כסף וצרכנות

שינויי מס חדשים בדרך: זו ההחלטה שמעוררת סערה

העשירים מתכננים לעזוב את בריטניה בתוך שנתיים אם מפלגת הלייבור תבטל את משטר המס ה"non-dom". המדינות המתחרות כבר מריחות את ההזדמנות. שווייץ, מונקו, איטליה, יוון, מלטה, דובאי והבהאמס מציעות תמריצי מס אטרקטיביים למשקיעים עשירים
מערכת ice | 
אינפלציה בבריטניה (צילום pexels)
בריטניה עומדת בפני אתגר כלכלי משמעותי: בריחה אפשרית של העשירים מאוד מהממלכה. מחקר חדש של אוקספורד אקונומיקס חושף כי כשני שלישים מהמשקיעים העשירים מתכננים לעזוב את בריטניה בתוך שנתיים אם מפלגת הלייבור תבטל את משטר המס ה"non-dom".
משטר זה, שקיים כבר 200 שנה, מאפשר לתושבים זרים להימנע מתשלום מס על הכנסות מחו"ל למשך עד 15 שנים. ביטולו, לפי הצהרות שר האוצר רייצ'ל ריבס, אמור להניב 2.6 מיליארד ליש"ט לקופת המדינה, אך המחקר מזהיר כי המהלך עלול דווקא לעלות למשלם המסים מיליארד ליש"ט עד 2030.

המדינות המתחרות כבר מריחות את ההזדמנות. שווייץ, מונקו, איטליה, יוון, מלטה, דובאי והבהאמס מציעות תמריצי מס אטרקטיביים למשקיעים עשירים. למשל, באיטליה וביוון, משטרי מס שטוח מאפשרים לעשירים להימנע מתשלום מס על נכסיהם העולמיים תמורת אגרה שנתית של 100,000 אירו למשך עד 15 שנים. מומחים בתחום מעידים כי עשירים רבים כבר החלו להכות שורשים במקומות כמו מונקו ודובאי, כאשר איטליה הופכת ליעד פופולרי לאחרונה.
השפעת המצב ניכרת כבר עתה בשוק הנדל"ן היוקרתי של לונדון. לפי נתוני סוכנות הנדל"ן Knight Frank, העסקאות בשוק הנדל"ן היוקרתי בלונדון (בתים בשווי 10 מיליון ליש"ט ומעלה) ירדו ב-22% בשנה האחרונה. הירידה הייתה משמעותית במיוחד בנכסים ששווים מעל 30 מיליון ליש"ט, עם רק 10 מכירות לעומת 38 בשנה הקודמת. חלק מהסוכנים מדווחים כי 30%-40% מלקוחותיהם מורידים מחירים כדי למכור מהר יותר, מתוך חשש מהשינויים הצפויים.
אולם, לא רק בעלי הסטטוס "non-dom" מודאגים. אזרחים בריטים עשירים מאוד, שבדרך כלל פעילים מאוד בשוק הנדל"ן היוקרתי, נמצאים גם הם במצב של "המתנה וצפייה" לקראת שינויים אפשריים במס רווחי הון ומס ירושה. מצד שני, המצב יוצר הזדמנויות למשקיעים אחרים, כמו אזרחים אמריקאים שכבר משלמים מס על נכסיהם העולמיים, ותושבים זרים ששהייתם השנתית בבריטניה נמוכה מסף המס.
התפתחויות אלו מעלות שאלות מהותיות לגבי עתידה הכלכלי של בריטניה. האם ביטול משטר ה-"non-dom" אכן יגדיל את הכנסות המדינה ממסים, או שמא יוביל לבריחת הון משמעותית? כיצד תשפיע העזיבה האפשרית של העשירים על שוק הנדל"ן, התעסוקה וההשקעות בבריטניה? ומה יהיו ההשלכות ארוכות הטווח על מעמדה של לונדון כמרכז פיננסי עולמי? התשובות לשאלות אלו עשויות לעצב מחדש את הנוף הכלכלי של בריטניה בשנים הקרובות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה