כסף וצרכנות

איתן יוחננוף בריאיון: "אנחנו פחות אוהבים לדבר, אוהבים לעשות"

איתן יוחננוף, בעלי רשת המזון יוחננוף, מספר על המצב הישראלי שהתרגלנו אליו. בו הקניות חזרו להיות קניות רגילות גם בחג ופחות מלחמתיות. על עלויות מחיר העגבנייה שהרשת סופגת בכדי לתת לצרכן את המחיר הזול ביותר של 2.90, על הלמידה והמוכנות של הסופרים לשעות חירום ועל האם מה שטוב לאירופה, טוב לישראל? | ריאיון חג
ענת סימן טוב | 
איתן יוחננוף (צילום גבע טלמור)
אמש ישראל עברה מתקפת טילים מאיראן, רגע לפני החג. הסופרים, למדו במשך השנה, איך להיות מוכנים למצבים כאלו, שבו אנשים ינהרו לסופרים לרכוש מזון למצב לחימה. כמו שמספר לנו איתן יוחננוף בריאיון. יוחננוף מספר על כך הרפורמה של ניר ברקת, שלדעתו היא נעשית בדקה ה-90 והייתה צריכה להיעשות לפני, ועל כל הרצון לקידום הטכנולוגיה בסופרים. ריאיון עם איתן יוחננוף, בעלי רשת המזון 'יוחננוף'.
איך החגים השנה שונים מהשנה הקודמת?
"החגים בסדר, אנחנו מאוד שמחים שעם ישראל חזק בתפיסתו וגם בתקופה כזו קשה, ולא מאבד את הרצון ואת החשק לקיים את החג ולקיים את האווירה של הניצחון. ככה אני רואה את זה באישי, וככה אני גם מחנך את ילדיי. אנחנו לא עוצרים לרגע, אנחנו פשוט ממשיכים קדימה. ולגביי הרשת,  אנחנו כבר תקופה ארוכה ‫בתוך האירוע הלא נעים הזה, ‫והחששות היו מאוד גדולים ‫כשעוד לא ידענו איך להתנהל עם זה.  ‫אך עם ישראל במיטבו, ‫וכולם פה עושים את שלהם, ‫אם זה הספקים, היבואנים, ‫אנחנו, הקמעונאים, הצרכנים, כולם ביחד מביאים ‫את המציאות הזאת. אני חושב שבאמת, ‫כגודל השעה והמצב שאנחנו עוברים,  ‫אם נסתכל על חצי הכוס המלאה, ‫אני אישית מאוד מעודד ורואה שנה טובה ומתוקה קדימה ‫ואני רואה את זה שאנחנו נעבור את זה ‫ונהיה חזקים, נצא חזקים מהאירוע הזה."
איך אתה מספק בימים אלו עגבנייה ב-2.90 שקלים כשאחרים רק מעלים?
"אנחנו רוצים לשמח את הלקוחות, ועושים כל מיני דברים כדי באמת לתת ללקוחות שלנו להרגיש ורוצים ושמחים בחג הזה. העגבנייה היא לא סוד גדול שמחירה היום בשוק הסיטונאי אפילו למי שגדול וחזק משלם קרוב ל-12 שקלים היום לקילו. אבל אנחנו במבצעי החג, רוצים לפרגן ללקוחות וממנים לפעמים פעילות מסוימת כמו העגבנייה שהפכה להיות ממש מחיר בלתי נסבל ובלתי נגיש להרבה לקוחות. אז אנחנו בוחרים להעמיק את המבצעים ואת המימון שלנו במבצע כסוג זה, בכדי באמת לשמח את הלקוחות שלנו ולהקל עליהם את האפשרות בחג וגם בעגבנייה, לא לאבד אותה מהשולחן. אנחנו מצליחים להשיג את הסחורה, כי אחת מסיבות שבעצם ישנה סיבה של התייקרות של מוצר בעיקר, זה כשיש חוסר שלו. ברוך השם שאנחנו מצליחים גם לממן פריט כזה, וגם להשיג את הסחורה כדי לספק אותה."
האם סל המצרכים והמזון היה שונה השנה מהשנה הקודמת כמו יותר צריכת שימורים למשל?
"הסל די דומה לשנה שעברה. צריך לזכור שאנחנו בתוך האירוע הזה עוד מעט שנה. אז להבדיל מהמצב ההתחלתי. כל ההתארגנות לקראת לחימה, מלחמה, זה הלך נד ונע לכל מיני כיוונים, בעיקר לפי הצהרות של הרשויות. בסופו של עניין, הציבור כבר הכין את היבט החירום. ‫כל אחד דאג שבצד שלו ‫יהיה קצת מים ומזון קשיח, ‫כמו שימורים וכאלה. ‫אלו דברים שכבר נעשו. לנו מה שנשאר לעשות, זה לחדש מלאים או לרענן אותם, כמו מים שיושבים שנה. ‫אבל  אנחנו כבר לא בשלב של ‫התארגנות למצב חירום.  ‫אנחנו היום רואים יותר רכישות של מוצרים של החג. ובאופן אישי, אני מאוד שמח לראות ‫שהציבור לא מאבד את רוחו".
מבחינת הנתונים השנה לעומת שנה עברה? יותר אנשים בארץ, יש גידול במכירות?
‫"זה קצת מתערבב ‫עם התוצאות האישיות שלנו כרשת. ‫הרשת שלנו תופסת נתח שוק ‫של 8-16% מהשוק. אנחנו כרשת ‫מאוד מחוברים לצרכנים ומחוברים לתקופה ולאירוע, ‫ולכן אנו נשמעים לכך ושותפים לזה, ‫על ידי פעילות מוגברת שלנו ‫באספקה של הצורך ושל מוצרים. אנחנו כן חווים גידול גם בסיינסטור ‫וגם באולסטור, שהוא משמעותי. ‫אז את חלקו ניתן לתת באמת לזה ‫שבאמת יותר ציבור נמצא בארץ. ‫אבל אני לא יודע. זה נתפס יותר כאמירה, ‫כי כשאתה מנסה להבין את התקופה, ‫אתה אומר, שאולי ‫עולם כמנהגו נוהג, גם במלחמה. ‫אז אני לא יודע להצביע בדיוק ‫מהם באמת הטריגרים לגידול. זה אולי תוך שנה נדע, ‫אם נעשה בדיקה באמת על כל השוק, ‫ואז נראה אם השוק הוא לא גדל. ‫אבל בסך הכללי אנחנו רואים ‫יותר צריכה בארץ אצלנו ‫וכן, והשוק חזק."
שתי רשתות יצאו בהכרזה גדולה של דבש ב-19.90 שקלים, מה איתך? לא שמענו ממך.
"אנחנו פחות אוהבים לדבר, אנחנו אוהבים לעשות. גם אנחנו מצפים למכור במחיר הזה, אבל הבעיה היא פחות אנחנו, כמו הקושי של הרשות לשחרר את הסחורה, שכבר נמצאת כבר בארץ. אנחנו עושים מאמצים רבים  שהסחורה שלא השתחררה כבר בשבוע שעבר, תשתחרר  ומפעילים כמה שיותר לחץ על הגופים הרלוונטיים, כל המשרדים שעוסקים בזה,
בכדי ששחררו את הסחורה כי עם ישראל רוצה לקנות  ובזול. זה לא חוכמה שזה פה בנמל,
ולא משחררים לנו את זה בגלל כל מיני רגולציות שאפשר לדלג עליהם."
מחר ערב החג, זה לא קצת מאוחר מדי?
"אנחנו לא אומרים אף פעם too late, יש לנו סחורה שאמורה להשתחרר ולהימכר באמת במחירים האלל סביב ה-19 שקלים לקילו דבש. ואנחנו מקווים שעוד היום אנחנו נראה את הסחורה פה אצלנו."

איזה לקחים הפקתם מהמלחמה?
"אנחנו רשת מזון גדולה. ‫אנחנו מקושרים בחלק מהמערך הלאומי ‫של משק לשעת חירום   למעשה, אנו מחויבים גם אחד מול הלקוחות ‫וגם מול הציבור בישראל בכלל, ‫כרשת ביטחון למזון ‫ולהפקה של מוצרים קריטיים, ‫שבעצם הרשות מחייבת. למעשה, כל ההיערכות וההתארגנות לכך, מפעילות את המח מה יהיה, ‫איך דברים יקרו בהמשך. ‫אכן התארגנו בהתאם לתרחישים, ‫שאני שמח מאוד שהתרחישים האלה לא קרו. ‫כולנו כבר מכירים את הדיבורים ‫למיניהם, על מה היה צפוי.
למשל,  על רשת החשמל שתקרוס ‫ועל היכולת לנוע בכבישים ועוד. הדברים האלו למזלנו לא קרו. ‫אז קודם כל,  אנחנו שמחים מאוד לראות ‫שאנחנו מתמודדים עם המצב בצורה טובה ‫ואנחנו ממשיכים לספק את הסחורה. ‫אני באמת שמח לראות  ש‫החג הזה עבר בשלום, ‫והצלחנו לספק את כל כמות הסחורה. ‫אז אנחנו כבר יודעים להגיד ‫ שעברנו תקופה מאוד לחוצה, מאוד מאתגרת ‫ומאוד לא צפויה. בפועל המוכנות הזאת, הייתה חשובה מאוד ואנחנו תרגלנו את עצמנו, והכנו את עצמנו למשהו, שעד לפני שנה המודעות שלנו לא הייתה שם. כיום, כולם מתודרכים ומתורגלים ויודעים מה לעשות, ומה הם עושים בעת כזו. המוכנות הזאת, היא מייצרת ודאות."
איך מתמודדים עם עליות מחירים?
"בתקופות סוערות כאלו, ‫אנחנו הקמעונאים יודעים להגיד ‫שאנחנו לא יודעים לעשות הכול. ‫זה לא הכול בשליטתנו. ‫למשל, אורז. ‫אנחנו לא מייצרים אותו בישראל. ‫ואם האורז יעלה בעולם, ‫אנחנו נצטרך לשלם יותר כדי לספק אותו. ‫ובמקביל, גם הצרכן נצטרך לשלם יותר ‫כדי לקנות אותו. אבל יצרנו את מותג הפרייבט ‫שיוצרים את האופציה לצרכן, ‫ברגע שהוא מגיע למצב  שהוא באמת מתקשה לקנות ‫את המוצר החביב עליו, ‫אז הוא יכול להתגמש ‫ולקנות מוצר פחות חביב עליו ‫ולחסוך הרבה כסף.
‫והאופציות האלו,  הן אופציות ‫שבאמת מקיימות באמת ‫את המציאות הטבעית שיש בשוק. יש להם יכולת לנוע בקטגוריה, ‫ופתאום מגלים עולם חדש,  ‫וגם מגלים שהמוצרים האלה ‫הם מוצרים נהדרים, ואז הצרכן תוהה למה שילמתי עד היום יותר יקר? וזאת העבודה שלנו כקמעונאים, לתת יותר ויותר אופציות ‫לצרכן כדי שהוא יוכל לבנות ‫סל קנייה שתואם את כיסו. ‫אנחנו עושים ‫עבודה נהדרת במותג הפרטי ‫ודואגים להביא איכויות נהדרות ‫עם מחירים פנטסטי. ‫ ‫אני חושב שחלק מהצמיחה שלנו  קבעה שבעצם יותר ויותר ‫צרכנים קונים ביוחננוף כיום, ‫בעקבות הפתרונות הנהדרים האלה ‫שאנחנו יודעים לצאת לצרכנים‫ עם מוצרי איכות, שהצרכן לא מוכן לוותר עליה, ‫ובמחירים הרבה יותר טובים, ‫הרבה יותר משתלמים."
ואיך אנחנו ביחס לעולם?
"הבעיה היא לא עוד בעיה של ישראל, וההתייקרות היא באמת, אם אני רואה את אירופה בעבר הייתה זולה מאיתנו/ אז היום הפער הזה הצטמצם עד כדי אפילו להיות יותר יקרים, ואפילו בכל מקום/ אפילו יוון, שהייתה יחסית מדינה זולה, ראיתי שם מחירים שבאמת לא מה שאנחנו מכירים באירופה. אירופה מאוד התייקרה. אז הבעיה הזאת, היא גם כן מקשה בכלל בתקופה מאוד קשה באזור שלנו וגם בעולם כולו, כי אנחנו רואים את ההתנהגות הזאת גם ביבשת אמריקה, שם יש אינפלציה שרק לאחרונה התחילה להירשם. אבל בפועל הבעיה היא בעיה בינלאומית. בנוסף, ישנן מדינות שגם מטילות עלינו חרם, ולא מוכרות לנו כמו טורקיה. שמצד אחד לא רוצה למכור, מצד שני עדיין יש רכישות מטורקיה, אבל דרך יד שלישית, מה שמייקר את הסחורה. אז הקשיים והבעיות בתקופה הזאת היא באמת תקופה מאוד מורכבת.
נכון שהמחירים יתייקרו, זה רק מעיד על כך שבכל מחיר הצלחנו לספק, אבל מקווים גם להמשך שגם נוכל להביא הרבה ערך בירידות מחיר וגם כשהמצב ישתפר ולהביא יותר ויותר פרייבט לבל ויותר מוצרים זולים יותר בכדי להקל על הצרכנים על המצב שנוצר ולהביא ערך גם בנושא הזה"
רפורמת ניר ברקת- 'מה שטוב לנו טוב לישראל', מה דעתך?
החוק בא ואומר שמגבלות יוסרו. אז אנחנו באים ואומרים, בואו חבר'ה, כל מה שתעשו לטובת העניין ותסירו מגבלות, אנחנו כשוק נדע להשתמש עם זה, רק מה? אנחנו כבר, מצפים שהדברים יקרו, ויקרו קצת יותר מהר. כל העניין הזה של חסמים בבסיסו, הוא בא להגן על ייצור מקומי ועל כל מיני דברים שלפעמים שוכחים אותם. אתה אומר, בוא, אם יש חוסר של עגבנייה ולא מצליחים לייצר 50% ממנה איזה ברירה יש לנו חוץ מלייבא, אם אנחנו לא מצליחים לייצר את זה. אז החסמים האלו לפעמים הם באים, בצורה מאוד יבשה, בלי לחשוב על הצורך האמיתי שבסוף צריך לספק את הסחורה לצרכנים, ובמחירים טובים
וזה מה שהמדינה צריכה לעשות. איפה שהמגבלות האלה משחקות לרעת הצרכנים,
צריכים לפתוח את זה, וצריכים לעשות את זה מהר. כי הצריכה של השוק,  לא נעצרת.
וזה שמגיעים למצב שמחיר העגבנייה מגיע למחירים כל כך אסטרונומיים וזה חבל. זה לא אמור להגיע לשם. ההסדרים האלו היו צריכים לעשות אפילו לפני הזמן,  ולא להגיע לדקה 90,  ואז זה אומר, אוקיי, נעשה. אז זאת אומרת, מה שטוב לאירופה, טוב לישראל,
 סלוגן יפה, אבל שיקרה כבר"
דיכטר מנסה לבנות תכנית לביטחון החקלאות למשך 25 שנה מה דעתך על זה?
"אני לא מכיר בדיוק את התוכנית שלו, למרות שאני מכיר ומוקיר אותו ואני חושב שהוא איש ראוי ובעל יכולות ויכול לעשות דברים וכדאי שבאמת את הדברים יעשו. אני חושב שהעניין הזה של עצמאות חקלאית היא קריטית וחשובה למדינת ישראל.
חווינו את השנה הזאת, את כל האיומים של מדינות שהחליטו פתאום לא לספק לנו, אנחנו צריכים לפעול ולעשות זאת. לעשות תוכניות מפורטות גבולות של להשקיע בתשתיות ולפתח חקלאים לגרום להם להצליח לייצר, ממש להתערב גם בכסף אם צריך ולייצר את התקציבים ולעשות את הדברים האלו. אני חושב שזה הזמן לעשות את זה, כי אם ניקח דוגמה, הפגיעה שנפגעה בענף הזה, בעיקר בעוטף עזה מהשביעי באוקטובר. זה נזק משמעותי מאוד של היכולת לגדל באזורים האלו.  השאלה שצריך לשאול האם צריכים ללכת ולייצר הון כדי להעביר את השדות שלהם, להעביר את העגבניות לחממות למשל. אז אם אין להם את היכולת לעשות את זה, אז שהמדינה תתערב במקומות האלה, הרווח של זה מגיע משם.  בסוף שהמדינה משקיעה כסף שבידיים של מכספי המיסים זה חוזר לצרכן על ידי מחיר לכל כיס. כשבסוף מחיר העגבנייה ירד למחיר שהצרכן יהנה לשלם נגיד שלושה שקלים למחירים שהוא רגיל. אז אלה מסוג הדברים שמדינה צריכה להתערב בהם ולעשות את הדברים בעומק. "
מה דעתך על הצגים הדיגיטליים, תהיה הוזלה למחיר אם זה יצליח?
"אנחנו רשת שמעורה ומעורבת בפיילוט הזה. אנחנו מאמינים ובטוחים שהפיילוט הזה הוא יעיל וטוב ואיננו פוגע בצרכן ההפך. זה יהווה קצת שינוי שהצרכן יצטרך להתרגל אליו ולהבין איך זה עובד, וזה פשוט מאוד ולא מסובך. זה מקל עלינו מאוד משמעותית בשעות העבודה ומוריד מהשוק המון ידיים, שגם ככה אין לנו, ולכן מלכתחילה זה לא יפגע בפרנסה שלהם, כי אין עובדים שרוצים לעבוד בקידוד. אז הדבר הזה צריך לקרות, כי אין ידיים עובדות שיעשו זאת. המערכות שאנחנו מציגים, והטכנולוגיה שקיימת נותנת מענה נהדר, וזה רק יכול להועיל ולהוריד לנו עלויות שהיום מאוד מייקרות לנו את העלות הטיפול. כשדבר כזה יקרה בכל השוק, אז אין ספק שהעודף של היכולות וההוצאה הזאת, יירד לצרכן דרך המחירים. צריך להאמין בזה ששוק חופשי זה לא המצאה שהציעו אותה היום שוק חופשי זה בדיוק התהליך, זה ביקוש והיצע. ‫אני מאמין שזה ישפיע, ‫זה הסיסטם, ככה זה עובד. "
חוץ מצג הדיגיטלי, יש עוד חדשנות נוספת על הפרק?
"השוק שלנו, הוא מאוד מסורתי ואין כל כך פתרונות מהירים. אנחנו כן שואפים, עם כל הקושי הזה, ליעל ולהצליח להביא כל מיני פתרונות שיתנו מענה לצרכים של התפעול של המערכת הזאת, שהיא מאוד תפעולית וכבדה. אם זה ברובוטיקה וגם במחשוב, ועוסקים בזה המון. לדוגמה, הצורך של הצרכן לעבור את קו הקופות בצורה יעילה יותר ומהירה יותר. כולנו זוכרים את התורים של קו הקופות, בטח בהרבה חגים ובימי חול שהתור הוא בלתי נסבל, והצרכן לא אוהב לעמוד בתור ולבזבז את זמנו על תור. אז דבר ראשון, זה שיפור השירות. דבר שני, היכולת של הצרכן. מהאוטונומיה שלו לשלוט על הקנייה שלו, גם ברכישה עצמה וכל מיני היבטים שאנחנו רואים את הצרכנים מאוד אוהבים ומרוצים. הקופות המהירות, קופות החכמות, והעגלות החכמות, נותנים מענה לדבר הזה."
למה אין לך משלוחים?
"צריך להבין שהשילוח הוא העקב אכילס של התחום הזה. העלות של ההשקעה במכירות אינטרנט בהובלה היא גדולה. האיסוף של המוצרים והשילוח במדינת ישראל עם כמות הפקקים, הם ממש אסון לאומי. ובעקבות כך, אנחנו בוחרים להצליח לספק את הסחורה בצורה יעילה ונכונה. דווקא בגלל הפריסה שלנו הארצית והקרבה שלנו אל הצרכנים, הן במקום העבודה והן ליד הבית שלהם, במציאות שגם ככה צרכנים מסתובבים עם האוטו שלהם במהלך היום,  בגלל שהם מסתובבים אנחנו חושבים, שדווקא היבט הזה של הבחירה שלך מתי לאסוף את המוצרים, הוא הנכון. אנחנו חושבים שהפיקאפ, ואנחנו גם חווים את זה, הוא הצלחה. לשירות הזה, יש את הפלוסים שלו.
למשל, כשמזמינים מוצר באינטרנט הבייתה והוא מגיע אלייך הביתה, לרוב לא נמצאים בבית לקבל אותו.  אתה לא יכול לקבוע באמת מתי יגיעו אליך הם יגיעו אליך מתי שיצליחו להגיע. ויש פה מינוס, שהסחורה שלך זרוקה ליד הדלת. יש המון בעיות בתחום של המשלוח, ואנחנו חושבים שדווקא הפיקאפ הוא פתרון ואנו משקיעים בשירות של זה יותר ויותר בכדי להיות באמת טובים. למשל, מי שעושה את הפיקאפ הוא דרך שירות בוואטסאפ, וכשמודיעים שאתם בחניון של החנות, יוציאו לכם את הפיקאפ בצורה מאוד מהירה לאוטו. הפתרון הזה, טוב יותר לצרכנים."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה