רכב
מהפכה ברב קו בישראל: חסכון של אלפי שקלים בשנה
מהפכת "צדק תחבורתי" של השרה רגב יוצאת לדרך: חיסכון שנתי של עד אלפי שקלים למשפחה הישראלית. שרת התחבורה מירי רגב הציגה היום את רפורמת "צדק תחבורתי", רפורמת מחירים מהפכנית בתחבורה הציבורית. התעריפים החדשים בפנים
משרד התחבורה הציג היום את רפורמת "צדק תחבורתי", המביאה עמה בשורה ענקית למיליוני נוסעים בכל רחבי הארץ וצפויה להביא לחיסכון של עד אלפי שקלים לשנה בהוצאות התחבורה הציבורית של המשפחה הישראלית. הרפורמה, שתיכנס לתוקף ב-25 במרס 2024, כוללת הטבות משמעותיות מהן ייהנו כ-.8 מיליון ישראלים.
בהצגת הרפורמה שהתקיימה היום במשרדי רכבת ישראל בלוד השתתפו גם סגן שרת התחבורה אורי מקלב, יו"ר ועדת כלכלה, דוד ביטן, מנכ"ל רוה"מ, יוסי שלי, מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, מנכ"לים ויו"רים של מפעילי התחבורה הציבורית בישראל, וגורמי מקצוע נוספים ממשרד התחבורה ומשרד האוצר.
השרה רגב יזמה את הרפורמה המהפכנית, נאבקה על כל סעיפיה, והביאה לאישורם לאחר דיונים ממושכים בוועדת התעריפים של האוצר. הרפורמה כוללת הטבה של שנה שלמה של נסיעה חינם בתחבורה הציבורית לחיילים משוחררים, ומעניקה לראשונה 50% הנחה לכל תושבי הפריפריה הגיאוגרפית 1-5, והנחות משמעותיות של עשרות אחוזים לצעירים עד גיל 26 (כולל), לאנשים עם מוגבלויות ולזכאי הביטוח הלאומי.
הרפורמה תושק בשני שלבים, כאשר הפעימה השנייה שעתידה לצאת לדרך במהלך החודשים הקרובים תכלול נסיעות חינם לאזרחים ותיקים (נשים מגיל 62, גברים מגיל 67), ותכלול הנחות על בסיס דירוג סוציו-אקונומי בפילוח ברמה שכונתית ולא רק של כלל היישוב, מתוך הבנה כי ביישובים רבים קיימים פערים משמעותיים בין השכונות והרפורמה צריכה להתייחס אליהם.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "הצגתי את רפורמת 'צדק תחבורתי' זמן קצר לאחר כניסתי לתפקיד, במטרה לתקן עיוותים וחוסר התחשבות שאפיינו את רפורמת המחירים הקודמת, אשר התעלמה מצרכי הפריפריה, הצעירים והשכבות החלשות. הרפורמה שלי היא צעד מהפכני של צדק חברתי ותחבורתי, שנועד לקרב בין הפריפריה למרכז, לצמצם פערים גאוגרפיים וחברתיים, ליצור הזדמנויות תעסוקה, להוריד את יוקר המחייה ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי, בדגש על יצירת הרגלי שימוש בקרב הצעירים".
לדברי השרה רגב, "הרפורמה היא תוצאה של משא ומתן ממושך שניהלתי בנחישות מול האוצר, על מנת לוודא כי היא תיטיב עם כל משפחה ותגיע לכל כיס, ובדיוק לאלה שזקוקים לה. לשמחתי הצלחתי לשכנע את האוצר בחשיבות המהלך, והרפורמה שאנו משיקים החודש מרחיבה באופן משמעותי את מעגל הזכאים לנסיעה חינם או להנחה משמעותית, בכל רחבי הארץ. זהו נדבך חשוב בחזון התחבורה הציבורית שאני מקדמת בכל הדרכים, הכולל השקעה של מיליארדים בשיפור השירות, חיזוק החיבוריות והקישוריות, הקמת האבים תחבורתיים בפריסה ארצית ועוד."
חידוש משמעותי ברפורמת "צדק תחבורתי" הוא נסיעה חינם לחיילות וחיילים משוחררים ולמסיימי שירות לאומי, למשך שנה שלמה מיום סיום השירות. זו הפעם הראשונה בישראל שציבור המשרתים נהנה מהטבה כה משמעותית לאחר תום שירותם, וזאת כהכרת תודה על תרומתם לביטחון המדינה. "בייחוד בימים אלה," אמרה שרת התחבורה רגב, "חשוב לנו לתרום את חלקנו למאמץ הלאומי ולהביע הערכה ותודה מעומק הלב לאלה התורמים יותר מכולם לביטחון המדינה."
סגן שרת התחבורה, אורי מקלב: "הרפורמה עושה מהפך בתחבורה הציבורית, תוריד את מחירי הנסיעה באופן מהותי לאזרחים רבים, הרפורמה הזו הינה מסלול ירוק להגברת השימוש בתחבורה הציבורית, זו הפעימה הראשונה שתתרחב בעתיד למקומות נוספים. התחבורה הציבורית הינה דבר בסיסי וכעת יהיה נגיש יותר לכולם בתעריף חודשי נמוך. למרות התקופה הקשה מודים לשרת התחבורה רגב שעמדה על כך וליו״ר ועדת הכספים ח״כ גפני שפעל בנושא".
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "בהנחיית השרה מירי רגב גיבשנו מתכונת מדויקת והוגנת יותר של מבנה הרפורמה, אשר מעניקה לתושבי הפריפריה חופש תנועה נרחב ובלתי מוגבל בעלות נמוכה המתחשבת בצרכיהם, ומיטיבה עם כלל אזרחי מדינת ישראל בדגש על צעירים וחיילים משוחררים. באמצעות הרפורמה מחירי התחבורה הציבורית בישראל יהפכו לנמוכים בהשוואה למדינות מפותחות בעולם. נמשיך להרחיב ולחזק את מערך התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ, לחבר את הפריפריה למרכז ולתקן עיוותים הפוגעים בשכבות החלשות. הרפורמה צפויה להכניס יותר ויותר משתמשים למעגל משתמשי התחבורה הציבורית, וכך לתרום להפחתת הגודש בכבישים וזיהום האוויר".
הבשורה הגדולה והרחבה ביותר של הרפורמה נוגעת לתושבי הפריפריה, שישלמו מעתה רק 50% ממחירי מנוי חופשי-חודשי מכל סוג שהוא. הזכאות להנחה נקבעה לאחר עבודת מטה מעמיקה אשר הגדירה את היישובים על פי דירוגם הפריפריאלי (אשכולות 1-5 במדד הפריפריה של הלמ"ס), הנקבע על פי ריחוקם ממרכז הארץ וממרכזי תעסוקה גדולים. עם זאת, נקבע כי תושבי רשויות מבוססות המצויות בפריפריה אך נהנות מדירוג סוציו-אקונומי גבוה (9-10), לא יהיו זכאים להנחה. במשרד התחבורה הדגישו כי ההנחה כוללת את המנוי אזור 1, המנוי האזורי הפריפריאלי לנסיעות למרחק של עד 40 ק"מ, ובמקום 99 שקלים הוא יעלה מעתה לתושבי הפריפריה 49.50 שקלים בלבד.
בנוסף, יהנו כלל הצעירים מגיל 18 עד 26 (למעשה עד יום הולדתם ה-27) מ-33% הנחה על כל סוגי המנויים החודשיים ועל רכישת ערך צבור, הן מתוך התחשבות במצבם הכלכלי והן במטרה לעודד אותם להשתמש בשירותי התחבורה הציבורית וליצור אצלם שינוי תפיסתי והעדפה לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי, וכך לרכוש הרגלי התנהגות לאורך זמן.
חידוש נוסף ברפורמה הוא הענקת 50% הנחה על מנויים חודשיים לאנשים עם מוגבלות ולזכאי הביטוח הלאומי. אוכלוסיות אלה קיבלו עד כה הנחה של 33% בלבד, בעת רכישת חופשי-חודשי.
מספר דוגמאות לחיסכון המשמעותי המושג בזכות רפורמת "צדק תחבורתי" של השרה מירי רגב: חייל משוחרר יחסוך במשך שנה בין 1,188 שקלים על חופשי-חודשי אזור 1 (99 שקלים לחודש), ויוכל להגיע לחיסכון של עד 7,320 שקלים אם ינצל את הטבת הנסיעה חינם בכל רחבי הארץ כולל רכבת, במקום לשלם כל חודש 610 שקלים עבור מנוי ארצי משולב.
תושב הפריפריה יוכל לחסוך בשנה בין 594 שקלים (50% הנחה על חופשי חודשי אזור 1) ועד 3,660 שקלים לנסיעות חינם בכל רחבי הארץ (50% הנחה על חופשי חודשי ארצי הכולל רכבת בעלות של 305 ש"ח במקום 610 שקלים). צעיר עד גיל 26 (כולל) יוכל לחסוך בין 392 שקלים בשנה (33% הנחה על חופשי חודשי אזור 1) ועד 2,415 שקלים (33% הנחה על חופשי חודשי ארצי כולל רכבת).
עוד ב-
למידע נוסף על הרפורמה, הציבור מוזמן להתקשר למוקד משרד התחבורה 4515* המספק מענה בשפות עברית וערבית, להיכנס לאתר משרד התחבורה, או לחפש בגוגל "צדק תחבורתי".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(2):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
2.מירי את מחוקה אצלנואלי 03/2024/14הגב לתגובה זו0 1דבר ראשון את רוב הרפורמה התווה משרד התחבורה בראשות השרה הקודמת, שגם היא הייתה צרה גמורה = אבל מירי רק מגיעה לגזור את הקרדיט על עבודה של אחרים, כמו תמיד. שנית, מה אשמים תושבי דרום תל אביב שלחלוטין אינם במדד הסוציו אקונומי של העיר - מדוע הם צריכים לשלם עכשיו יותר בגלל שהממשלה מתחנפת לפריפריה שממילא אין שם תחבורה ציבורית נורמלית? למה להפלות את דרום תל אביב? מירי לא נשכח שהפקרת אותנו, בפעם הבאה שתבואי אלינו לכפר שלם ולתקווה להתחנף שנכניס אותך לרשימות את יכולה לשכוח מזה נשמה, את מחוקה ואני אישית אדאג שכל המשפחה שלנו תעיף אותך מהרשימות.סגור
-
1.אתם נשמעים כמו שופר של מירי רקבאיש1 03/2024/14הגב לתגובה זו0 1זה לא דיווח עיתונאי מקצועי- יש כאלה שלא יחסכו כלום!!!סגור