כסף וצרכנות

עלייה של 40% בביקוש לארוחות חמות: שולחן חג ריק באלפי בתים בישראל

נתוני עמותת בית התבשיל המחלקת מאות אלפי ארוחות חמות בשנה מצביעים על זינוק בביקוש לארוחה חמה לקראת החג ובעקבות המלחמה בעזה. מנכ"ל העמותה הרב שמחה קרקובסקי: "זו תמונת מציאות קשה כמותה אני לא זוכר שנים רבות"
מערכת ice | 
עמותת בית התבשיל בהיערכות לקראת חג הפסח (צילום יח"צ)
ערב חג הפסח, המכונה "חג החירות", מתקרב, אך עבור רבים בישראל, החג הזה מסמל דווקא קושי כלכלי וחוסר ביטחון תזונתי. נתונים חדשים שמפרסמת עמותת בית התבשיל מצביעים על זינוק משמעותי בביקוש לארוחות חמות לקראת החג. מדובר על עלייה של למעלה מ-40% בהשוואה לשנה שעברה.
הסיבות לעלייה הן מורכבות. מצד אחד, ההשלכות הכלכליות של המלחמה גורמות לאנשים רבים לאבד את מקור פרנסתם או להפחית את שעות עבודתם. מצד שני, עליות המחירים החדות בשנה האחרונה, ובפרט עליות המחירים של מוצרי מזון בסיסיים, פוגעות קשות באנשים רבים, גם באלו שאינם נחשבים עניים על פי ההגדרות הרשמיות. גורם נוסף שמשפיע הוא העלייה במקרי החרדה והדיכאון בעקבות המלחמה.
 
"אנחנו רואים עלייה דרמטית בפנייה של אנשים שזקוקים לעזרה, והדבר נובע בעיקר מההשלכות של המלחמה", אומר הרב שמחה קרקובסקי, מנהל בית התבשיל מזה 30 שנה ופעיל בולט בתחום הרווחה בארץ. "חלק ניכר מהאנשים שפונים אלינו הם בעצם אנשים שבעבר היו משתייכים למעמד הבינוני, אך כעת נקלעו למצב של חוסר ביטחון תזונתי". 
על פי נתוני בית התבשיל, מדי שנה לקראת חג הפסח נרשמת עלייה של כ-10% במספר הפונים לקבלת ארוחות חמות, אך השנה הנתונים לקראת חג הפסח מצביעים על זינוק נוסף של למעלה מ-40% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גורם משמעותי נוסף אותו מדגיש קרקובסקי הוא העלייה הרבה בעקבות המלחמה במקרי החרדה והדיכאון, "יש משפחות רבות שילדיהם נמצאים בחזית הלחימה ובעקבות המתח הגדול הן לא מתפקדות וצריך לדאוג להן לאוכל חם בבית".

(צילום: יח"צ)
בית התבשיל, מפעיל מטבח מרכזי הממוקם בראשון לציון, וחדרי אוכל שפתוחים לכל מי שבא בבני ברק וברעננה. בנוסף, נשלחות מאות מנות חמות מדי יום באמצעות משלוחים ארוזים עד לבית לאלו הזקוקים לכך. בעקבות הגידול הדרמטי בביקוש, גייסו בבית התבשיל צוותי מטבח נוספים כדי להתמודד עם העומס הרב.

(צילום: יח"צ)
"תגברנו והכפלנו את צוותי המטבח בצורה משמעותית כדי לסייע לכל פונה, אנו מבצעים היערכות מיוחדת לקראת החג, אך ברור שהביקוש רק הולך וגובר", אומר קרקובסקי. "זוהי תמונת מציאות קשה כמותה אני לא זוכר שנים רבות אנשים נורמטיביים שעד לא מזמן היו במציאות כלכלית הגיונית מוצאים את עצמם זקוקים לסיוע. מדינת ישראל חייבת להתעורר ולהתייחס בצורה רצינית יותר למצב הכלכלי הקשה אליו נקלעו אנשים רבים בעקבות המלחמה ועליות המחירים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה