כסף וצרכנות

גם בעסקים הקטנים - נשים נפגעו יותר מהשלכות המלחמה: "יש אפשרות לתקן"

אופטימיות זהירה: שיפור קל במצבן של בעלות העסקים הקטנים. 40% מבעלות העסקים הקטנים מדווחות על ירידה של יותר מ- 50% בהכנסות. מחקר ההמשך שערכה עמותת יוזמות עתיד במהלך בקרב בעלות עסקים קטנים חושף נתונים מדאיגים: "הציבור בישראל מתנהל בשגרה יחסית, אבל עבור עשרות אלפי עסקים נדרשת תוכנית שיקום ממושכת"
מערכת ice | 
עסקים סגורים (צילום shutterstock)
חודשיים לאחר שיזמה מחקר בקרב בעלות עסקים זעירים וקטנים, עמותת יוזמות עתיד עורכת מחקר נוסף בקרב היזמיות במטרה לבחון את היקף השלכות המלחמה על מצב העסקים שלהן. המחקר נעשה באמצעות חברת אדווה מחקר ופיתוח בשני סבבים: בחודש דצמבר 23 ופברואר 24.
כך למשל עולה מהמחקר כי גם במהלך פברואר 24, ארבעה חודשים מאז תחילת המלחמה, 40% מבעלות העסקים הזעירים והקטנים דיווחו על ירידה של יותר מ-50% בהכנסות שלהן מאז תחילת המלחמה. זאת בהשוואה למעל מחצית מהיזמיות (53%) שדיווחו על אותה ירידה, של מעל 50%, בדצמבר 23. ניתן לראות שישנו שיפור מסוים אבל עדיין הנתון מטריד.
כמו כן, כרבע מהיזמיות (24%) דיווחו על ירידה שבין 50%-20%, נתון שנותר ללא שינוי בהשוואה לדצמבר 23; 16% דיווחו על ירידה של עד 20% (בהשוואה ל- 12% בדצמבר 23). 14% דיווחו שההכנסות נשארו ללא שינוי (בהשוואה ל- 9% בסבב הקודם של המחקר ו- 5% דיווחו שהיתה עליה בהכנסות (בהשוואה ל- 2% בדצמבר 23).
הירידות בהכנסות מדאיגות במיוחד כשבוחנים את ההכנסות של אותן נשים לפני המלחמה: כחמישית (22%) דיווחו על הכנסה של עד 2,000 שקל בחודש; 24% על 2,000-5,000 שקל ממוצע בחודש; 22% בין 5,000-8,000 שקל; 16% דיווחו על הכנסה חודשית ממוצעת של 8,000-11,000 שקל. 11% בין 11,000-20,000 שקל בחודש ו- 4% מעל 20,000 שקל בממוצע בחודש. הנתונים במיוחד צריכים להעסיק אותנו, כאשר מביאים בחשבון את העובדה ש-55% מהיזמיות דיווחו שהן מקור ההכנסה היחידי שלהן. 26% הן מקור ההכנסה העיקרי, ו-19% הן רק חלק קטן מההכנסות.


 צופית גורדון מנכ"לית עמותת יוזמות עתיד (צילום: Q ELITE BEAUTY)
מבין הנשים שהשתתפו במחקר: 14% בעלות ותק של פחות משנה כבעלות עסק; 16% שנה עד שנתיים; 23% שנתיים עד ארבע; 47% יותר מארבע שנים. הרוב המוחלט של העסקים בעלי אופי נשי. 40% בתחום הדרכת חוגים, הנחיית סדנאות והוראה; 40% עוסקות בטיפול רגשי, אלטרנטיבי או רפואי; 14% בתחומי הקאוצ'ינג ו- 6% במקצועות היופי. מחצית היזמיות מאזור המרכז והשרון, השאר מיתר חלקי הארץ.
מוטיבציה גבוהה ואופטימיות
גם בסבב הראשון של המחקר, אפשר היה להתרשם שרבות מבעלות העסקים נחושות להמשיך ולתפעל את העסק שלהן. המגמה הזאת מתחזקת מעט יותר בפברואר 24. כך למשל 58% דיווחו שהן ימשיכו להפעיל את העסק (בהשוואה ל- 52% לפני כחודשיים), ורק 4% שוקלות להקפיא אותו, בהשוואה ל- 8% בסבב הקודם.
לגבי המענים שהן זקוקות לו, רואים תמונה די סטטית כששלושת הצרכים המרכזיים שבוטאו על ידי הנשים הם: סיוע בהגדרה ואפיון של קהל לקוחות חדש; הרחבת העסק לשירותים ומוצרים חדשים ובבניית תוכנית שיווק.
צופית גורדון, מנכ"לית יוזמות עתיד: "אמנם ניתן לראות מגמת שיפור מסוימת, אבל עדיין ניכרות השלכותיה של המלחמה. הציבור בישראל אמנם מתנהל בשגרה יחסית, אבל עבור עשרות אלפי עסקים זעירים וקטנים, נדרשת תוכנית שיקום ממושכת. תוכנית החירום שפיתחנו, גם באמצעות התמיכה של ארגון הפדרציות היהודיות ה-JFNA, מסביר חלק מהשיפור בהכנסות העסקים, אבל היא תשיג את מטרותיה, רק אם נמשיך לייצר פתרונות ארוכות טווח. יש אפשרות לתקן כעת ולמנוע את השבר העתידי. מדובר בנשים נחושות ומחויבות להמשיך ולפתח את העסק שלהן. הן לא רוצות תרומות, מענקים או קצבאות אלא תנאים הוגנים שיאפשרו להן להמשיך ולהצליח".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה