כסף וצרכנות

רוני אירני מפקטורי 54: "מהנתונים של הקונים בדרום, יש שם כסף" I ריאיון

קבוצת אירני חותמת על מחויבותה לדרום ופותחת חנות דגל חדשה של פקטורי 54 שנפתחה בבאר שבע במתחם הביג. מדובר בחנות שמשתרעת על 2,200 מ"ר עם מחלקות אופנה, בישום, בית קפה. חנות אירופאית, ייחודית ושיקית. רוני אירני מבעלי קבוצת אירני, פקטורי 54, אומר שזה דווקא הזמן לפתוח, לחזק את הדרום. ריאיון
ענת סימן טוב | 
רונן אירני מקבוצת אירני (צילום סיימון אלמלם)
רשת פקטורי 54 הקימה מתחם, חנות דגל קונספטואלית בבאר שבע. מדובר בחנות ענקית ומרהיבה, הנותנת תחושת קפיצה לאירופה. החנות משתרעת על גודל 2,200 מטר של מותגי אופנה רחבים במתחם ביג. בחנות קיימת המחלקת קוסמטיקה בישום ואפילו בית קפה.
החנות מעוצבת בניחוח אירופאי יוקרתי מדויק. כיוון שמדובר בחנות ענקית, את העיצוב הם נאלצו לעשות לבד, כי לא מצאו מישהו שיש לו את הידע המקצועי והרחב, לדעת לעצב מקום גדול שכזה. לאחר עבודה עמוקה של חקירות, התייעצויות ובדיקות רבות במשך שנתיים, המקום קם, בעיר בירת הנגב, באר שבע. ריאיון עם רוני אירני, בעלי פקטורי 54.
למה דווקא בבאר שבע?
 "יש לנו חנות בבאר שבע של אלף מטר, אנחנו יודעים שיש דרישה. אנחנו רואים לפי הכרטיסי האשראי שיש גם דרישה מלקוחות מהדרום שמגיעים לתל אביב. המדינה הזו יקרה לנו ואיכפת לנו, ואני יודע שאנשים הולכים אחרינו, הרי כל המתחם הזה רעיונית נפתח בגלל ההתמקמות שלנו שם, שאנחנו סוחפים אחרינו. מותגים ברמה גבוהה הגיעו לשם, ולדעת שאנחנו נמצאים שם, זה יוצר את האווירה הנכונה. הבנו את האחריות שיש לנו, ואני חושב שברגע שאנשי עסקים בעולם שלהם, מבינים את האחריות שיש להם, מעבר לתוצאות שהם רואים עכשיו, אלא להשקיע במשהו שמייצר מקומות עבודה, שמייצר אמון, מכיוון שאני חושב שאחרי מה שהדרום עבר, מאוד קל לבוא ולהגיד, לא כדאי לעשות עסקים בדרום, לא כדאי לבנות בדרום. הבנו את האחריות הזו, ואני חושב שהרבה אנשי עסקים בישראל מבינים את זה, כמו שמבינים את זה אנשים שהולכים למילואים, אנשים בעמדות הכי בכירות, עוצרים את החיים שלהם והולכים למילואים, ואני חושב שזה מייד במאמץ של מדינה שצריכה לעבור את המשבר הזה, וגם אחר כך, אני חושב שחלק גדול מהחוסר שלנו נובע מהדבר הזה, וגם זה מאוד מאוד משפיע על הכלכלה, שרואים שבעצם יש אמון בכלכלה פה, יש good expectation, וזה מה שגורם למצב כלכלי טוב או פחות טוב."
ועדיין למה לא לעשות את החנות דגל הזאת דווקא במרכז ששם עיקר קהל היעד שלכם?
"קודם כל יש לנו 14 חנויות של פקטורי 54 במרכז. מה שקורה שבשאר המקומות אנחנו מפצלים ויוצרים חנויות מותג. זאת אומרת, בתל אביב אתה לא צריך ליצור את ההתקהלות. כדי ליצור את ההתקהלות, אתה צריך לייצר בצפיפות של מקום מסוים, במקום אחד, הרבה מאוד כוח, ואז להביא אנשים באים במיוחד למקום הזה. זה כל הרעיון, שאתה מרכז את כל הכוח במקום אחד, וזו הסיבה שעשינו את מה שעשינו. בשאר המקומות, אני יכול לעשות הרבה חנויות דגל, פה לקחנו הרבה מותגים, הרבה חנויות, 150 מותגים בערך, וריכזנו אותם במקום אחד, עם כל מיני רעיונות. בנוסף, המקום הזה גם אמור להיות מרכז קהילתי, שאנשים ישמעו שם הרצאות, אנשים ישמעו מוזיקה, ואנשים שיציגו אומנות מקומית. זה רעיון לא מופרך. מכיוון שיש לי את הכרטיסי האשראי של האנשים שקונים מבר שבע, אני יודע, גם בדרום יש כסף".
יש כיוון להתרחב בחנויות כאלו, חוץ מהדרום למקומות אחרים בארץ?
 "קודם כל, יש לנו 14 חנויות של פקטורי 54 בארץ. חנות כזאת, בסגנון הזה בדיוק במקום אחר בארץ יש מחשבה כזו, אבל לא יכול להרחיב עליה כרגע"
אתם לא חושבים שאולי זה לא הזמן לפתוח את החנות במצב הבטחוני של כיום?
"אני חושב שזו תהיה תבוסה מאוד מסוכנת אם אנחנו נרגיש לא בנוח לפתח את הדרום, בכל דרך. אני חושב שיש לנו רגישות שעשינו פתיחה שקטה ולא גרנדיוזית כמו שאנחנו רגילים והיינו מזמינים אומנים וכדומה. הכל נעשה בשקט, בהתאם לסיטואציה ולמצב. אבל אני חושב שזה יהיה עצוב מאוד, אם אנחנו נשתיק או נמתן את הרצון שלנו לפתח בכל דרך את הדרום. כל דרך היא לגיטימית. זה לא שאנשים יושבים ורוקדים על הגגות. אלא אומרים. אנחנו מאמינים בעיר הזו. זה סוג של סטייטמנט. אנחנו נביא יוקרה לשם. ואנשים שרוצים לפתח את העיר וחושבים על זה, יגידו וואלה אם יש פה מותגי יוקרה אז קורה פה משהו. שווה להשקיע, שווה להיכנס וזו האחריות שלנו. וזה בדיוק הפוך אנחנו רואים את זה."

פקטורי 54 השקיעה בחנות ייחודית עם דגש לקהל הרחב בדרום, שיש שם נתח קניינים גדול על פי נתונים שיש לרשת. המקום שתוכנן כבר לפני שנתיים, בא בתזמון טוב לשיקום הדרום מבחינת כלכלה, פרנסה ועוד. 

פקטורי 54 בבאר שבע צילום: עמית גורן
ואם כבר אנו עסקינן בדרום, הרגשתם שם ירידות במכירות בשנה האחרונה בעקבות המצב?
"מה שקורה, קורה לא רק בבאר שבע, בכל הארץ. ישנה עלייה מאוד מאוד גדולה במכירות. לא רק אצלי, אצל כל מי שעוסק בריטייל ובאופנה. אנשים "כלואים" בישראל. הם לא יוצאים מהארץ, והם מבזבזים פה הרבה כסף. זאת תקופה שלשמחתי תסתיים באיזשהו שלב ואז העסקים יחזרו למצב של מלחמה. העסקים שמצבם הוא נחמד כיום, ילכו מאוד אחורה. רק העסקים החזקים אני חושב, ישרדו את המשבר שיבוא אחרי המשבר הזה"
אתם לא חוששים מהיום שאחרי, כאשר המצב אולי יחזור להיות רגיל?
