קריירה ולימודים

אחרי גל גדות ומסי: בר אילן מצטרפת לשיגעון ה-NFT

אחרי גל גדות, מסי, מלניה טרמפ, רוזלך של לנדוור ועוד רבים וטובים שנכנסו לעולמות ה-NFT. אוניברסיטת בר אילן נכנסה גם לתופעה בדרך מוזרה. באוניברסיטה העניקו שי למנטורים שהגיעו לשפוט בתערוכה, יש כאלה שהעמידו את הנכסים למכירה, כמה הם שווים?
מערכת ice | 
אוניברסיטת בר אילן (צילום יחסי ציבור)
אחרי גל גדות, מסי, מלניה טראמפ ואפילו בנימין נתניהו, מוסד אקדמי ראשון בישראל קורץ לעולמות הקריפטו. המוסד: אוניברסיטת בר אילן שהחליטה לצ'פר את המנטורים שהגיעו לשפוט בתערוכה שנתית בסוגים שונים של NFT. 
התערוכה השנתית של תוצרי הסמינר התקיימה ביום רביעי, ה-12 בינואר 2022, בנוכחות שופטים - יזמים ומשקיעים מהמשק הישראלי- שלפי בר אילן, ניאותו להקדיש מזמנם היקר ולהעניק משוב לדור הצעיר. בכדי לפרגן ליזמים והמשקיעים שהגיעו כמנטורים לתערוכה, בבר אילן החליטו להעניק מתנה מיוחדת, סוגים שונים של NFT. בתערוכה עצמה נרשמה הצלחה נוספת כשאחת הקבוצות נמצאת במו"מ עם משקיע פוטנציאלי.
לפי אוניברסיטת בר אילן, המתנה המיוחדת הגיעה מתוך רצון להכיר תודה בדמות שי צנוע: "חשבנו מה נוכל לתת לשופטים כאות הערכה? האם להעניק תעודה פורמלית, או שמא לבחור במתנה שגרתית כמו שוקולד או זר פרחים? ואז ברוח התקופה ותוך התכתבות עם אופי המסלול הוחלט לתת לכל שופט NFT ייחודי ישירות לארנק הפרטי" מספר ד"ר אמיר אלאלוף, ראש המסלול לניהול טכנולוגיה במחלקה לניהול. 

כזכור, NFT (Non-fungible token), בעברית, אסימון לא ניתן לשינוי, הוא אסימון ייחודי, בלעדי ומובחן. NFTs הם נכסים קריפטוגרפים בבלוקצ'יין בעלי קודי זיהוי ייחודיים ומטא נתונים שמבדילים אותם אחד מהשני. הם מסמלים אבולוציה של מטבעות קריפטוגרפים, משום שהם מהווים ייצוג דיגיטלי של נכסים גשמיים.
ב-2021 הפך שוק ה-NFT, פריטי אספנים ייחודיים במינם המבוססים על הבלוקצ'יין של את'ריום וסולאנה, מנישה קטנטנה ליודעי חן לטירוף עולמי, שגלגל סכום אדיר של 49.9 מיליארד דולר, כך לפי נתוני חברת ניתוח שוק הקריפטו Chainalysis שנמסרו לעיתון פייננשל טיימס. הנתונים הללו נכונים ל-15 בדצמבר – כך שסביר להניח שעד סוף השנה כבר מדובר היה ביותר מ-41 מיליארד דולר. ב-2022 צפויה התעשייה הזו לעקוף את שוק המסחר ביצירות אמנות פיזיות, שהוערך ב-2020 על ידי UBS ו-Art Basel בסכום כולל של 50.1 מיליארד דולר. 
 
בתחילת השנה עוד מדובר היה בשוק שולי מאוד, אך אז, במרץ, נמכר אוסף תמונות של הצלם מייק ווינקלמן, המכונה Beeple, בסכום שיא של 69.3 מיליון דולר על ידי בית המכירות הפומביות הבריטי כריסטי'ס. לפי Chainalysis, לאחר המכירה הזו זינק השוק לסכומי מסחר אדירים בכל חודש, כאשר השיא נרשם באוגוסט, אז נמכרו פריטי NFT בשווי כולל של מעל 8 מיליארד דולר. בחודשים ספטמבר, אוקטובר ונובמבר עמדו הסכומים על בין 7 ל-8 מיליארד דולר מדי חודש.
כמו כן, עם תחילת השנה האזרחית, עלה לאתר, המתמקד באוספי NFT, אוסף חדש בשם Sealebrities – משחק מילים בין שם האתר (שפירושו "ים פתוח") למילה "סלבריטיז" ("ידוענים"), שבתרגום חופשי לעברית ניתן לטעון ששמו בארץ הקודש יכול להיות "יםדוענים", או אולי "ידוענ-ים". האוסף אמור לכלול בסופו של דבר 1,111 ציורים של ידוענים, אך בינתיים עלו אליו רק 100 כאלה. לפי הנתונים משבוע שעבר, גל גדות היא אחת הידועניות ה"יקרות" ביותר באוסף: מחיר הציור שלה עומד על 20 מטבעות את'ר, ששוויים מעל 236,000 שקל – והמכירה רק החלה, וצפויה להימשך חצי שנה, עד הראשון ביולי, כך שעדיין עשויות להגיע הצעות גבוהות יותר.
 
חזקה על NFT מעניקה בעלות על היצירה. לכן, השופטים שהגיעו לתערוכה בבר אילן יכוליםז לשמור את נכס הקריפטו וגם להעמיד אותו למכירה. למשל, היחצ"ן משה זיו, אחד המנטורים בתכנית, שמכיר היטב את עולם הקריפטו בחר להעמיד את ה-NFT למכירה תמורת 30 את'ריום (כ- 100 אלף דולר). כמוהו נהגו אייל דויד, דניאל כהן, איתי פרייס, אריק אדלמן ואור מתתיהו, כשהאחרון משתמש ב-NFT כתמונת ווטסאפ.
למעשה, לראשונה, מוסד אקדמאי בישראל עושה צעד ראשון ל-NFT, ד"ר אלאלוף מסר: "NFT במחיר גבוה מצריך מאחוריו סיפור ואטרקטיביות. הרעיון הוא שקונה ה- NFT יוכל לקבל בכל זמן ומקום, ליווי עסקי מלא לסטרטאפ שלו מבניית העסק ועד להצלחתו. הליווי יכלול מפגשים בזום ולפחות מפגש אחד פרונטלי. בנוסף, הקונה יוכל ליהנות ממספר קורסים חינם במסלול לניהול טכנולוגיה באוניברסיטת בר אילן או במלגת לימודים לתכנית המלאה".

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה