קריירה ולימודים

רוצים להתקבל לעבודה? זה מה שאסור לכם לעשות

כתבתם קורות חיים מושקעים, חיפשתם למי לשלוח אותם ועכשיו אתם יושבים ומתפללים? אתם עושים את כל זה לא נכון. מצאנו את המיתוס הכי גדול שחייבים לנפץ בחיפוש עבודה
יאיר מור | 
ראיון עבודה (צילום freepik)
"ראיתי מודעת דרושים לפני כמה ימים. היא דרשה 4 שנות ניסיון לפחות ב-FastAPI. לא יכולתי להגיש קורות חיים – כי יש לי רק שנה וחצי ניסיון", כך צייץ סבסטיאן רמירז, מפתח תוכנות קוד פתוח קולומביאני תושב ברלין, לפני שנתיים וחצי (יולי 2020).
אלא שהציוץ לא נועד לקונן על כך שחוסר הניסיון שלו מונע ממנו למצוא עבודה. במקום זאת, הנושא שלו היה דרישות לא ריאליסטיות במודעות דרושים – כפי שחשף המשך הציוץ, שאותו השמטנו תחילה כדי לבלבל אתכם: "לא יכולתי להגיש קורות חיים – כי יש לי רק שנה וחצי ניסיון מאז שיצרתי את הדבר הזה".
 
אכן, רמירז פיתח את FastAPI והשיק אותה שנה ושמונה חודשים קודם לכן, בדצמבר 2018. לא ברור מה הוביל חברה כלשהיא לדרוש שנה וחצי אחר כך 4 שנות ניסיון בתוכנה הזו – אך היא לא לבד.
אחד המגיבים לציוץ של רמירז בזמנו סיפר על סיפור גרוע אפילו יותר: "בשנה שעברה נפסלתי במהלך ראיון עבודה על כך ש'לא הבנתי' את הרעיון של ספריית iOS מסוימת. מה שהמראיין לא ידע היה שאני כתבתי אותה".
עוד לפני כן, ב-2015, סיפר מקס האוול, שיצר תוכנה בשם Homebrew, כי ניסה להתקבל לעבודה בגוגל. לדבריו, תשובתם היתה משהוא בסגנון: "90% מהמהנדסים שלנו משתמשים בתוכנה שיצרת, אבל אתה לא מסוגל להפוך עץ בינארי על לוח מחיק אז לך תזד**ן".
 
בשרשור ברשת החברתית המבוזרת מאסטודון שבו נתקל כותב שורות אלו בכל העניין השבוע, סיפר גולש כי "התחלתי ללמוד ג'אווה ב-1995, ושנה אחרי שיצאה גרסה 1.0, ב-1996, אנשים כבר ביקשו 5 שנות ניסיון".
משתמש מאסטודון אחר סיפר ש"היה לנו מעין יום קריירה באוניברסיטה שלי בתקופה שבה לאנשים עוד היה איכפת מהקורונה, ובערך בחצי מהחברות שאירחו מפגשים לא היה אף אחד שהתחבר כדי לארח אותם. עד היום אין לי מושג איך הצלחתי להשיג ככה ראיון עבודה".
ברשת מסתובבים תיעודים של מודעות דרושים מגוחכות אחרות, כמו חיפוש של מתמחה (הגדרה מילונית: מי שמגיע לתקופת הכשרה) עם 3 שנות ניסיון, חיפוש מתכנת עם 12 שנות ניסיון ב-Kubernetes, שנוצרה רק לפני 9 שנים (ועוד פחות מזה בזמן פרסום המודעה של ענקית המחשוב IBM ב-2020), מודעה למלצרית בת 18 עם 20 שנות ניסיון ועוד רבות ולא כל כך טובות.
באותו שרשור שהכרנו קודם חשף אחד הגולשים כי כתב בחייו מודעות דרושים רבות – והפעם שבה הגיעו המועמדים הטובים ביותר היתה כאשר החליט לוותר לחלוטין על הצגת דרישות, והסתפק בתיאור התפקיד. "המפתח הוא לנסות להשיג את האנשים שאשכרה יש להם את מה שדרוש להגיד 'או, אני יכול לעשות את זה! אני צריך להגיש מועמדות!', מאחר שאלה האנשים שבאמת יוסיפו ערך בתפקיד".
הנטייה של אנשי מחלקות משאבי האנוש היא להעמיס דרישות סף, כדי לנסות להפחית את כמות האנשים שינסו להגיש מועמדות בלי לדעת כלום על התפקיד – אבל האמת היא שהגישה צריכה להיות הפוכה. הבעיה היא לא יותר מדי מועמדים, אלא שכל המועמדים הטובים לא מציעים את עצמם בגלל אי עמידה בקריטריון סופר-ספציפי ולא קשור שנוסף למודעה כדי למנוע עומס של מועמדויות.
לכן, אם אתם רוצים להתקבל לעבודה, אל תתחשבו בדרישות הסף. קראו היטב את הפרטים על התפקיד עצמו. אם אין מספיק כאלה – אתרו אנשים בתפקידים כאלה ושאלו אותם מה בדיוק הם עושים. מתאים לכם? שלחו קו"ח. אף אחד לא הפסיד משליחת קו"ח לתפקיד שהוא לא מתאים לו (גילוי נאות: גם כותב שורות אלו הגיע לתפקידו הנוכחי מהגשת קו"ח לתפקיד לגמרי לא קשור באייס, לאחר שהמגייס ראה את קורות החיים שלו המתאימים לתפקיד שהיה פתוח במחלקה אחרת).
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה