קריירה ולימודים

היועצים החינוכיים בפנייה לשר החינוך: המקצוע בסכנת קריסה

בקיץ האחרון יצאו היועצים והיועצות במחאה ובהפגנה שהובילה בסופו של דבר לתוספת של 6% בלבד לגמול הקיים
מערכת ice |  5
יואב קיש (צילום פלאש 90/ יונתן סינדל)
במכתב דחוף שנשלח אל שר החינוך יואב קיש, דורשים היועצים החינוכיים כי בתקציב המדינה הקרוב יבחנו מחדש תנאי העסקתם ותיכלל תוספת תקציבית לשכרם. במכתב הפניה הם מזהירים כי "המקצוע בסכנת קריסה".
במכתב המייצג כ-8000 יועצות ויועצים חינוכיים, הם מתייחסים לדו"ח של המועצה לשלום הילד שהתפרסם לאחרונה ומציג עלייה משמעותית במצבי הסיכון והמצוקה אצל ילדים ובני נוער.
"נתוני הדו"ח לא הפתיעו אף אחד מאיתנו. את העלייה במצבי הסיכון והמצוקה, כמו גם באובדנות ומיניות, אנו רואים מול עינינו ועושים הכל כדי לטפל במקסימום ולמנוע כמה שניתן", כך על פי המכתב. "לצערנו, המקצוע החשוב ביותר בהיבט הטיפולי במערכת החינוך בסכנת קריסה. כבר היום קיים מחסור ביועצים ויועצות בכל המחוזות בארץ ואנו מתמודדים עם חוסר בכוח אדם לטיפול ראשוני מניעתי. מסתבר כי אף באוניברסיטאות הביקוש למקצוע זה ירד".
על פי המכתב, כיום יועצת אחת אחראית על רווחתם הנפשית של מאות תלמידים, עשרות ולעיתים מאות אנשי צוות ואף צריכות לתת מענה למספר רב של הורים בהתאם. הם מציינים כי "יועצים חינוכיים נמצאים בכוננות 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה, ונותנים מענה לכל מקרה דחוף: אמירות אובדניות, מחלה קשה או מוות של תלמיד/הורה/איש צוות, חשיפה וטיפול במקרי התעללות במשפחה, פגיעות מיניות ועוד. זאת ללא תגמול נוסף על שעות כוננות". עוד הן מציינים כי "יותר ויותר יועצים חינוכיים עוזבים את המערכת בתחושת תסכול על שכרם ותנאי העסקתם, אשר אינם הולמים את השכלתם, הכשרתם והיותם נדבך מרכזי בתוך מוסדות החינוך".
כזכור במהלך הקיץ האחרון התקיים משא ומתן בין האוצר להסתדרות המורים ללא התייחסות לתנאי ההעסקה של היועצים החינוכיים. בתגובה יצאו היועצים והיועצות במחאה ובהפגנה שהובילה בסופו של דבר לתוספת של 6% בלבד לגמול הקיים.
במכתב צויין כי על פי דו"ח מבקר המדינה "תנאי העסקתם של היועצים החינוכיים במערכת החינוך והיקף משרתם אינם מאפשרים להם למלא את המשימות הרבות המוטלות עליהם ולסייע כראוי לנזקקים לשירותיהם. הדבר עלול לפגוע ברווחה הנפשית של הפרט ובתפקודו של המוסד החינוכי כולו". הדו"ח קבע כי "יש צורך דחוף בהסדרה של שירותי הייעוץ החינוכי בכל שכבות הגיל". אולם על פי המכתב בחלוף מעל שמונה שנים מפרסום הדו"ח לא בוצעה הסדרה ולא נקבעו תקנים מתאימים.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    שיקימו בתי ספר פרטיים ואז יקבלו איזה שכר שהם רוצים (ל"ת)
    רעיון 02/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    נו באמת...התמוטטות?
    קת'אני 02/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בחיים שלי וקרובה לתחום החינוך ובטח לא כיום לא נתקלתי ביועצת חינוכית שעשתה משהו...גדול עליהן ולפעמים פשוןט בלתי ניתן לפיתרון בטח לא במסגרת הבית סיפרית הבינונית.ואתן מנש לא מקבלות טלפונים 24/7 אתן לא מוקד עזרה נפשית.
    סגור
  • מצד שני כשאין יועצת חינוכית ואין תקן
    איריס 06/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין מענה מקצועי הולם והילדים לא מקבלים את הטיפול וההכוונה הנכונים,שכן מורה מהשורה חסרה כישורי איבחון וידע מתאים אותו לומדת רק יועצת חינוכית.קרה בביה'ס היסודי בו למדה בתי.והלדים נפגעים לשנים ארוכות אח'כ.זה אכן מקצוע חיוני מעין כמוהו.חייבים לחזק ולתגמל אותו ולתת תקנים מתאימים.בכל בי'ס.כולל כאלו ש'נחשבים טובים',למראית עין.שאת מקום היועצת ממלאת מורה מן המניין.. כשהיא פנויה..
    סגור
  • יועצת חינוכית הצילה לי לגמרי את הילדה
    איריס 06/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במהלך תקופה קשה שעברנו.ידעה לתווך, להפגין אמפתיה ולעודד, להפנות למקומות הנכונים ובעיקר להרים,היכן שנפלנו חזק. בזכותה הצליחה בתי לחזור לתפקוד ולסיים לימודים ושירות צבאי.היועצת היתה העיקרית,לפעמים היחידה,שעזרה ותמכה וכיוונה.גם בשעות שאחרי הלימודים וימים אחרים.יש עוד מקומות ונפשות שעזרו,אך ללא תיווך מתאים זה היה הרבה יותר מסורבל או בלתי ניתן להשגה. אכן תפקיד מאוד משמעותי וזכינו שפגשנו ביועצת המיוחדת הזו.
    סגור
  • 1.
    כל מערכת החינוך )מורות, יועצות, סייעות, מנהלות( בסכנת ק
    דקלה 02/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אף אחד לא מעלה את זה כי יש הסכם )איפה הכסף? לא ברור... מורה 9 שנים ועדיין לא ראיתי תוספת משמעותית(. אבל יום יום חסרות מורות בבתי ספר, יועצות מתפתלות, סייעות חסרות ואין מנהלות. רן ארז דורש 12,000 שקלים למורה מתחיל )לא ברור למה אין שיוויון בין מורי היסודי והתיכון( אבל אפילו את ה-10,000 שהבטיחו ליסודי וחטיבה לא רואים עדיין ומורים עוזבים. החופשות נראות קוסמות מבחוץ אבל המצב בפנים מזעזע, אז בורחים. והמנהלים עושים הכל כדי שבית הספר ימשיך לפעול אבל... אין, אין מורות. ומחליפות בכלל אין כמעט מה לדבר, אז מפצלים כיתות, מבטלים שעות פרטניות, נעזרים גם במורות השילוב והילדים בסופו של דבר רק מפסידים. צריך שינוי אמתי
    סגור