כסף וצרכנות

בשורה למאות אלפי משפחות בישראל: זו רפורמת ההשקעות החדשה

רפורמה בהשקעת כספים בידי אפוטרופוס או מיופה כוח. הרפורמה בהשקעת כספי חסוי בישראל מרחיבה באופן דרמטי את היצע אפשרויות ההשקעה של האפוטרופוס גם למוצרי השקעה שאינם פיקדונות בנקאיים ואג"ח מדינה - ללא צורך בקבלת אישור מבית משפט. מנכ"ל איגוד בתי ההשקעות: "מדובר בבשורה כלכלית למאות אלפי משפחות בישראל"
מערכת ice |  1
אילוסטרציה (צילום vecteezy, shutterstock)
אחרי למעלה משנתיים של דיונים ושנים רבות מאז עוגנו בישראל תקנות הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, ב-6.8.2024 פורסמה רפורמה מקיפה במסגרתה נקבעו שורה של תקנות חדשות המביאות לשינוי דרמטי בהשקעת כספי חסוי בישראל ומרחיבות משמעותית את דרכי ואפשרויות ההשקעה גם מעבר לפיקדונות בנקאיים ואג"ח מדינה (כפי שהיה נהוג עד היום), באופן הצפוי להטיב עם משפחות רבות של חסויים שאינם מסוגלים לנהל את ענייניהם.
רפורמה זו נכנסת לתוקף לאחר שבמהלך למעלה מעשור התפתחו בשוק מוצרי השקעה סולידיים רבים שהוצעו לציבור ומהווים תחליף יעיל לפיקדונות בנקאיים. ברקע הדברים, משרד האוצר קבע כי כספי הפנסיה של הציבור ינוהלו בשוק ההון, לרבות חשיפה גבוהה לשוק ההון עבור חוסכים צעירים לפנסיה (המודל הצ'יליאני - מותאם גיל). לפני כשנה וחצי אף שינה משרד האוצר את מתכונת האג"ח המיועדות כך שיהיו חשופות באופן מלא לשוק ההון. באופן דומה קבעה המדינה כי כספי תוכנית חסכון לכל ילד יכללו העדפה מלאה לניהול בשוק ההון. אי לכך, נותרה בודדה האנומליה שקבעה עד לאחרונה מגבלות כבדות מאוד על השקעת כספי חסוי בשוק ההון, וזאת בסתירה מוחלטת לכספים אחרים של הציבור אותם התיר האוצר לפני שנים רבות להשקיע במוצרים שונים בשוק ההון.

