כסף וצרכנות

הסוף לעוקץ המחירים בישראל? ההצעה שתשים סוף לתופעה המכוערת

הצעת חוק שעברה בכנסת נועדה למנוע עסקים מניצול מצבי חירום או משבר בישראל בשביל להעלות מחירים של מוצרים חיוניים באותה עת. בדברי ההסבר להצעה נכתב: "במצבי חירום עשויה להידרש התערבות כדי למנוע ניצול לרעה של המצב להעלאת מחירים"
מערכת ice | 
יוקר המחיה בישראל-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
היום (שלישי), מליאת הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 69, התשפ"ד 2024) שהוגשה במקור על ידי חבר הכנסת דוד ביטן, ינון אזולאי וחברי כנסת נוספים. אז על מה מדברת ההצעה, והאם היא תוכל לעזור לנו להתמודד עם יוקר המחייה?
במסגרת ההצעה הוחלט כי במידה ובישראל הוכרז מצב חירום (כמו בעת מלחמה), ושר הכלכלה והתעשייה מאמין כי עסקים עשויים לנצל את המצב בשביל להעלות את המחירים של מוצרים חיוניים, כפי שקרה למשל בתקופת הקורונה עם מחירי המסכות וחומרי היגיינה, או כפי שקורה כעת עם מחירים של מוצרי מזון, גנרטורים (עקב החשש מתרחיש עלטה) ועוד. עוד מוצע כי הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן והממונה על התקציבים במשרד האוצר יקבעו על אילו טובין ושירותים חיוניים יחול ההסדר המוצע, במידה ויוכרז מצב החירום.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "במצבי חירום, ובהם המצב הביטחוני המיוחד השורר במדינה מאז יום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023), עשויה להידרש התערבות רגולטורית כדי למנוע ניצול לרעה של המצב להעלאת מחירים של מוצרים או שירותים במידה ניכרת וחריגה ביחס למחיר המקובל, ולהבטיח שמוצרים ושירותים חיוניים יישארו זמינים לכלל האוכלוסייה גם בתקופת מצב החירום".
נזכיר כי לאחרונה פורסם דו"ח המשווה את יוקר המחייה בין מדינות ה-OECD. מהנתונים עלה כי ישראל נמצאת בין המדינות היקרות ביותר בשלל קטגוריות, ביניהם בשר, חלב, רכב, ועוד.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה