רכב

מס חדש לנהגים בישראל? זה מה שצפוי לקרות בחודש הבא

לנציג המגזר הפרטי שרגא כץ מקבוצת יוניון הייתה ביקורת קשה על מתווה המיסוי "גורם שעלות רכב חשמלי שקולה לבנזין וזה רע מאוד" וציין כי בפברואר צפויה עליית מחירים של הרכבים החשמליים
מערכת ice |  22
טסלה מתייקרת (צילום shutterstock, pixabay)
בפאנל שעסק בתחבורה חשמלית ואלטרנטיבית במסגרת ועידת אנרגיה ועסקים ה-20, הגיב ד"ר עופר רז דרור, סמנכ"ל תכנון וכלכלה ברשות המסים על הביקורת כלפי מס נסועה ועל הרכב המחשמלי בכלל: "מיסוי רכב הוא משמעותי בעוגת המס ואנחנו לא יכולים לאבד היקף גדול של הכנסות. לא רוצים פערים במס. הגודש בישראל חמור מאוד ושיווי המשקל נחות. ברור לנו שמס הנסועה וגם הבלו שהוא מס טיפש יכולים להשתפר ולהיות חכמים יותר. מס חכם ומורכב יותר דורש לעקוב אחר כלל אזרחי ישראל. הגודש יהיה עוד יותר חמור בישראל.
הדיון צריך להיות לגבי הפער בין מיסוי לחשמלי לבנזין. ברגע שיש כיום מעל מאה אלף רכבים חשמליים, הדלתות במשרד המשפטים ומוסדות התכנון נפתחות יותר מהר. לגבי הסתכלות קדימה, מס גודש מטפל רק בצד הביקוש ואם נשים על אנשים מסים יותר אגרסיביים שיגרמו לעבוד מהבית או לעלייה בנדל"ן באזורי הביקוש, יש עלויות גדולות שבישראל אי אפשר לשנות בלי תחבו"צ והמיסוי זה רק משלים. יש צוואר בקבוק של כבישים וכמה אנשים יכולים לגור במרכז הארץ ומס יכול לפתור רק מצב נקודתי. מס יכול לפתור 20% אבל 80% של פתרון ובעיות הגודש זה בתכנון עירוני ובעולמות התחבורה.

שרגא כץ, מנכ"ל ev- edge, קבוצת יוניון: "אנחנו כספק טעינה מאוד לא אוהבים את מתווה המס, העלאת מס קנייה וגם מתווה מס הנסועה. אנחנו באמצע העלייה, מצב ינוקא, פחות מ-3% זה עדיין מעט מאוד והכנסת המס עכשיו גורמת שעלות רכב חשמלי שקולה לרכב בנזין וזה רע מאוד. אם ממשלה רוצה לעודד תחבורה חשמלית וירוקה זה לא הדרך כשיגיע 1.2 ויסתיימו המלאים המחירים יעלו יהיה יותר יקר. הביקוש לחשמל יירד. אני מודאג לגבי זה וגם לגבי הטעינה. אין מקומות טעינה בתחנות הדלק. אנחנו לא נורבגיה או שבדיה, שם יש נדלן עם מתחמי טעינה עצומים. אצלנו זה לא אפשרי, רואים עמדה אחת עם שני מחברים. בפריפריה יש קצת יותר מקום, אבל במקומות עם עמדה אחת זה לא פתרון להיקפים גדולים. ספקי טעינה צריכים להציע פתרונות."
"בתור ספק טעינה לא בטוח שמחירי הטעינה הציבורית זולים. תשתיות עולות הרבה כסף וצריך מה שמאפשר תפעול והחזר השקעות. הריבית מאוד יקרה והרבה שחקנים יהיה להם קושי לממן. המצב הביטחוני גם מביא לעלייה במחירים. אני חושב שטעינה בבתים משותפים חייבת לעבור הסדרה, אחרת יהיה שוק פיראטי ויכולים להיות אסונות. לפי הערכות שלנו 30-40 אחוז לא יוכלו לטעון בבית והם תלויים בציבורי. צריך לעודד טעינה ציבורית ומצפים בכיליון האנרגיה שמשרדי ממשלה יצאו בתמיכה כדי לעזור לציבור לטעון בציבורי".
אבנר פלור, ראש מנהל תשתיות תחבורה, משרד התחבורה: צריך לזכור 2.5% מסך הרכבים הוא חשמלי ועדיין בשלב הינוקא. יש עוד המון אתגרים לפנינו שנגלה בשנים הקרובות: הבעיה עם החנייה, שוכרי הדירות, דפוסי נסיעה לא רגילים והמון מכשולים אחרים. בסופו של דבר הבעיה של ישראל בעיקר זה הגודש ונצטרך לראות מיסוי על גודש ורכבים פרטיים, לגרום לאנשים להעדיף תחבו"צ. יש להפעיל עוד תמריצים בכיוון הזה.
נחום יהושע, ראש אגף תחבורה נקייה, משרד האנרגיה: נמצאים כיום בסדר 4200 ממשקי טעינה איטי ועוד 800 עמדות מהירות. לפי תכנית אסטרטגית צריכיך להגיע עד 2030 ל-1300 מגה, פי 7-10 ממה שעכשיו. את עמדות הטעינה יקים השוק הפרטי, אבל התפקיד שלנו זה לדחוף במקומות שהשוק נכשל. אנחנו נצטרך לשים כסף כדי לאפשר את התשתיות רוב הטעינה מרכי הליהות בבתים משותפים אבל יש אתגרים: אחד זה רגולציה קיימת וחוסר מידע, החקיקה בכנסת מתמהמהת הרבה זמן. אתגר מרכזי נוסף זה עולם סליקה ותשלומים, רוצים לראות שוק יותר תחרותי וכלכלי.
לנה גרשקוביץ, מנהלת תחום כלכלה, מנהל תנועה במשרד התחבורה: קבענו תכנית דו שנתית שכל האוטובוסים החדשים יהיו חשמליים. בנושא ייבוא רכב, יש החלטת ממשלה שמדברת על חדירת רכב פרטי חדש. הרבה מדינות קבעו יעדי ביניים, קנדה- 10 אחוז ב-2020 ו-40 ב-2030. 50 אלף ב-203, אנחנו ב- 18 אחוז כאשר יעדי חדירה באירופה זה 13%. מקום טוב. יש לנו מאות מוסכים שמתמחים ברכב חשמלי והוראות מקצועיות. מנסים להקל על יבואנים ותיקים. מבחינת תקינה באים להקל, מקדמים כל פיילוט למען תחבורה ירוקה ואנרגיה נקייה. כממשלה צריך לחשוב מה עושים הלאה.
יש פיילוט עם משאיות מימן. צריכים לזכור שאנחנו נותנים מעטפת בייבוא, גם תחזוקה. ואני חוזרת לתשתיות, היום יש 3 עמדות תדלוק לאותו רכב ודרך המשאית תלויה באותה דרך. הרכב לא ממוסה ולא ניתן לעשות הטבה כמו רכב פרטי. כל הטבה שנרצה לתת זה חוזר לרשות המסים. אולי אפשר לעשות מס הפוך ממס נסועה. כל הנושא הכלכלי לא נמצא אצלנו, אנחנו רק יכולים להקל בתקינה".
אודי אדירי, מנכ"ל קבוצת בליליוס: כשהייתי מנכ"ל משרד האנרגיה דברתי על תעלומת הרכב החשמלי. איך במדינת ישראל אוהבת הטכנולוגיות יש פחות רכבים חשמליים מירדן? זה היה נתון ב-2020 שהימם אותי. האמנו בממשלה שרכב חשמלי זה גיים צ'יינג'ר במובנים רבים, הפחתת תלות בדלקים וגם יוקר המחייה ומאבק במשבר האקלים. צחקו על היעדים שהצבנו ואמרו שהבנזין פה לנצח אבל רואים שינוי"..
תגובות לכתבה(22):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 19.
    עידן שנגמר לפני שהתחיל
    עמי 01/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק מטומטם יקנה חשמלי בתנאים אלה. גם מחיר גבוה יותר, טווח מוגבל, טכנולוגיה חלדשה והרבה תקלות, ועכשיו גם מס נסועה! מי החמור שירצה עכשיו לקנות רכב חשמלי
    סגור
  • 18.
    מתי מעלו את המס על פרוות בישראל?
    שואל השואל 01/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נא להרגיע! אזעקת שווא.... בעלי הספודיקים והשטריימלים לא ישלמו מס מוגדל על חיות מתות...
    סגור
  • 17.
    מס הנסועה
    שלומי 01/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מבין את הדבר הזה בגלל שאני נוסע המון בגלל העבודה שלי אני צריך לקבל עונש ולשם עוד מיסוי כבר לא יהיה שווה לצאת לעבוד אז אהפוך להיות מובטל ונטל על המדינה ואתם תשלמו לי ככה יהיה עדיף עוד מעט תעשו מס נשימה
    סגור
  • 16.
    חשמלי צרות
    שלמה 01/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כבר אמרו בהתחלה לא להתקרב לרכב חשמלירק צרות לרדוף אחרי מטענים כול יום ברוך השם התפטרתי.מהצרה הזאת אין כמו בנזין
    סגור
  • 15.
    תסעו באופניים (ל"ת)
    אלי 01/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 14.
    מ דינה חלם..
    טוני 01/2024/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עלק רוצים עולם ירוק חחחחח...ממשלה אשפה...תורידו מס על חשמליות שכל אחד יקנה ולא יהיה זהום אוויר..פה עושים הכל הפוך..מעלים מחירים חשמל ומס לחשמלית..חלם אמרנו
    סגור
  • 13.
    ארץ אוכלת יושביה למה לתת לאנשים לחיות טוב
    צדק 01/2024/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בוא נמרר להם את החיים במיוחד לחלשים
    סגור
  • 12.
    חוק טוב אנשים מעמיסים את הכבישים. סתם נוסעים
    חי 01/2024/24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ומלא פקקים עכשו יהיה פחות פקקים
    סגור
  • 11.
    רכב חשמלי מזהם ככל שנוסע יותר
    תחבצ 01/2024/24
    הגב לתגובה זו
    3 1
    תופס מקום על הכביש כמו רכב רגיל נוסע בממוצע יותר (כי זה ממש זול) בקיצור תסעו פחות ותשלבו תחבצ אחרת תשלמו! כל הבכיינים זה הלוביסטים...
    סגור
  • 10.
    Ev edge אלו לא הייתם כול כך גרידיים…
    שי 01/2024/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    המדינה נתנה מענקים להקמת תשתיות , רוב העמדות הוקמו על מענקים אבל רוב חברות הטעינה הפרטיות לוקחות פי 3 פי 4 ו פי 5 מעלות חשמל בבית , תפסיקו להיות גרידיים , עם טסלה יכולה לגבות 1.1 שח ל kw , אין שום סיבה שבעולם שאתם תיגבו 2 , 2.2 ,2.8 וישנן חברות שהפליגו ל מעל 3 ומיתקרב ל 4 שח ל kw זה גזל ומקווה מאוד שחברות אלה יפלו !!! , כבר ב 2 שח העלות של קמ חשמל משתווה ל עלות ברכב היברידי ל קמ , עד כמה אתם חוצפנים .
    סגור
  • 9.
    פקידי האוצר חושבים שכל אחד מאיתנו פתח מחלבה בבית
    קוקוריקו 01/2024/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בסוף ישארו בלי עגלים. גם ככה לפני המלחמה הרבה צעירים עזבו מה יהיה אחרי המלחמה??
    סגור
  • 8.
    ???
    ??? 01/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חפשו מי ינענע אותכם
    סגור
  • 7.
    בטוח של המי ומי נוסעים בתחבורה ציבורית
    אזרח נרמס 01/2024/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הרי כל אותם מעצבי מציאות ומגבשי דעה יודעים טוב מכולנו והם הרי דוגמה אישית בכך שאין להם רכב ומעדיפים תחבורה ציבורית. והרי רחוק מהעין רחוק מהלב. אשרייך המאמינים לחרטא של עצמם
    סגור
  • אחלה חוק. כך יהיה כבישים פנויים מפקקים (ל"ת)
    חי 01/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    אנחנו המדינה היחידה בעולם שמענישה בעליי רכב ירוק.כל הכב (ל"ת)
    עזרא 01/2024/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 5.
    רכב חשמלי לא מזהם? לא בטוח
    ממ 01/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 1
    רכב חשמלי טוב לסביבה? תלוי איזה סביבה. בתוך העיר פחות זיהום, זה טוב. אבל החשמל לא בא מהאויר, אלא מדלק מזהם. אז אלה שליד תחנות הכח מקבלים תוספת זיהום. יצור הרכב החשמלי, ובעיקר הסוללה, הוא תהליך מזהם מאוד. אבל זה בסין, אז למי אכפת...
    סגור
  • בהשוואה לרכב בנזין רכב חשמלי מזהם פחות
    רוטשילד 01/2024/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אפשר לחשוב שתהליך הייצור של רכב בנזין לא משפיע על הסביבה. החשמל מגיע גם מגז וגם מאנרגיה סולארית, אז עדיף לחשוב טוב לפני שכותבים שטויות.
    סגור
  • 4.
    מסים
    אריה 01/2024/23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כל ה מיסוי הזה גניבה אחד גדולה ו ב ניגוד ל הגיון ו ב ניגוד ל סביבס נקיה יותר וכל ה כסף לא ילך ל כבישים ל בטיחות ל מניעת תעונו. ילך ל דוסים ו ל משיחיים ולא ישרת את ה אזרח ה רגיל
    סגור
  • 3.
    כל הכבוד
    עילאי 01/2024/23
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סוף סוף יש אנשים שמבינים שמס נסועה רק הולך לעזור למשבר האקלים להתעצם!! צריכים לעבור לחשמל במיידי ולבטל את מס הנסועה משום שמס הנסועה יגרום כמו שאמרו"יהיה שווה לבנזין" ממש גרוע שהמדינה גורמת לאזרחים להבין שבקצב הזה החשמל לא יחזיק מעמד כי המחיר גבוהה המס קנייה גבוה!ה המס יוקרה גבוהה! ועכשיו גם מס נסועה ככה שמה שאומר שתשלם יותר על להחזיק רכב חשמלי מאשר בנזין!!! תראו לאן הידרדרנו!! חייבים לגרום לחשמל להיות אופצייה יחידית למינה לא בנזין! לא דיזל! לא גז טבעי! נטו חשמל או רכבים לא מזהמעם בכלל!
    סגור
  • 2.
    נגמר הגידול ברכב חשמלי. חזרה לזיהום
    צחי 01/2024/23
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אגב יש לי עצה לסטארטאפ מכשיר שמזייף קילומטראז׳, כל שנה לפני הטסט מעדכנים ככה המדינה לא תגנו לנו מס של גנבים. כי ידוע שהגונב מגנב פטור (מכפל כל עוד אינננו נתפס).
    סגור
  • 1.
    לא מבין למה אני משלם מס והם לא
    החתול במגפיים 01/2024/23
    הגב לתגובה זו
    8 1
    הרי אם הייתי משלם רק את מחיר הדלק הייתי נוסע 35 קמ ב2.8,שזה בערך כמו להטעין אז למה הם מקבלים אנרגיה לרכב ללא מס ואני כן והחשמל של הרכב,זה לא ממקור אנרגיה שנשרף בתחנות כוח ומזהם את האוויר כזאת הונאה.....
    סגור
  • כי אתה חתול א י ד י ו ט (ל"ת)
    תמי 01/2024/23
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור