קריירה ולימודים

מהפכה בשכר הרופאים בישראל: כמה יקבלו החל מה-1.1.2025?

משרד האוצר, ההסתדרות הרפואית בישראל, משרד הבריאות וכללית הודיעו הסכם קיבוצי חדש לרופאים, על פי ההסכם, החל מיום ה-1 בינואר 2025, כלל הרופאים יזכו להעלאת שכר בשלוש פעימות
מערכת ice |  4
הוצאות השכר בבתי החולים-אילוסטרציה (צילום shutterstock, פלאש 90/ אוליביה פיטוסי)
לראשונה, בלי יום אחד של שביתה ובלי אף צעד ארגוני שהשבית שירותים לציבור, בתום תשעה חודשים של משא ומתן אינטנסיבי בין משרד האוצר, משרד הבריאות, כללית וההסתדרות הרפואית בישראל, הממונה על השכר והר"י חתמו היום על הסכם קיבוצי חדש לרופאים.
ההסכם נועד לתת מענה מיידי לצרכי מערכת הבריאות הציבורית נוכח מלחמת חרבות ברזל ולטובת חיזוק, שיפור והרחבת שירותי הרפואה בישראל. על פי ההסכם, החל מיום ה-1 בינואר 2025, כלל הרופאים יזכו להעלאת שכר בשלוש פעימות.

כמו כן, הוסכם על תמריצים כלכליים שיינתנו לרופאים בבתי החולים על מנת להרחיב ולהטיב את השירות הרפואי הניתן לציבור ועל תוספת שכר של 6,000 שקלים לרופאי מקצועות שהוגדרו כמשימה לאומית, נוכח השלכות מלחמת חרבות ברזל, ומתוך מטרה משותפת של כל הצדדים לחזק את המערכים הללו ובתוך כך להגדיל את היקף הרופאים והיקף השירותים הניתנים לציבור במקצועות האלו.
במסגרת העלאת השכר, נכללת תוספת רוחבית של תשעה אחוזים וחצי (מטבלת השכר), כך שהטבלה תעלה בשבעה אחוזים וחצי ועוד שני אחוזים ישולמו כתוספת שקלית קבועה לכלל הרופאות והרופאים. בנוסף, בהסכם נקבע כי החל מיום ה- 1 בינואר 2025, בתי החולים יוכלו לתגמל רופאים מומחים שיישארו לעבוד אחר הצהריים בבית החולים במסגרת הכללים שנקבעו בהסכם. כללים שמאפשרים גמישות בשעות העבודה, לטובת מערכת הבריאות הציבורית והרופאים גם יחד.
בתוך כך, במסגרת ההסכם נקבע כי ניתן יהיה לאפשר למתמחים בפסיכיאטריה לבצע תורנויות מקוצרות, תורנויות רבע, בכל בתי החולים ובמרפאות, דבר שצפוי לקצר את זמני ההמתנה של המטופלים לתורים בתחום זה. כמו כן, יינתן תגמול מיוחד לרופאים בכירים שיישארו לעבוד במחלקות לרפואה דחופה (מלר"ד) בשעות הלילה המאוחרות, במטרה להביא לכך שבמלר"ד תהיה נוכחות של רופא בכיר 24/7.
מלבד זאת, סוכם כי יינתן תגמול נוסף לרופאים האונקולוגים בבתי החולים שמופעל בהם מיון אונקולוגי ברישיון בית החולים, ונקבע כי יוחל פיילוט של עבודה מרחוק במקצועות רדיולוגיה, פתולוגיה, רפואה גרעינית ורפואה משפטית.
בנוסף, סוכם כי בתי החולים יקימו מערכי הסעות לרופאים תורנים, שיכללו הן הסעה של הרופא אל בית החולים בתחילת התורנות והן הסעה של הרופא בחזור עם סיום התורנות. עוד סוכם על תגמול נוסף לרופאי המרכז הרפואי יוספטל, במטרה לשפר את השירות הרפואי הניתן לתושבי העיר אילת והסביבה.
במסגרת ההסכם נקבע כי תורחב מכסת מנהלי השירות במרכזים הרפואיים לבריאות הנפש וכן סוכם שיוגדר תפקיד חדש, מרכז תחום, שימונו אליו רופאים מומחים צעירים על ידי מנהלי בתי החולים, מתוך מטרה לעודד ולתגמל אחריות ומצוינות במערכת. 
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': ״כמו יתר הסכמי השכר שנחתמו לאחרונה במגזר הציבורי, גם ההסכם הזה כולל בשורות אמיתיות לציבור הישראלי, למערכת ולעובדים. ההסכם מבטא את הדגש שאנחנו שמים על תחום בריאות הנפש, לצד תחומים נוספים שלצערנו המלחמה הביאה לחזית - רפואה משפטית ושיקום. קשה להפריז בחשיבות מערכת הבריאות הציבורית, במיוחד בעת הזו, ותוספות השכר לרופאים יצליחו לבטא רק חלק מההערכה הרבה לה הם ראויים. אני רוצה להודות לכל העוסקים במלאכה ולשותפים הרבים. בפרט, אני רוצה להודות לממונה על השכר, אפי מלכין, וצוותו על העבודה המקצועית והמורכבת תוך שלמעשה כמעט כל חברי הצוות, לכל אורך ההיררכיה, נקראו במהלך המו״מ לשירות מילואים לתקופות משתנות. אנצל את ההזדמנות להודות גם לבני ובנות זוגם על ההקרבה והגיבוי".
הממונה על השכר במשרד האוצר, אפי מלכין:״בשני המשברים הגדולים של השנים האחרונות, הקורונה והמלחמה, מערכת הבריאות הפגינה תפקוד מעורר השתאות, ובפרט בימים אלו בתחומי השיקום, בריאות הנפש והרפואה המשפטית. אנחנו רואים חשיבות גדולה בחיזוק המערכים הללו עכשיו, לטובת הלוחמים בחזית, הפצועים בגוף ובנפש ויתר אזרחי המדינה שבעורף. המו״מ להסכם היה ארוך ולא פשוט, אך התוצאה טובה ומאוזנת. אני מאמין כי המענים הממוקדים שהצלחנו ליצור יחד עם השותפים לתהליך ישפרו את יכולתה של מערכת הבריאות להתמודד עם האתגרים הרבים שהיא עומדת בפניהם. ההגעה להסכם לא הייתה אפשרית ללא שותפות והירתמות של כלל השחקנים במערכת. אני רוצה להודות לכולם על הנכונות והמסירות, ובפרט לעומר חזן, עו״ד ארז אנצויג, עו״ד דן שורקי, אסף גלפרין, עו״ד אביחי דקל ולליאור כאן. אני רוצה להודות באופן מיוחד לסגניתי ענבל רואי על הובלת המו״מ מטעמנו במקצועיות ובמסירות".
שר הבריאות אוריאל בוסו: "אני מברך על ההסכם החשוב, שלצד השיפור בתנאי הרופאים יש בו שדרוג של מערכת הבריאות. ההסכם נותן לנו אפשרות לקדם מקצועות רפואיים במצוקה, ולהעניק עדיפות לתחומים הנדרשים להתמודדות עם השלכות המלחמה – שיקום, בריאות הנפש והרפואה המשפטית.  הרופאים והרופאות הם חוד החנית של מערכת הבריאות ואנחנו פועלים לשמור עליהם בתוך המערכת ולהעניק להם כלים ראויים לעבודה בכל המרכזים הרפואיים, המרפאות וקופות החולים. כל זאת במסגרת הרפורמה בכוח אדם רפואי שהמשרד בראשותי מוביל על מנת לעמוד באתגרי הבריאות של העתיד. אני מבקש להודות ליו"ר ש"ס הרב אריה דרעי על התמיכה הבלתי מסויגת במערכת הבריאות שמסייעת לנו להגיע להישגים היסטוריים. תודה לשר האוצר, לאנשי משרדו ולהסתדרות הרפואית שלאחר שנים של עיכוב הגיעו להסכם שמציב בראש את טובת המערכת ובריאות הציבור".
מנכ״ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "החל מהשבעה באוקטובר התגלתה מערכת הבריאות במלוא יכולתה עוצמתה. ראינו כולנו את התגייסות המערכת כולה - את הטיפול המסור בבתי החולים ובעיקר בסורוקה ובברזילי, את הפעילות המיידית של הקופות ופתיחת המרפאות בריכוזי המפונים, את ההתגייסות של המרכזים לבריאות הנפש למתן מענה נפשי למפונים ולנפגעים הרבים, את השיקום המצוין שניתן בבתי החולים לפצועים ובהמשך לחיילים ואת עבודת הקודש שבוצעה במכון הלאומי לרפואה משפטית". 
עוד הוסיף: "בהתאם לכך גיבשנו בשיתוף משרד האוצר תכניות לאומיות בתחום בריאות הנפש, השיקום והרפואה המשפטית. הבסיס של כל תכנית לאומית הוא בהון האנושי שמפעיל אותה, לכן הבנו שבלי הסכמים פורצי דרך עם הרופאים והפסיכולוגים, לא נוכל לעמוד ביעדים שהצבנו לעצמנו, לטובת המטפלים והמטופלים.  לשמחתנו, מצאנו פרטנרים שהבינו את גודל השעה, ונרתמו יחד איתנו ליצירת הסכמי השכר האלה. כולם התעלו לגודל השעה. היה אפשר לריב על כל פרט, היה אפשר לצאת לשביתות ושיבושים והיה אפשר להחליט שלא חותמים כלל או דוחים את העניין למועד אחר בעתיד. אך גודל השעה גרם לכל השותפים במשרד האוצר, בהר״י ובמשרד הבריאות להתעלות ולשים את האינטרס הציבורי ככוח המכווין את כולנו. התוצאה פה לפנינו כיום והיא משביעת רצון ותאפשר למערכת להמשיך ולהיות מצוינת ולתת שירותים איכותיים לכלל תושבי ישראל בהתאם לחזון שלנו – בשגרה ובחירום". 
אני מודה לשותפים שלנו במשרד האוצר - לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ, לממונה על השכר, אפי מלכי, לענבל רואי ולעומר חזן וכמובן לידידי ושותפי שלומי הייזלר שיחד איתו ועם אגת אנחנו דואגים שלא רק יהיה הסכם אלא גם שהוא יתוקצב. אני מודה להסתדרות הרפואית - היור פרופ ציון חגי והמנכלית עו״ד לאה ופנר.
תודתי נתונה גם לעובדי המשרד שהובילו את העבודה מטעמם משרד הבריאות - ד״ר הגר מזרחי, ראש חטיבת רפואה, שני שרביט סמנכלית בכירה הון אנושי יחד עם יעל ישראלי נבו, סימה רוזנבלום, ליטל איילון. וכמובן לד״ר דר גלעד בודנהיימר, ראש האגף לבריאות הנפש, דר ענבר צוקר, ד״ר אודי קלינר, חיים הופרט ונריה שטאובר. 
מערכת הבריאות היא חלק מהמאמץ המלחמתי. ההורים ששולחים את ילדיהם לשדה הקרב יודעים שבמידת הצורך – מיטב הרופאות והרופאים יטפלו בהם במסירות בשדה הקרב , בבתי החולים ובמחלקות השיקום – הן הפיזי והן הנפשי.  לצד פעילות השגרה שלנו אנחנו נדרשים להיות ערוכים, דרוכים ומוכנים לכל תרחיש קיצון ואנחנו עושים זאת כל העת ונמשיך לעשות זאת. אני מאחל שיהיו ימים טובים עם כניסת השנה החדשה. שהחטופים ישובו במהרה, אלה שבחיים לשיקום והמתים לקבר ישראל. נאחל שהפצועים יחלימו וישוקמו ושתושבי הצפון והדרום ישובו במהרה לבתיהם."
יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי: "היום נחתם הסכם שכר בין ההסתדרות הרפואית למשרד האוצר. הסכם זה הוא בשורה בראש ובראשונה למערכת הבריאות ולרופאות ורופאי ישראל. הסכם זה ייעל וישפר את השירות והזמינות של הרופאות והרופאים במערך בריאות הנפש, יחזק את מחלקות השיקום, מחלקות כוויות, שבץ, כמו גם המטואונקולוגיה ילדים. המרכזים לרפואה דחופה בישראל יתוגברו על ידי צוותים רפואיים בכירים 24/7 . הסכם זה משפר את השירות הרפואי לתושבי המדינה ומשפר את שכר הרופאות והרופאים".
מכללית נמסר: ״כללית מברכת על חתימת הסכם זה שמגלם בתוכו מענה לצרכיה הייחודיים של מערכת הבריאות בעת הזאת. ההסכם מתייחס למקצועות מרכזיים, כגון: בריאות הנפש, שיקום וגריאטריה. הן בבתי החולים והן במרפאות הקהילה, ואף נותן מענה לחיזוק החוסן של הרופאים״.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    זה רק למומחים למתמחים אין כלום - הרי חלאות
    דר דן 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא רואים את המתמחים מטר, הכל מראית עין ו3 פעימות אומר זה צא קורה עכשיו ולא מהר מספיק בשביל להשאיר רופאים יהודים בארץ. בנתיים זה המצב
    סגור
  • 3.
    העלאת שכר בשנת 2025
    קוראת 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האוצר לא יעיז להתעסק עם הרופאים!! לעומת זאת בלי שום בושה הוא רוצה להקפיא את הקצבאות של הנכים ולשחוק אותם עד עפר!!! מקווה בכל ליבי שמהלך זה לא יתממש!! קל לנסות לפגוע בילדים, זו לא חוכמה או גבורה- ההפך!!!!
    סגור
  • 2.
    הטבות שכר גם לאחים ואחיות
    סימה 10/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ורק ארגון האחיות פסארה. אף אחד לא דואג לאחים ולאחיות
    סגור
  • 1.
    יצירת פערים בחברה
    יניב 09/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש להגדיל את מספר הרופאים בישראל
    סגור