כסף וצרכנות

תקציב המדינה בסכנה? זו ההחלטה של בג"ץ שעלולה לבטלו

בעקבות עתירת קרן ברל כצנלסון וששה חברי כנסת: בג"ץ יתערב ויגדיר את מידת השקיפות של הממשלה לכנסת בהצעת תקציב המדינה. אישר את בקשת העותרים לצו על תנאי שיאפשר לביהמ"ש לבטל את תקציב המדינה לאחר אישורו בכנסת, אם זו לא תקבל מהממשלה את המידע הנחוץ כדי לקיים דיון בהצעת התקציב
מערכת ice |  1
עלות המלחמה (צילום פלאש 90/ נעם ריבקין פנטון, חיים גולדברג, shutterstock)
במקביל להמשך הדיונים בכנסת על התקציב המעודכן לשנת 2024, בג"ץ צפוי להתערב כדי לקבוע את היקף המידע והנתונים שמחויבת הממשלה להעביר לכנסת עם הגשת הצעת תקציב המדינה מעתה ואילך.
זאת, בעקבות עתירה של קרן ברל כצנלסון וששה ח"כים: ולדימיר בליאק, מטי צרפתי הרכבי, מירב כהן, נעמה לזימי, גלעד קריב ואפרת רייטן, בדרישה לחייב את הממשלה לספק לכנסת את מלוא המסמכים הדרושים להבנת הצעת תקציב המדינה.

בנוסף, בג"ץ אישר את בקשת העותרים לצו על תנאי שיאפשר לבית המשפט לבטל את תקציב המדינה לאחר אישורו בכנסת, אם זו לא תקבל מהממשלה את המידע הנחוץ כדי לקיים דיון בהצעת התקציב. 
העתירה נערכה בהרכב של שלושה שופטים: מ"מ נשיאת ביהמ"ש העליון השופט עוזי פוגלמן, השופט נעם סולברג והשופטת דפנה ברק-ארז. בעתירה טענו הקרן והח״כים כי ההיקף המצומצם של המידע שהוגש לכנסת עם התקציב הנוסף של 2023 בדצמבר האחרון לא מאפשר לרשות המחוקקת לדון בתקציב המדינה כהלכה. 
לדוגמה, לא הוגש מידע מלא על הגרעון וההוצאות הצפויות בשנים הבאות, הטבות המס והסברים מילוליים ופירוט נרחב על השינוי בהוצאות המדינה בעקבות המלחמה. לדברי העותרים, חוסר פירוט שכזה הוא שמאפשר גם קיצוץ נרחב במערכות הציבוריות והשירותים החברתיים מבלי שלחברי הכנסת תהיה אפשרות להבין זאת מספרי התקציב שהגישה הממשלה, וגם לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לפעול כדי להסתיר חלק גדול מהכספים הקואליציוניים שהוא מתכנן להעביר למגזרים הנאמנים לממשלה.
 
כדוגמה שהביאו העותרים, רק השבוע גילו חברי הכנסת כי למעשה חלק גדול מהרזרבות בתקציב המדינה מיועדות לא למקרה חירום, אלא כ"חניה" לצורך העברתם ככספים קואליציוניים נוספים למפלגת הציונות הדתית והמפלגות החרדיות.
בדיון שהתקיים היום, בג״צ דרש מהממשלה לפרט בתוך שלושה שבועות אילו מסמכים בדיוק נדרשים בהגשת הצעת תקציב המדינה ואיזו רמת פירוט נדרשת בהם. בג״צ דרש מהממשלה להשיב לו עם פירוט אודות כלל המסמכים שמצורפים לתקציב השנתי, ואילו דרישות בחוק יסוד משקה המדינה וחוק יסודות התקציב מסמכים אלה מקיימים; בפרט דרש בג"ץ התייחסות לסעיף שמכוחו מצורף "הספר הכחול" בו מובאים דברי הסבר;
בג"ץ דרש מהמדינה לצרף דוגמאות לכלל המסמכים המצורפים לתקציב מדינה ולהתייחס לסד הזמנים שנדרש להכינם; וכן אילו מסמכים מצורפים ככלל להצעת חוק התקציב השנתי לא צורפו להצעת חוק תקציב  נוסף לשנת 2024 ובפרט האם צורף הספר הכחול; האם לשיטת משיבי הממשלה יש מסמכים שחובה לצרפם, גם כאשר מדובר בהצעת חוק תקציב נוסף.
מנכ״ל המרכז הרעיוני בקרן ברל כצנלסון, רמי הוד: ״בניגוד לחוק ולנוהג המקובל עד היום, הממשלה בחרה שלא להניח בפני חברי הכנסת מסמכים קריטיים להבנת תקציב המדינה - זה של 2023 שכבר אושר וזה של 2024 שצפוי להיות מאושר החודש, שבו הכנסת קיבלה פירוט נרחב קצת יותר רק עקב העתירה שלנו. נתניהו וסמוטריץ' יודעים שאין להם מנדט לבזוז את כספי הציבור כדי להעביר עוד ועוד תקציבים לסקטורים מקורבים בזמן מלחמה. זאת הסיבה שהם מנסים להסתיר את הביזה ועושים כל שביכולתם כדי להשאיר את הפירוט המלא במחשכים״.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ממשלה מופקרת.
    דב 03/2024/15
    הגב לתגובה זו
    2 0
    דורשים מכולם להגיש דוחות מפורטים. אבל מצידם אין שקיפות
    סגור