כסף וצרכנות

המחירים עולים כי אין ברירה, אז איך רווחיות החברות בצמיחה?

ברקע עליות המחירים ויוקר המחיה הגובר, בסקירה הבאה ייבחנו רשתות השיווק פרי הגליל ושופרסל. זאת בעקבות השאלה איך הרווחיות של החברות עולה בזמן שהמחירים עולים כי אין ברירה?
ד"ר חזי גור מזרחי |  4
שופרסל, פרי הגליל (צילום shutterstock, פלאש 90/ יוסי אלוני)
בזמן שמשרד הכלכלה ממשיך באיומי הסרק מול החברות שפועלות בתחום מוצרי הצריכה והמזון בישראל, נתוני הרבעון הראשון של 2024 מראים תמונה מעניינת לגבי החברות הציבוריות בתחום קמעונאות המזון ומוצרי הצריכה. בעוד שמצפים מאיתנו להאמין שאין מה לעשות והמציאות מחייבת להמשיך במגמת ההתייקרות, הנתונים מראים זינוק ברווחיות וצמיחה בריאה. אין כל סימן לצניחה או הישרדות על הקו האדום.
אז מדוע שר הכלכלה מנסה לכפות על החברות הפרטיות שקיפות נתונים שנוגדת את החוק היבש, בזמן שמול הנתונים המפורסמים על פי חוק לא נעשה דבר? 
בצל המלחמה, רשתות השיווק מציגות צמיחה, היצרניות הגדולות מדווחות על רווחיות גבוהה וכולם נהנים מדיבידנדים שמנים ובונוסים מנופחים. נתונים עסקיים חיוביים הם בשורה טובה לא רק לחברות אלא לכלל המשק ולקופת המדינה, אלא שקיים פער בין המסרים לבין התוצאות. חכם סיני אמר פעם "מי שלא בוכה לא גודל", אז לפני שכבוד השר מעביר חוקים ורפורמות לשקיפות החברות הפרטיות, יש לשאול מה באמת ישיג במהלך החדש שתופס כותרות.
תהליך מסוג זה יוביל את החברות לתכנן היטב את הדוחות הכספיים שלהם כמובן על פי החוק, לכל חברה פרטית מספיקה השקעה אחת שתשנה את שורת הרווח ותוביל גם לנזק לקופת המדינה.

צילום: shutterstock

שופרסל - מצב החברה והשינויים הארגוניים
חברת שופרסל הציגה נתון מעודד של שיפור נתונים, וכל זאת ללא קשר ישיר לבעלי השליטה החדשים. צפוי שברבעון הבא הנתונים ימשיכו לצמוח והמניה תתייצב ותמשיך לגדול ולהגיע לערכה הריאלי. השאלה המרכזית היא לא איך תגיב המניה בשנת 2024 אלא איך היא תתנהג בשנת 2025.
השינויים הארגוניים שהחברה חווה ומובילה אינם ברורים, אם כי אני מאמין שהתהליכים מגובים בתוכנית אסטרטגית ארוכת טווח. חברת שופרסל היא החברה הקמעונאית המובילה והוותיקה בישראל שמתווה דרך ומדד ריאלי בשוק. עם זאת, התחושה מצד העובדים, המנהלים והספקים היא שקיימת התנהלות עסקית שנויה במחלוקת שמתאימה יותר לחברה כושלת, והתהליכים אינם מאופיינים לניהול בחברה שהיא מובילת שוק.
כמות המנהלים המפוטרים והמתפטרים היא עצומה לתקופת זמן קצרה בה טרם בוצעו מדדי ביצוע ויכולת. לא התקיימה רוטציה נורמטיבית בה מחליפים מנהל בכיר במנהל בכיר אחר בעל ניסיון דומה או עשיר יותר. מנהלי התחומים הקריטיים, החל מיו"ר, המנכ"ל, משנה למנכ"ל, מנהל סחר ומכירות, נדל"ן, משאבי אנוש, מערכות מידע ועוד, מנסים להתמודד עם תחושת אי הוודאות והשאלה שנשאלת היא כמה תעלה לחברה עלויות הפיצויים בתקופה הקרובה, על שתי הדמויות המרכזיות בהליך הפשרה המדווחת עומדת על כ 11 מיליון ₪ כמה יעלה כל התהליך הכולל של הפיטורים והרוטציות.
על פי דיווחי מנהלים ופורשים בחברה מסתבר המערכת עסוקה בניסיון יתר לאתר את הדליפה, התחושה של המנהלים בארגון מתוארת כסצנה מסדרת מתח לחפש את "הפושע". נכון להיום, כולם חשודים אך אף גורם לא דיווח על פשע כלשהו אלא התפתחות של תחומי הביטחון והאכיפה.

השפעת האסטרטגיה על יוקר המחיה
האסטרטגיה החדשה של החברה אינה מציגה תקווה לכך שהיא תתמוך במלחמה ביוקר המחיה, האופטימיות הייתה מעוררת שמחה. אך מניסיון עבר, העסקה השמנה שבעלי השליטה החדשים ביצעו בעבר הייתה מבוססת על אחוזי הרווח החריגים ולא על מחזורי מכירות, מיתוג או חדשנות. אם הדרך הזו תנחה אותם גם כאן, קרוב לוודאי שנמשיך לשלם ביוקר. שופרסל מייצגת את מדד השוק.
כל המתחרות סוקרות את מחירי הצרכן שלה על מנת לדעת איפה הקו האדום שניתן לעלות את המחיר וניתן היה לשנות את התמונה הכוללת שהיא תהפוך לסממן הזול שתוביל את השוק להוזלת מחירים, המותג רמי לוי נבנה וגדל בזכות המלחמה הצמודה שלו במחירי שופרסל לפני שני עשורים ומסתמן ששופרסל המשיכה בדרך שלה כאילו היא השחקנית היחידה בשוק, התנהלות זו הובילה לצמיחה משמעותית של קמעונאיות פרטיות שקבלו הזדמנויות לצמיחה וכיום נהנות מנתחי שוק לא מבוטלים.
שופרסל מציגה שינויים מהירים והחלטות שבכל ארגון מבוסס היו עוברים תהליכי מחקר ובחינה של מספר חודשים לפחות אך על פי המצב הנתון אולי בעלי השליטה עשו שיעורי בית ארוכים ומורכבים לפני קבלת השליטה, ביטול מותג פרטי שמהווה יותר מ20% מפעילות החברה, שינוי במועדוני הלקוחות, סיום התקשרויות עם משרדי ייעוץ ומחקר ממשיכים להשאיר אותנו בסימן שאלה האם מדובר בגאונות שתקטוף עיטורים בשנים הבאות או שמדובר בניסיונות ניהוליים להחליף את המנוע של רכבת המשא במנוע של פיאט 500.
פרי הגליל הסוף לתקווה
בזמן שרשתות מעבר לים מדווחות על אסטרטגיות של הוזלת מחירים, אנו ממשיכים לשלם ביוקר, מוצרי היסוד מזנקים, החלב, הירקות והפירות למרות הרפורמות של משרד החקלאות והכלכלה שטרם ידוע מה המטרה ואיך היא תטיב לכיסו של הצרכן הישראלי, מסתבר שכותרות מעודדות תמיד יהיו אך מתחת לאפינו גם התקוות שיכולות לשנות ולהטיב עם הצרכן נעלמות. בזמן שהתעסקו ברפורמות, איומים ופתרונות, מסתבר שפתרונות ששמרו על מדד המחירים מתרסקות ולא נראה שהמדינה מתעניינת בנעשה.
חברת ויטה פרי הגליל המיתולוגית הודיעה על אי היתכנות כלכלית להמשך דרכה ועל הפסקת הפעילות. ויטה פרי הגליל אינה רק מקור פרנסתם של אוכלוסיית חצור הגלילית אלא גם יצרנית למגוון מותגים פרטיים בסגמנט השימורים והירקות הקפואים ובעלת מותג וותיק שהמחירים הממוצעים שלו לצרכן נמוכים משמעותית מהמתחרות. פערי המחירים בין המותג פרי הגליל למותג של תנובה, המותג סנפרוסט עומדים על יותר מ-50%, ואם נבחן מוצר ממותג פרטי בייצור של פרי הגליל, הפער יכול להגיע גם ל-70%. על קופסאות השימורים נשלם פער של יותר מ-35%. ברגע שהמתחרה תיעלם, המחירים ימשיכו לזנק ולא תהיה לנו את האפשרות לבחון ולהשוות מול מותג נוסף.

דוגמאות לפערי המחירים הנוכחיים בין המותגים​
ירקות ורכזי עגבניות משומרים
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    מעלים מחירים
    אזרח 06/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כדי לשלם את שכר ההנהלה על חשבון העובדים
    סגור
  • 3.
    חזירות
    מולייר 06/2024/12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    המחיר עולה מפאת מחלת החזירות שאין לה תרופה שבעזרת השם החזירים יצטרכו את הגזל הזה לתרופות אמן.
    סגור
  • 2.
    רוצים לראות קסם במאזנים?
    צפה 06/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כול זב חוטם יודע כי העלתה משכורות המנהלים והגדל ההוצאות לנותני שירות מקורבים מדנים בקלות את המאזנים. לא טוב?
    סגור
  • 1.
    כולם במערכת אשמים!!!!
    אנצי!!!! 06/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שיפסיקו לדבר שטויות.כולם במשק אשמים!!!! הפוליטיקאים אשמים שלא מטפלים ביוקר המחיה! המגזר העסקי אשמים שלא שוכרים לובסטים ומשנים סדרי עדיפויות במקום שיהיה בחירות כל שנה וחצי או שנתיים.אז תעשו לי טובה לא קונה את התירוצים של שום חברה על העלאת מחירים,כי גם ככה זה לא תואם את המחירים בחו"ל.כי כולם יודעים שהעסקים יכלו להתאמץ יותר אם הם רק רצו,הם פשוט עצלנים וזה נכון לגבי כל הענפים במשק!!!!
    סגור