כסף וצרכנות

הקיבוצים בעוטף זועמים: "מתווה שיקום חסר, נדרש מענה תקציבי"

תשעה יישובים וקיבוצים בעוטף עזה שספגו את הפגיעה הקשה ביותר ב-7 באוקטובר המאוגדים תחת פורום "הביתה" קיבלו החלטה שלא לחתום בשלב זה על ההסכם. לדבריהם, "היישובים לא יוכלו להיכנס למתווה החושף אותם לסיכון משמעותי לשאת בתשלומים מכיסם מבלי שניתן מענה מספק"
מערכת ice |  1
קיבוץ ניר עוז לאחר פלישת מחבלים (צילום פלאש 90/ אריק מרמור)
תשעה יישובים וקיבוצים בעוטף עזה שספגו את הפגיעה הקשה ביותר ב-7 באוקטובר המאוגדים תחת פורום "הביתה" קיבלו החלטה שלא לחתום בשלב זה על הסכם השיקום והפיתוח עם מנהלת תקומה. מכתב שהוציאה הנהלת היישובים לתושבים ופורסם הבוקר (רביעי) בכלי התקשורת מפרט את הסיבות לכך.
"מספר שבועות לאחר מחדל ה-7 באוקטובר הקמנו את 'פורום הביתה'. הפורום מאגד את נציגי הנהלות הקהילות שנפגעו באורח הדרמטי ביותר בשבת השחורה – בארי, כפר עזה, ניר עוז, נחל עוז, כיסופים, נירים, חולית, נתיב העשרה ורעים", הסבירו במכתב. "בחודשים האחרונים אנחנו עמלים על בניית תכנית שיקום יחד עם מנהלת תקומה, אולם ישנם פערים משמעותיים בין הצרכים לבין התכנית המוצעת".
לדבריהם, תכנית השיקום המוצעת ליישובים בתצורתה הנוכחית היא חלקית בלבד, והיוועצות נרחבת עם אנשי מקצוע רבים מהתחום מעלה שלא תספיק לכלל צרכי השיקום. "כנציגי ההנהלות אין באפשרותנו לחתום עליה ולדווח לקהילות שלנו בלב שלם שהיא תספיק לכל צרכי השיקום".
"במכתב למנהלת תקומה, השבנו כי היישובים לא יוכלו להיכנס למתווה החושף אותם לסיכון משמעותי לשאת בתשלומי השיקום מכיסם מבלי שניתן מענה מספק לשאלות שבבסיס תחשיב אומדן התקציבים לשיקום. תנאים כאלו לא היו מתקבלים במצב דברים רגיל – ובוודאי שאין לכך מקום בקידום תהליכי השיקום ביישובי חבל התקומה. על המדינה לפתוח דף חדש אל מול הישובים והתושבים, לאחר ההפקרה הנוראית שהייתה מנת חלקם".
 

"מיקדנו את עיקרי הנושאים שלא ניתן לגביהם מענה מספק, ואשר אלמלא יפתרו לא יהיה ניתן לאמץ את המתווה – מדובר בסוגיות שבליבת העניין כמו תוספת מע"מ, אשר צפוי להאמיר בשנת 2025 ל-18%; בהצמדת תקציב השיקום למדד תשומות הבניה אשר גם הוא צפוי לעליה דרמטית בעקבות החרם שהטילה טורקיה; בעדכון המחיר למ"ר אשר לטענת גורמים רבים בענף אינו משקף נכונה את המחיר הנוכחי, שהושפע וחווה גם הוא עליות דרמטיות בשל אי כניסת פועלי בניין זרים למדינת ישראל בהיקף הנדרש; מענה לסוגיית הבתים המחוללים שתתן מענה למי שרוצים לשוב לבתיהם אך לא מסוגלים לשוב לבתיהם שחוללו; מימון תשתיות בשכונות שנהרסו כליל; וסוגיות נוספות".
"ללא ליבון הפערים והגעה להסכמות, לא נוכל ולא נרצה לחשוף את היישובים לסיכון הכרוך בכניסה למתווה שיקום חסר, בו ימצאו את עצמם היישובים בעוד מספר שנים עומדים בפני שוקת שבורה", לשון המכתב.  "יש להתחיל באופן מידי וללא תנאי בביצוע עבודות בישובים כמו הריסה ופינוי, תכנון, מיפוי עבודות השיקום הנדרשות, לא להפסיד זמן יקר ולרכוש את אמונם של התושבים. בכל אלו ניתן וצריך לעסוק במקביל לעדכון המתווה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    קיבוצי העוטף
    משה 05/2024/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אל תדאגו עד שלא יסחטו תמיד הם לא ירגעו.לחייב אותם על ההפגנות שגרמו נזק למדינה.
    סגור