"העסק שלנו מאז שפתחנו אותו הוא אף פעם לא קפץ יותר מדי ואף פעם לא עשה דברים שבנו על זה שיהיה טוב. תמיד אנחנו מאוד מאוד שקולים במהלכים שלנו, במספר חנויות שאנחנו פותחים, במותגים שאנחנו מביאים, בכמויות שאנחנו מביאים. תמיד אנחנו מדודים. כשיש בום גדול שכולם שמחים ורוקדים, אנחנו אף פעם לא הולכים לכיוונים האלו, כי תמיד יש את היום למחרת. אנחנו מאוד מאוד לוקחים בחשבון את האינטרוולים האלה ובגלל זה אנחנו רוצים להיות באמצע. אחרי הקורונה, כולם אמרו 'וואו איזה יופי כולם קונים בואו נביא סחורה', אנחנו לא הבאנו. שכולם עכשיו אומרים שהמצב בישראל עכשיו לא טוב, נקטין את הסחורות, אנחנו לא מקטינים, אנחנו שומרים על זה. זה סוג של סטנדרט, כך  שבימים של שפל או בימים של הצלחה גדולה, אנחנו לא עושים את הקפיצות האלה וזה דבר שהוא מאוד מאוד בריא בענף שכל עונה לובשת ופושטת צורה חדשה ויש איזה סוג של ציפייה והתלהבות. אנחנו לא סוגרים חנויות, כי עד שאנחנו פותחים חנות זה מדע מדויק. זה מי האנשים וכמה הם נמצאים והאם המוצר הזה מתאים להם או לא מתאים להם."
יוקר המחיה -ארץ כבר ללכת לסופר ולבחור פירות הפך למותר. איך מתמודדים עם זה בסוף?
"הקהל שאנחנו עובדים איתו הוא קהל שקונה. הוא קונה בחו"ל, קונה בארץ. במתאם בין הקהל והיכולת של לקנות, לבין האחריות שאנחנו מוכרים אין השפעה של יוקר המחיה. אנחנו פשוט תמיד מציעים פחות סחורות מאשר קונים. יש לנו איזה סוג של איזון. אנחנו באים ומייצרים עוצמה. יש פה איזשהו רעיון עסקי שעובד טוב. היום אנשים גם כשאין להם הם מעדיפים לחסוך ולקנות פריט אחד טוב שיושב להם בארון מללכת עכשיו לקנות חמש חולצות אז אנשים דווקא כן יש להם יותר מקום למותגים כאלה"
 איך ראש העיר של באר שבע קיבל את החנות?
"כל הצמרת של העירייה מסתובבת במתחם מאוד שמחים, מאוד גאים, מאוד משתפי פעולה ואפילו קצת מתפלאים באמת, איך כאילו צמח להם כזה דבר יוצא דופן מאוד ייחודי בתקופה שכזו וזה כמו שאמרתי זה מדבק. מקבלים אמון ואומרים וואלה אולי נבנה פה. זאת אומרת דבר מגלגל דבר וזה הסיבה שאחת הסיבות שעשינו את מה שעשינו אנחנו רואים בזה גם כלכלית. אנחנו כן מאמינים שהמקום הזה יצליח, והוויז'ן לגבי באר שבע שצריך לתמוך בה בחבל הארץ הזה ולחזק אותו"
לא חשבתם לדחות את הפתיחה לאור המצב, גם בצפון וגם בדרום?
"להיפך. בגלל המצב הזה אני חוזר ואומר, זה מדגיש חוסן, אמון. כי אם הייתי נמצא בספרות האלה, הייתי אומר למה אני צריך לפתוח? למה אני צריך להשקיע מיליונים? למה אני צריך להביא פה? לקחת ריזיקות והכל. אנחנו חייבים באופן צנוע, אלגנטי, מכבד, לנוע ולדחוף קדימה על אף הצער והסבל שמלווה אותנו יום ולילה. הכל גם נעשה בסופר רגישות, זה לא שהפתיחה היא עכשיו פתיחה גדולה עם רעש וצלצולים, ממש לא. זה כאילו מאוד מאוד שקט. אם זה היה אחרת הייתי מזמינה את כל העיתונאים לתוך החנות ועושים את זה כמו שאנחנו יודעים לעשות"
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה