רכב

מהפכה בתחבורה הציבורית: אגד ודן עומדות בפני בעיה גדולה

אגד ודן, שבעבר שלטו ב-95% משוק התחבורה הציבורית, מנסות למצב את עצמן באופן אופטימלי לקראת שנת 2030. המטרה - להבטיח את השליטה באזורי הפעילות הרווחיים ביותר, גם כאשר השוק ייפתח לתחרות מלאה
מערכת ice |  16
תחבורה ציבורית (צילום shutterstock)
בעוד חמש שנים צפויה מהפכה בתחבורה הציבורית בישראל. שוק שהיה נשלט במשך עשרות שנים על ידי שתי חברות בלבד - אגד ודן - עומד להיפתח סופית לתחרות מלאה. אך המאבק על עתיד התחבורה הציבורית מתנהל כבר עכשיו בבתי המשפט, כאשר החברות הוותיקות נאבקות על כל פיסת שטח אפשרית לפני הפתיחה המלאה של השוק.
על פי הפרסום בדה מרקר, התמונה המצטיירת מהמאבקים המשפטיים האחרונים חושפת אסטרטגיה מתוחכמת: אגד ודן, שבעבר שלטו ב-95% משוק התחבורה הציבורית, מנסות למצב את עצמן באופן אופטימלי לקראת שנת 2030. המטרה - להבטיח את השליטה באזורי הפעילות הרווחיים ביותר, גם כאשר השוק ייפתח לתחרות מלאה.

במכרז שערכו כ-223 מיליון שקל בשנה להפעלת קווי אוטובוס בראשון לציון, בת ים וחולון, התעוררה מחלוקת משפטית סביב השתתפותה של חברת "נהור", בת של דן. השאלה המרכזית: האם מותר לחברה להתמודד במכרז כאשר זכייתה תעלה את נתח השוק של קבוצת דן מעל ל-50% במטרופולין?
במקביל, אגד נאבקת על זכותה להתמודד במכרז להפעלת קווים במעלה אדומים ובבנימין, למרות שזכייה תחרוג ממגבלת ה-25% שנקבעה בתוכנית התחרות. טענתה המרכזית: המגבלה אמורה לחול רק מ-2029. המעניין הוא שבזמן שאגד ודן נאבקות על שמירת נתחי השוק שלהן בתחום האוטובוסים, הן כבר מרחיבות את פעילותן לזירה חדשה - הרכבות הקלות. דן שותפה בהפעלת הקו הכחול בירושלים ובהקמת הקווים הירוק והסגול בגוש דן, בעוד אגד מתמודדת גם היא במכרזי רכבות קלות.
בתוך כל המאבקים המשפטיים והאסטרטגיים, עולה שאלה מטרידה: האם התחרות באמת משרתת את טובת הציבור? הנתונים מדאיגים - רק 65% מהנסיעות מגיעות בזמן לתחנות. המצב הנוכחי מעלה דילמה מורכבת: מצד אחד, פתיחת השוק לתחרות אמורה להוביל להתייעלות ולשיפור השירות, מצד שני, תחרות המבוססת בעיקר על מחיר עלולה לפגוע באיכות השירות
משרד התחבורה ניצב בפני צומת דרכים משמעותי. ההכרעות בתיקים המשפטיים הנוכחיים יעצבו לא רק את עתיד חברות האוטובוסים הגדולות, אלא גם את פני התחבורה הציבורית בישראל לשנים הבאות. האתגר האמיתי הוא למצוא את האיזון הנכון בין עידוד תחרות והתייעלות, הבטחת איכות שירות גבוהה וכן שמירה על יציבות המערכת
המעבר לשוק תחרותי לחלוטין ב-2030 מהווה הזדמנות היסטורית לשינוי פני התחבורה הציבורית בישראל. השאלה היא האם המערכת תצליח להשתמש בתחרות ככלי לשיפור השירות לאזרח, או שמא המאבקים המשפטיים והאינטרסים העסקיים יובילו להחמצת ההזדמנות הזו.
התשובה לשאלה זו תלויה במידה רבה בהחלטות שיתקבלו בשנים הקרובות, ובאופן שבו משרד התחבורה יאזן בין האינטרסים השונים. אחד הלקחים החשובים שכבר עולים הוא שאיכות השירות חייבת להיות שיקול מרכזי במכרזים, לצד המחיר. הדרך לתחבורה ציבורית טובה יותר בישראל עוד ארוכה, אך המאבקים הנוכחיים מעצבים את המפה שתוביל אותנו אל היעד.
תגובות לכתבה(16):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    גרוע מאוד, כל הסופרבוסיל והאלקטה וכל הנספחים נוסעים כמו
    למה? 11/2024/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאז שהפריטו את אגד, נהיה סיוט ליסוע, פעם היו נהגים אכפתים ואדיבים של אגד, היום כל מחבל בפוטנציה מתקבל נוסע כמו חולרעע במקרה הטוב, במקרה הפחות טוב צריך להגיד הגומל אחרי כל נסיעה, נוסעים בצורה מזעזעת מסכנים את הנוסעים את הרכבים, פשוט פוגע בציבור הדבר הזה, תחזיקו לנו את הגד עם הנהגים השפויים, תכיפו לנו את המחבלים מההגה!
    סגור
  • 12.
    להוריד מכסים
    אזרח 11/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולהציף את ישראל בתחבורה ציבורית זרה
    סגור
  • 11.
    כסף
    ציקו 11/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איש לא יודע מה ילד יום ואלה יודעים מה יהיה ב2030
    סגור
  • 10.
    על מה מדברים ?
    בני 11/2024/03
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כבר מיזמן אגד ודן לא מחזיקים את מרבית הקוים .. פסה .. היום ישנן המון חברות שקיבלו את קוי אגד וגם דן .. הממשלה הזו תביא חצי עם לאבדון ..
    סגור
  • 9.
    הכל הודות להפרטה שביבי הוביל (ל"ת)
    איציק 11/2024/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • טען עוד
  • 8.
    תחבצ בין עירוני בשבת וחג
    תחבצ בין עירוני בשבת 11/2024/03
    הגב לתגובה זו
    1 1
    תחבצ בין עירוני בשבת וחג, הוא זכות בסיסית, ומה שישפר את המצב
    סגור
  • 7.
    הלכו לאיבוד
    א.י 11/2024/03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מרוב חברות תחבורה ציבורית כולם הלכו לאיבוד משרד התחבורה עשה את הטעות הכי גדולה התולדותיו שהכניס מלא חברות לתחבורה הציבורית מה שחייב את אותם החברות לגייס ים של נהגים ללא הבחנה ולכן רמת השירות על הפנים , היום אנחנו מתגעגעים לאגד שלמרות שהשירות לא היה 100 אחוז היה עדיף על השירות של היום.
    סגור
  • 6.
    תחבורה ציבורית- מחירים
    אלימלך 11/2024/03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    איזה תחרות משרד התחבורה קובע את המחירים ואין שום תחרות במחירים לא משנה איזו חברה.
    סגור
  • 5.
    מונופולים דורסניים רק מכונית פרטית (ל"ת)
    יאיר ילד ז 11/2024/03
    הגב לתגובה זו
    4 4
    סגור
  • 4.
    אגד = איכות
    שמעון גולדברג 11/2024/03
    הגב לתגובה זו
    10 1
    התחרות בתח"צ קיימת כבר שנים וכשמדברים על החשש שאגד משתלטת על השוק יש לזכור שאל מול החברות החדשות שנכנסו לשוק אגד מובילה ברמת השירות וזה החלק המשמעותי בעולם התחרות .
    סגור
  • 3.
    איפה שמירי רגב נמצאת - הכישלון מובטח (ל"ת)
    Raffl 11/2024/03
    הגב לתגובה זו
    13 1
    סגור
  • 2.
    חוב רכבת לעיר הבהדים וכן לחבר את מצפה למרכז. לעיר הבה (ל"ת)
    שי 11/2024/03
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 1.
    עוד נתגעגע לנהגים עיבריים,, שמדברים בשפתנו (ל"ת)
    נדב 11/2024/03
    הגב לתגובה זו
    10 2
    סגור
  • עוד נתגעגע להרבה דברים שהיו . חום הלב,
    אני מזמן מתגעגעת 11/2024/03
    הגב לתגובה זו
    3 1
    היחס הנעים וחברותי לנוסע, ועוד. פעם הייתה תחושה נעימה בנסיעה באוטובוס . היום יישר זרות וניכור.זה לא חברי ועובדי אגד אלו נהגים שלוחצים על הגז מבלי להכיר את המסלול והכתובות אליהם הם מגיעים.עובדים. על אוטומט לפי הוויז
    סגור
  • בעתיד לא יהיו נהגים. אוטובוסים אוטונומיים (ל"ת)
    Raffl 11/2024/03
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • ברצינות?
    בני 11/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 1
    זה יקרה בגילגול הבא .. לא בשנים הקרובות
    סגור