כסף וצרכנות

העסקים הקטנים קורסים: "פצצה מתקתקת, יעמיק את הפערים החברתיים"

הביקוש להלוואות של גוף האשראי החברתי עוגן זינק פי 10 באזור הדרום ופי 5 בצפון בתקופת המלחמה. מצוקת העסקים הקטנים גוברת בכל הארץ ובעיקר בענפי הקמעונות, הבנייה, המזון והמסעדות שבהם גדל פי שלושה הביקוש להלוואות. מאז פרוץ המלחמה קיבל עוגן בקשות הלוואה בסכום של 290 מיליון שקל מעסקים קטנים 
מערכת ice |  2
עסקים קטנים (צילום shutterstock)
העסקים הקטנים בישראל נלחמים על קיומם מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר. גוף האשראי החברתי עוגן, שנתוניו משמשים "ברומטר" למצבם של עסקים קטנים, עמותות ומשקי בית בישראל, חושף היום (חמישי) לראשונה נתונים שלפיהם בתקופת המלחמה חל זינוק של פי ארבעה בביקוש של עסקים קטנים מכל רחבי ישראל להלוואות מסובסדות. עלייה בולטת במיוחד בביקוש של עסקים קטנים להלוואות של עוגן נרשמה באזורי הדרום והצפון, הנתונים לאיום הטילים של חמאס וחיזבאללה, כאשר מספר בקשות ההלוואה גדל בתקופה זו פי 5 בצפון ופי 10 בדרום.
על רקע המלחמה, ב-3 החודשים האחרונים של 2023 (אוקטובר-דצמבר) פנו אל עוגן 1,161 עסקים קטנים מכל המדינה בבקשות להלוואה - עלייה של 290% בהשוואה ל-298 בקשות של עסקים קטנים ברבעון שלפני המלחמה (יולי-ספטמבר). מאז פרוץ המלחמה קיבל עוגן בקשות הלוואה מסובסדות בהיקף של 290 מיליון שקל מעסקים קטנים, מתוכם מאות עסקים כבר קיבלו הלוואות בהיקף של יותר מ-40 מיליון שקל ועוד מאות בקשות נמצאות בתהליך אישור. 
באזורי הדרום והצפון גדל במיוחד הביקוש של עסקים קטנים להלוואות של עוגן. מספר העסקים הקטנים מאזור הדרום שביקשו הלוואות מעוגן זינק פי 10 בתקופת המלחמה, מ-19 עסקים ברבעון שלפני המלחמה ל-190 עסקים ברבעון האחרון. מאזור הצפון זינק מספר העסקים הקטנים שביקשו הלוואות מעוגן פי יותר מ-5 באותה תקופה, מ-43 עסקים ברבעון שלפני המלחמה ל-222 עסקים ברבעון האחרון.

(צילום: תומר נויברג/פלאש 90)
על פי נתוני עוגן, העלייה הגדולה בביקוש להלוואות לעסקים קטנים מאז פרוץ המלחמה בולטת בעיקר בענפי הקמעונות (חנויות קטנות), הבנייה (קבלנים קטנים), המזון והמסעדות. ב-3 החודשים האחרונים של 2023 פנו אל עוגן בבקשות הלוואה יותר מ-400 עסקים קטנים משלושת הענפים האלה - זינוק של פי שלושה לעומת כ-140 עסקים קטנים מאותם ענפים שביקשו הלוואות ב-3 החודשים שקדמו למלחמה.
 
עוד עולה מנתוני עוגן כי הביקוש הרב ביותר של עסקים קטנים להלוואות נרשם בחודשיים הראשונים של המלחמה: יותר מ-400 עסקים פנו לעוגן בבקשת הלוואה באוקטובר ועוד 564 עסקים פנו בנובמבר. זאת, לעומת כ-100 בקשות הלוואה של עסקים בחודש ממוצע במהלך הרבעון שקדם למלחמה (יולי-ספטמבר). בחודש דצמבר פנו עוד כ-200 עסקים קטנים לעוגן בבקשות הלוואה.
העסקים הקטנים שמקבלים סיוע חירום של עוגן הם ברובם בעלי מחזור שנתי של עד כ-3 מיליון שקל, כאשר רף ההכנסות המקסימלי לעסק הוא עד 12 מיליון שקל בשנה. סכומי ההלוואות שמעניק עוגן לעסקים קטנים לתקופה של 5 שנים נעים בין 90 אלף שקל ל-500 אלף שקל לעסק.
 
לצד גזרת העסקים הקטנים, גם גזרת משקי הבית והאזרחים נקלעה למצוקה כלכלית בעקבות המלחמה. בקרב משקי הבית ואזרחים יחידים, חלה עלייה של 56% בביקוש להלוואות ללא ריבית של עוגן ברבעון האחרון של 2023, בהשוואה ל-3 החודשים שקדמו למלחמה. ביישובים הסמוכים לעוטף עזה נרשם זינוק של מאות אחוזים בביקוש להלוואות של עוגן בתקופה זו. מאז פרוץ המלחמה קיבלו כ-3,300 אזרחים יחידים ומשקי בית הלוואות חירום של עוגן ללא ריבית, בהיקף כולל של כ-21 מיליון שקל.
 
שגיא בלשה, מנכ"ל עוגן, מותח ביקורת חריפה על תקציב המדינה החדש ל-2024 שאושר על ידי הממשלה, על רקע המצוקה הכלכלית הנשקפת מנתוני עוגן: "מאז 7 באוקטובר אנו חווים צונאמי של פניות של אנשים ועסקים במצוקה שזועקים לקבלת הלוואות. הפערים הכלכליים ויוקר המחיה בישראל הם אויב לא פחות מסוכן מאשר חמאס וחיזבאללה ומהווה פצצה מתקתקת שעלולה להתפוצץ בכל רגע. המשבר הנוכחי יכול להיות הזדמנות לבנות תקציב עם סדרי עדיפויות חדשים ורפורמות מבניות, שישברו את הסדרים הישנים שהביאו אותנו לרמת אי השוויון ויוקר המחיה הנוכחיים. לצערנו, תקציב המדינה שאושר אינו מביא עמו שום בשורה חברתית או כלכלית ורק יעמיק את הפערים הכלכליים הגדולים גם כך. עוגן רואה מקרוב את ההשפעות ההרסניות של יוקר המחיה על החברה הישראלית. מספר משקי הבית והעסקים הקטנים שפונים אלינו לקבלת הלוואות רק גדל והולך".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    קריסה
    שלום טובול 01/2024/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינה בקריסה עולם 3 המדינה עשירה האזרחים עניים
    סגור
  • 1.
    מפתיע?
    רפאלה 01/2024/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עים "שר אוצר"כזה 00
    סגור