כסף וצרכנות

מכה למחזיקי הרב קו: הכסף שלכם מתבזבז ולא ידעתם

העיכוב בהשקת כרטיס רב-קו חכם, שהיה מאפשר לנוסעים ליהנות מחישוב אוטומטי של המסלול הזול ביותר, בדומה לאפליקציות התשלום הקיימות מתעכב כבר זמן רב וציבור הנוסעים משלם על כך מיליוני שקלים
מערכת ice | 
תחבורה ציבורית (צילום shutterstock)
בעידן הדיגיטלי, כאשר טכנולוגיות תשלום מתקדמות מאפשרות אופטימיזציה של עלויות בכל תחום, מערכת התחבורה הציבורית בישראל נותרה מאחור. הפער בין היכולות הטכנולוגיות הקיימות לבין המציאות בשטח עולה למשתמשי התחבורה הציבורית במאות מיליוני שקלים בשנה. במרכז הסוגיה עומד העיכוב בהשקת כרטיס רב-קו חכם, שהיה מאפשר לנוסעים ליהנות מחישוב אוטומטי של המסלול הזול ביותר, בדומה לאפליקציות התשלום הקיימות.
הפער הטכנולוגי מורגש במיוחד בקרב הציבור החרדי, המהווה נתח משמעותי ממשתמשי התחבורה הציבורית. בשל השימוש המוגבל בסמארטפונים, ציבור זה נסמך בעיקר על כרטיסי רב-קו מסורתיים, ומאבד הזדמנויות להנחות משמעותיות. הנתונים מראים כי משתמשי אפליקציות התשלום משלמים בממוצע 72 שקלים לחודש, לעומת 94 שקלים למשתמשי רב-קו - פער של 35% שמתורגם לסכומים עצומים בקנה מידה לאומי.

למרות ההבטחות והלחץ הפוליטי, כולל סעיף מפורש בהסכם הקואליציוני של יהדות התורה, הרב-קו החכם עדיין לא יצא לדרך. הסיבות לעיכוב אינן ברורות לחלוטין, אך גורמים בענף מעלים חשש כי האינטרס הכלכלי של המדינה עלול לעמוד מאחורי הדחייה, שכן מעבר מלא לאמצעי תשלום חכמים עלול להפחית את הכנסות המדינה בסכומים משמעותיים.
בעוד שבעולם מתקדמים לעבר פתרונות תשלום מתקדמים כמו תשלום ישיר באמצעות סמארטפונים וטכנולוגיות כמו Apple Pay ו-Google Pay, ישראל מפגרת מאחור. משרד התחבורה אמנם החל לאחרונה בפיילוט לתשלום באמצעות כרטיסי אשראי, אך פתרון זה עדיין מוגבל ואינו מציע את מלוא ההנחות והיתרונות של מערכת חכמה באמת. השאלה המרכזית נותרת: האם וכיצד תצליח ישראל לגשר על הפער הטכנולוגי ולהביא את מערכת התשלומים בתחבורה הציבורית לעידן המודרני, תוך איזון בין האינטרסים הכלכליים של המדינה לבין הצורך בהוזלת עלויות הנסיעה לציבור?
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה