כסף וצרכנות

הסוף לפגיעה בפנסיה? זה התיקון שישפיע על גמלאי צה"ל

אושר בוועדת העבודה והרווחה: יופסק הקיזוז מכספי הפנסיה של גמלאי צה"ל בני 70 ומעלה שהחזירו את מלוא ההלוואה שלקחו במסגרת "היוון לכל החיים", גמלאי צה"ל העיד בדיון: לקחתי 330,000 שקל והחזרתי כבר מעל מיליון שקל. יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר: "אנשים צריכים להחזיר את מה שלקחו ולא שקל מעבר"
מערכת ice | 
פנסיה (צילום freepik)
ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ ישראל אייכלר אישרה תקנות של משרד הביטחון שיאפשרו לגמלאי צה"ל אשר היוונו בעבר את קצבתם במסלול "היוון לכל החיים" ועומדים בתנאים לשוב ולקבל את קצבתם המלאה, לאחר שהשיבו, לאורך 20 שנה לפחות, את מלוא כספי ההיוון ועברו את גיל 70. התיקון צפוי להשפיע על קבוצה של כ-1,700 גמלאים.
ערן יוסף, סגן בכיר ליועמ"ש משרד הביטחון הסביר: "היוון היא עסקה כלכלית המאפשרת לפורש לקבל חלק מסכום הקצבה שלו במועד הפרישה וזה מתקזז מהתשלומים העתידיים שלו, מעין הלוואה על חשבון הגמלאות העתידיות. לדור הוותיק ולקבוצות נוספות מתאפשר להפסיק את קיזוז הכספים לאחר 20 שנה של החזרים, בכפוף להגעת הגמלאי לגיל 70 ואחרי שהחזיר את גובה אותה הלוואה בתוספת הצמדה של 5%. לקבוצה של כ-1,700 גמלאים מדור מעבר שהחליטו להוון סכום גדול התקנות לא מגדירות מנגנון כזה וקיזוז גמלת הפנסיה שלהם ממשיך לכל החיים, גם אחרי שסכום ההיוון הוחזר. כעת אנחנו מבקשים להשוות את תנאי הקבוצה הזו לקבוצות האחרות ולאפשר את הפסקת הניכוי מהגמלה בהתקיים אותם תנאים.  

אמיר שוצמן, אל"מ במילואים, יו"ר ארגון גמלאי צה"ל הוסיף: "כשהגדירו את המסלול של היוון לכל החיים תחולת החיים הייתה נמוכה יותר. אנשים חיים היום יותר וזה עוול נוראי. הגיעו אליי אנשים שבמשך שנים משלמים אלפי שקלים שמצטברים לסכומי עתק, הרבה מעבר לכספים שהם משכו מהקרן. חלקם חולים, עם בעיות וחרדות כלכליות קשות. זה חייב להיפסק". 
גמלאי צה"ל נוסף העיד בדיון: "לקחתי היוון של 330,000 שקל. אני מחזיר מעל 3,000 שקל בכל חודש המקוזזים מקצבת הפנסיה שלי. במצטבר והחזרתי כבר מעל מיליון שקל". יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר אמר: "מדובר בהטבה לפורשים ולא בעסקה כלכלית. אנשים צריכים להחזיר את מה שלקחו בהצמדה המתאימה ולא שקל מעבר".
ח"כ אלון שוסטר: "אנחנו במשך שנים מנסים לתקן את העוול הזה, שיוצר מצב שבו המדינה מרוויחה על בניה ששירתו בקודש הביטחון. הגמלאים צריכים להחזיר את הכספים אבל אי אפשר שהמדינה תרוויח על חשבונם". ח"כ דבי ביטון: "יש פה שוד של כספי הגמלאים. זה לא היה מתקבל אם זה היה קורה לשכיר ובוודאי שלא ניתן לקבל זאת דווקא אצל גמלאי צה"ל. אגיש הצעת חוק להשבת הכספים שניגבו ביתר מהגמלאים". 
נציגת משרד האוצר ציינה כי עלות התיקון תמומן מתקציב משרד הביטחון. לדבריה עלות התיקון מוערכת על פי תוחלת החיים הממוצעת בכ-15 מיליון שקל בשנה הנוכחית, כ- 21 מיליון שקל בשנה הבאה ובשנת 2028 תגיע לכ-40 מיליון שקל בשנה. בדיון הובהר כי התיקון כולל גם פורשים רפואיים מצה"ל, באותם כללים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה