רכב
מהפכה בתחבורה הציבורית: אגד ודן עומדות בפני בעיה גדולה
אגד ודן, שבעבר שלטו ב-95% משוק התחבורה הציבורית, מנסות למצב את עצמן באופן אופטימלי לקראת שנת 2030. המטרה - להבטיח את השליטה באזורי הפעילות הרווחיים ביותר, גם כאשר השוק ייפתח לתחרות מלאה
בעוד חמש שנים צפויה מהפכה בתחבורה הציבורית בישראל. שוק שהיה נשלט במשך עשרות שנים על ידי שתי חברות בלבד - אגד ודן - עומד להיפתח סופית לתחרות מלאה. אך המאבק על עתיד התחבורה הציבורית מתנהל כבר עכשיו בבתי המשפט, כאשר החברות הוותיקות נאבקות על כל פיסת שטח אפשרית לפני הפתיחה המלאה של השוק.
על פי הפרסום בדה מרקר, התמונה המצטיירת מהמאבקים המשפטיים האחרונים חושפת אסטרטגיה מתוחכמת: אגד ודן, שבעבר שלטו ב-95% משוק התחבורה הציבורית, מנסות למצב את עצמן באופן אופטימלי לקראת שנת 2030. המטרה - להבטיח את השליטה באזורי הפעילות הרווחיים ביותר, גם כאשר השוק ייפתח לתחרות מלאה.
במכרז שערכו כ-223 מיליון שקל בשנה להפעלת קווי אוטובוס בראשון לציון, בת ים וחולון, התעוררה מחלוקת משפטית סביב השתתפותה של חברת "נהור", בת של דן. השאלה המרכזית: האם מותר לחברה להתמודד במכרז כאשר זכייתה תעלה את נתח השוק של קבוצת דן מעל ל-50% במטרופולין?
במקביל, אגד נאבקת על זכותה להתמודד במכרז להפעלת קווים במעלה אדומים ובבנימין, למרות שזכייה תחרוג ממגבלת ה-25% שנקבעה בתוכנית התחרות. טענתה המרכזית: המגבלה אמורה לחול רק מ-2029. המעניין הוא שבזמן שאגד ודן נאבקות על שמירת נתחי השוק שלהן בתחום האוטובוסים, הן כבר מרחיבות את פעילותן לזירה חדשה - הרכבות הקלות. דן שותפה בהפעלת הקו הכחול בירושלים ובהקמת הקווים הירוק והסגול בגוש דן, בעוד אגד מתמודדת גם היא במכרזי רכבות קלות.
בתוך כל המאבקים המשפטיים והאסטרטגיים, עולה שאלה מטרידה: האם התחרות באמת משרתת את טובת הציבור? הנתונים מדאיגים - רק 65% מהנסיעות מגיעות בזמן לתחנות. המצב הנוכחי מעלה דילמה מורכבת: מצד אחד, פתיחת השוק לתחרות אמורה להוביל להתייעלות ולשיפור השירות, מצד שני, תחרות המבוססת בעיקר על מחיר עלולה לפגוע באיכות השירות
משרד התחבורה ניצב בפני צומת דרכים משמעותי. ההכרעות בתיקים המשפטיים הנוכחיים יעצבו לא רק את עתיד חברות האוטובוסים הגדולות, אלא גם את פני התחבורה הציבורית בישראל לשנים הבאות. האתגר האמיתי הוא למצוא את האיזון הנכון בין עידוד תחרות והתייעלות, הבטחת איכות שירות גבוהה וכן שמירה על יציבות המערכת
המעבר לשוק תחרותי לחלוטין ב-2030 מהווה הזדמנות היסטורית לשינוי פני התחבורה הציבורית בישראל. השאלה היא האם המערכת תצליח להשתמש בתחרות ככלי לשיפור השירות לאזרח, או שמא המאבקים המשפטיים והאינטרסים העסקיים יובילו להחמצת ההזדמנות הזו.
עוד ב-
התשובה לשאלה זו תלויה במידה רבה בהחלטות שיתקבלו בשנים הקרובות, ובאופן שבו משרד התחבורה יאזן בין האינטרסים השונים. אחד הלקחים החשובים שכבר עולים הוא שאיכות השירות חייבת להיות שיקול מרכזי במכרזים, לצד המחיר. הדרך לתחבורה ציבורית טובה יותר בישראל עוד ארוכה, אך המאבקים הנוכחיים מעצבים את המפה שתוביל אותנו אל היעד.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(16):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
13.גרוע מאוד, כל הסופרבוסיל והאלקטה וכל הנספחים נוסעים כמולמה? 11/2024/05הגב לתגובה זו0 0מאז שהפריטו את אגד, נהיה סיוט ליסוע, פעם היו נהגים אכפתים ואדיבים של אגד, היום כל מחבל בפוטנציה מתקבל נוסע כמו חולרעע במקרה הטוב, במקרה הפחות טוב צריך להגיד הגומל אחרי כל נסיעה, נוסעים בצורה מזעזעת מסכנים את הנוסעים את הרכבים, פשוט פוגע בציבור הדבר הזה, תחזיקו לנו את הגד עם הנהגים השפויים, תכיפו לנו את המחבלים מההגה!סגור
-
12.להוריד מכסיםאזרח 11/2024/04הגב לתגובה זו0 0ולהציף את ישראל בתחבורה ציבורית זרהסגור
-
11.כסףציקו 11/2024/03הגב לתגובה זו0 0איש לא יודע מה ילד יום ואלה יודעים מה יהיה ב2030סגור
-
10.על מה מדברים ?בני 11/2024/03הגב לתגובה זו2 1כבר מיזמן אגד ודן לא מחזיקים את מרבית הקוים .. פסה .. היום ישנן המון חברות שקיבלו את קוי אגד וגם דן .. הממשלה הזו תביא חצי עם לאבדון ..סגור
-
9.הכל הודות להפרטה שביבי הוביל (ל"ת)איציק 11/2024/03הגב לתגובה זו1 0סגור
- טען עוד
-
8.תחבצ בין עירוני בשבת וחגתחבצ בין עירוני בשבת 11/2024/03הגב לתגובה זו1 1תחבצ בין עירוני בשבת וחג, הוא זכות בסיסית, ומה שישפר את המצבסגור
-
7.הלכו לאיבודא.י 11/2024/03הגב לתגובה זו3 0מרוב חברות תחבורה ציבורית כולם הלכו לאיבוד משרד התחבורה עשה את הטעות הכי גדולה התולדותיו שהכניס מלא חברות לתחבורה הציבורית מה שחייב את אותם החברות לגייס ים של נהגים ללא הבחנה ולכן רמת השירות על הפנים , היום אנחנו מתגעגעים לאגד שלמרות שהשירות לא היה 100 אחוז היה עדיף על השירות של היום.סגור
-
6.תחבורה ציבורית- מחיריםאלימלך 11/2024/03הגב לתגובה זו3 0איזה תחרות משרד התחבורה קובע את המחירים ואין שום תחרות במחירים לא משנה איזו חברה.סגור
-
5.מונופולים דורסניים רק מכונית פרטית (ל"ת)יאיר ילד ז 11/2024/03הגב לתגובה זו4 4סגור
-
4.אגד = איכותשמעון גולדברג 11/2024/03הגב לתגובה זו10 1התחרות בתח"צ קיימת כבר שנים וכשמדברים על החשש שאגד משתלטת על השוק יש לזכור שאל מול החברות החדשות שנכנסו לשוק אגד מובילה ברמת השירות וזה החלק המשמעותי בעולם התחרות .סגור
-
3.איפה שמירי רגב נמצאת - הכישלון מובטח (ל"ת)Raffl 11/2024/03הגב לתגובה זו13 1סגור
-
2.חוב רכבת לעיר הבהדים וכן לחבר את מצפה למרכז. לעיר הבה (ל"ת)שי 11/2024/03הגב לתגובה זו5 0סגור
-
1.עוד נתגעגע לנהגים עיבריים,, שמדברים בשפתנו (ל"ת)נדב 11/2024/03הגב לתגובה זו10 2סגור
-
עוד נתגעגע להרבה דברים שהיו . חום הלב,אני מזמן מתגעגעת 11/2024/03הגב לתגובה זו3 1היחס הנעים וחברותי לנוסע, ועוד. פעם הייתה תחושה נעימה בנסיעה באוטובוס . היום יישר זרות וניכור.זה לא חברי ועובדי אגד אלו נהגים שלוחצים על הגז מבלי להכיר את המסלול והכתובות אליהם הם מגיעים.עובדים. על אוטומט לפי הוויזסגור
-
בעתיד לא יהיו נהגים. אוטובוסים אוטונומיים (ל"ת)Raffl 11/2024/03הגב לתגובה זו4 1סגור
-
ברצינות?בני 11/2024/03הגב לתגובה זו0 1זה יקרה בגילגול הבא .. לא בשנים הקרובותסגור