קריירה ולימודים

ייצוג ב-100,000 שקל: חגיגת השכר של עורכי הדין תפסק?

שכר הטרחה כיום לייצוג נכה צה"ל 100% - 100,000 שקל פלוס מע"מ, אמא של נרצח בנובה: עורכי דין דיברו איתנו על שכר טרחה של 40% פלוס מע"מ, המדינה צריכה להשתתף. ועדת העבודה והרווחה דנה בהצעות חוק שיגבילו את שכר הטרחה בתביעות של נכי כוחות הביטחון, נפגעי פעולות איבה, משפחות שכולות, פדויי שבי ועוד
מערכת ice |  5
עורך דין (צילום freepik)
ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ ישראל אייכלר החלה לדון בהצעות חוק להגבלת שכר הטרחה שיורשו עורכי דין לגבות עבור טיפול בתביעות של נכי כוחות הביטחון, נפגעי פעולות איבה ומשפחות שכולות לתגמולים מהמדינה. 
על פי משרד המשפטים כיום נגבים מנכי צה"ל דמי פתיחת תיק של 5,000 שקל שאינם מוחזרים במקרה של אי הצלחה, ובנוסף דמי שכר טרחה של בין 1,000-2,000 שקל לכל אחוז נכות עד 20%, וכן שכר טרחה לינארי או נוטה ללילנארי עבור דרגות נכות של מעל 20%. על פי מודל זה בשכר טרחה נמוך של 1,000 שקל לכל אחוז, שכר הטרחה שישלם נכה 100% יעמוד על מעל 100,000 שקל פלוס מע"מ על ייצוג, שמהווים 30% מקצבתו למשך 5 שנים. 

לעומת זאת, על פי המודל המוצע בהצעת החוק הממשלתית, ישלם מעתה נכה 100% כ-45,000 ש"ח, פלוס דמי פתיחת תיק של עד 5,000 שקל במסלול רגיל, פלוס בונוס של עד 2,500 ש"ח עבור הגשת בקשה ערוכה היטב שלר נדרשת לגביה השלמת מידע או מסמכים. בעבור טיפול בבקשה המטופלת במסלול מקוצר ייגבו 2,000 שקל לכל היותר עבור פתיחת התיק.
לצד זאת הובאו לדיון בוועדה גם בהצעת חוק פרטית של ח"כ מיכאל ביטון העוסקת גם היא בהגבלת שכר הטרחה עבור טיפול בתביעות של נכי צה"ל, לעד 5,000 ש"ח דמי פתיחת תיק ו-8% מסך התגמולים והמענקים שיפסקו לטובת התובע למשך 5 שנים וכן בהצעת חוק פרטית של ח"כ ארז מלול וח"כים נוספים המחילה את המגבלות הקיימות כיום בחוק הביטוח הלאומי על גביית שכר טרחה בתביעות של נכות כללית ועוד, גם על תביעות של נפגעי פעולות איבה. מגבלות אלה קובעות דמי פתיחת תיק של עד 800 שקל ושכר טרחה הנגזר באחוזים מהקצבה שנפסקה, בגבייה שתחל רק לאחר תחילת קבלת התשלומים מהביטוח הלאומי ובמגבלות של עד 60% מהתשלום הרטרואקטיבי ועד 25% מהקצבה החודשית. 
בדיון היום אמר יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר: "מדובר בדיון ראשון, בהצעת חוק חשובה ומורכבת שתידון כאן בהרחבה. בישיבות קודמות שעסקו בנושא הבנו שקיימת מורכבות וסיכונים בהגבלות מהסוג הזה, לכן ננסה למצוא את הפתרון לשאלה איך מצד אחד חוסמים את הנצלנים ומצד שני מאפשרים למי שצריך את הסיוע לקבל את עורך הדין הטוב ביותר". 
ח"כ ארז מלול: "נפגע טרור מיד לאחר הפגיעה הוא לא האדם הסביר, הוא מאבד קצת את שיקול הדעת והוא לא יודע איך להתעסק עם הבירוקרטיה. כשמגיע עו"ד לאדם כזה הוא עלול לנצל את המצוקה שלו. אנחנו צריכים לדאוג לאזרחי מדינת ישראל ובעיקר אלה שנפגעו. אם לא יחוקק חוק נפגעים והמשפחות ישלמו סתם הרבה כסף ולא יוכלו להתנתק מהעורכי דין עד הפנסיה. חייב להיות שינוי ויהיה שינוי". 
ח"כ מיכאל ביטון: "לפני חמש שנים קיבלתי טלפון של לוחם שהיה לי בגולני שברח מהארץ כי המשרד שייצג אותו דרש מאות אלפי שקלים. מאז הגיעו ללשכה שלי עשרות תלונות של נכי צה"ל בנושא. לא יעלה על הדעת שלנכי עבודה, לניצולי שואה ולנכי תאונות יוגבל שכר הטרחה והיחידים שלא מוגנים בחוק הם נכי צה"ל. יש בימים אלה מהלך של לובי נגד החוק הזה. ישבתי עם כל מי שרצה להציג בפניי התנגדויות, נגיע יחד לאיזונים והסכמות אבל לא נוותר על החוק". 
ח"כ טלי גוטליב: "חקיקה שפוגעת בשכר טרחה פוגעת בחופש העיסוק ואני מבקשת לא להשחיר את כלל עורכי הדין ממקרי הקיצון. מדובר באנשים שעובדים מאוד קשה והשכר הוא שכר עתידי. בהרבה מאוד מקרי ביניים שבהם המדינה מתישה את האזרח לא הייתה מתקבלת שום הכרה ולא היו משולמות שום קצבאות בלי ייצוג של עורך דין. 50,000 ש"ח נשמע לכם המון כסף, אבל יכול להיות שהשגת לאדם 4 מיליון שקלים, ובלעדייך הוא לא היה משיג דבר, או הרבה פחות, לכן הראשונים שיפגעו מחוק כזה הם הנכים עצמם". 
עו״ד שי סומך, משרד המשפטים: "הצעת החוק נולדה בעקבות פנייה של מבקר המדינה להגביל את שכר הטרחה. מבחינת ההסדרה אנחנו הולכים בדרך שכבר נסללה, יש הגבלה בתחום של ניצולי השואה, קצבאות הנכות ועוד. ככל שמדובר באוכלוסייהי של נכי צה"ל שהמדינה שלחה אותם או נפגעי פעולות איבה שנפגעה בגלל שהיא יהודית או ישראלית קיימת חובה מוגברת של המדינה לוודא שכמה שיותר מהכספים מגיעים לנפגעים עצמם ולא לצד שלישי". 
עו"ד אייל בן שושן, יועמ"ש ארגון נכי צה"ל: "הרציונל בחוק הוא נכון אבל היישום הוא בעייתי. עורכי הדין היו לאורך שנים החומה הבצורה של נכי צה"ל מול משרד הביטחון. בעבר הוקצו 120 שקל לסיוע משפטי חינם לנכי צה"ל ולאורך השנים צמצמו את זה ל-40 מיליון ש"ח. אבל נכה צה"ל שנפצע לא צריך לשלם על ייצוג משפטי, לא ברמה הערכית ולא ברמה השיקומית. נמאס לנו מכל החשבונות של משרד האוצר. זה לא מעניין. גם תקציב הביטחון עלה בגלל המלחמה, אז גם תקציב השיקום יעלה. זו החובה של המדינה". 
עו"ד ענת גולדשטיין, שבנה עמית מגנזי ז"ל נרצח במסיבת הנובה: אני אמא של עמית מגנזי שנרצח בנובה: "מה זה שכר טרחה הוגן? כמה אחוזים מגובה התביעה? ישבנו בפגישה וכל עורכי הדין הנזיקיסטים דיברו איתנו על אחוזים, לפעמים על 40% פלוס מע"מ. על הדם של הילד שלי אתם רוצים לרקוד? לא מספיק איבדנו את היקר מכל? שהמדינה תבוא ותתשתף איתנו בשכר הטרחה". 
עו"ד ענת גינסבורג, לשכת עורכי הדין: "אנחנו עורכי הדין שמטפלים בנכי צה"ל, נותנים את נשמתנו ויכולים להרוויח פי כמה וכמה בתחומים אחרים. משרד הביטחון נלחם איתנו על כל תיק. אנחנו מנהלים תיקים לפעמים גם בין 3-8 שנים. אני זו שמטפלת בלשכת עורכי הדין בתלונות על ייצוג של נכי צה"ל ומדובר ב-2-3 תלונות בשנה בסה"כ. אנחנו העברנו החלטה שמחייבת את כל עורכי הדין בישראל ואוסרת על גביית שכר טרחה מקצבאות מהוונות. לא ייתכן להעביר הצעת חוק דרקונית, ההחלטות צריכות להיות בהסכמה".
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    כסףףף
    אודי 06/2024/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שהראש מסריח כולם חוגגים זה המשך ישיר של בגץ הגנב וחבורת הזבל. זמנכם ממש קצר
    סגור
  • 3.
    משרד הסרחון בראשות גלנט
    יוספה 06/2024/25
    הגב לתגובה זו
    3 0
    המשרד הז רקוב כמו הצר שלו. אם ייתדיינו מול החייל הנכה ייחסכו מהחייל כל עשרות אלפי שקלים וניתוק עורך הדין המושחת מעטיני החייל על גיל 67. שווה מחשבה של אנשים שאכפת להם
    סגור
  • 2.
    עבריין פלילי מקבל סנגוריה ציבורית. נכה צהל סוג ב'
    אזרח מודאג 06/2024/25
    הגב לתגובה זו
    6 0
    אני נכה צהל מנהל מאבק עם אגף השיקום משנת 1988. קבוצה של חסרי לב. מעוותים מציאות. משפילים נכים. מנסים לשבור את רוח הנכה שהתייאש ויותר על תביעת הזכאות. כמובן שיש עורכי דין שקופצים על הטרף ועוסקים לכאורה את הנכה. מידע מועט קיים לטובת הנכה
    סגור
  • ההשוואה לא נכונה
    מני 06/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 1
    זה לא בדיוק דומה. עבריין מקבל סנגוריה כנגד תביעה. פה מי שתובע זה הנכה את המדינה. זה לא ברור שהמדינה צריכה לשלם על הייצוג שלו. אולי בדיעבד ותלוי בפרטי המקרה
    סגור
  • 1.
    שכ"ט נמוך מדי ישאיר נכים בלי ייצוג
    ס. צדיק 06/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 4
    בשטן נמצא בפרטים. שכר הטרחה שיקבל עוה"ד ברוב התיקים יהיה כל כך קטן שבפועל הנכים פשוט לא יזכו בייצוג משפטי.
    סגור