במסגרת המגבלות שהיו קיימות עד התקנות החדשות הרי שככל שהאפוטרופוס של כספי החסוי רצה לנהל את הכספים בשוק ההון – היה עליו לפנות לבית משפט. במסגרת התקנות החדשות, ובהתאם לתהליכים אחרים כאמור שקידמה הממשלה בנוגע להגדלת חשיפת חסכונות לשוק ההון (כאמור, בשוק הפנסיה, חסכון לכל ילד וכיו"ב), תוקן העיוות עם החלת התקנות החדשות שמתירות למיופה הכוח להשקיע את הכספים במגוון במוצרי ואפיקי השקעה, ללא צורך באישור בית משפט אם כי בכפוף לעמידה במגבלות התקנות.
עד כניסתה לתוקף של הרפורמה, התקנות קבעו מתווה סולידי לביצוע ההשקעות והגבילו את האופוטרופוס להשקיע את כספי החסוי (האדם עבורו מונה אפוטרופוס\מיופה כח) רק בפיקדונות בנקאיים ובאג"ח מדינה. ככל שהאפוטרופוס ביקש לנהל את ההשקעות והחסכונות במוצר או אפיק אחר, נדרש היה לקבל את אישור בית המשפט והאפוטרופוס הכללי. עוד קבעו התקנות הישנות כי בהשקעת כספי חסוי במעל מיליון ש"ח, היה מחויב האפוטרופוס לקבל אישור של בית משפט לביצוע ההשקעות, גם כאשר מדובר רק בפיקדונות בנקאים ובאג"ח מדינה.
בשנים האחרונות פעלו אגף האפוטרופוס הכללי ומשרד המשפטים – יחד עם שוק ההון לשינוי המגבלות והתאמתן לעולם ההשקעות המודרני. במסגרת זו לקח איגוד בתי ההשקעות חלק משמעותי ופעיל בדיונים, שנשאו כאמור פרי והביאו בשורה לכלל הציבור בישראל, שכן מצב בו ממונה אפוטרופוס (בין אם מקצועי כדוגמת עו"ד/רו"ח או לחלופין כפי שקורה במקרים רבים – בן משפחה), הוא מצב נפוץ שעשוי בבוא העת להיות רלוונטי לרבים מאיתנו.
יש לציין כי בעלי אפוטרופוס הם לרוב ילדים שקיבלו ירושה טרם מלאו להם 18, או לחלופין בגירים שאינם מסוגלים לדאוג לצרכיהם. על פי הערכות, ההון שמנוהל עבור בעלי אפוטרופוס נאמד בעשרות מיליארדי שקלים. כמו-כן, מינוי אפוטרופוס נדרש בכל מצב בו הוגדר אדם כסיעודי או תשוש נפש, ומצבו הבריאותי, הנפשי או הקוגניטיבי, אינו מאפשר לו לקבל החלטות ולטפל בענייניו באופן עצמאי. במצב כזה, האפוטרופוס, (או מיופה הכוח במידה שמונה מראש על ידי מייפה הכוח) ,נדרש לפעול לטובתו של האדם, לרבות ביחס להיבטים פיננסיים-כלכליים. מינוי האפוטרופוס מתבצע בכפוף לקבלת אישור על ידי בית המשפט.
התקנות החדשות קובעות כי מעתה למיופה הכוח תותר השקעת הכספים של החסוי, גם במוצרי ואפיקי השקעה נוספים המנוהלים על ידי בתי השקעות ללא כל צורך בקבלת אישור מבית משפט. התקנות החדשות מעניקות למעשה סמכות לאפוטרופוס להשקיע את כספי החסוי (וכן כספים בהתאם לייפוי כוח מתמשך ללא הנחיות מקדימות בהשקעות) במגוון רחב של מוצרי השקעה, בין השאר: קרנות נאמנות, קרנות סל, קופות גמל, ניהול תיקים ועוד, כאשר המגבלות הרלוונטיות החדשות מתייחסות לשיעור החשיפה לסיכון.
עו"ד נמרוד ספיר יו"ר איגוד בתי ההשקעות: "התהליך שקיים האפוטרופוס הכללי בשיתוף משרד המשפטים ובשיתוף שלנו - מביאים היום בשורה כלכלית חשובה שמתקנת עיוות ארוך ומתמשך. שינוי התקנות בהשקעת כספי חסוי בישראל תאפשר להשקיע מעתה את כספי החסויים במוצרים רבים שעשויים להוות תחליף אטרקטיבי לפיקדונות בנקאיים ואג"ח מדינה, ובכך להשיא תשואה גבוהה יותר ולמקסם רווחים עבור החסויים ובני משפחותיהם, הזקוקים לכך יותר מכל".
"אנחנו רואים חשיבות גדולה בפישוט התהליך ובקביעת כללים ברורים הנותנים ודאות מלאה ביחס למוצרים ולאפיקי ההשקעה האפשריים. מאז רפורמת בכר שוק ההון התפתח והתחרות שהכניסו בתי ההשקעות בכלל המוצרים הפיננסיים מאפשרת להציע מנעד של מוצרי ואפיקי השקעה מגוונים ותחרותיים. אי לכך היה מתבקש להסיר  את המגבלות, להרחיב את סל אפשרויות ההשקעה ולעדכנו ביחס למוצרים ואפיקים המסוגלים לספק מענה עבור צרכי החסויים. כך לדוגמה – ניתן מעתה להשקיע את הכספים בקרנות 20/80, בניהול תיקים המותאם לכללי ההשקעה שנקבעו או בקופות גמל מתאימות. מדובר במהפכה חשובה ועל כן אנו מברכים על התהליך וקוראים להרחיבו גם לדברי חקיקה אחרים בהם עדיין קיימות מגבלות דומות כמו בתקנות הירושה (דרכים להשקעת כספי עיזבון), תש"ס-2000. אני מבקש להודות לאפוטרופוס הכללי ולמשרד המשפטים על קיום תהליך פתוח והתייעצות עם הציבור ועם שוק ההון".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    רפורמה
    יהודה 08/2024/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זהירות מטריקים מבעלי אינטרסים תבדקו ביסודיות את ההשקעות
    סגור