רכב

הדו"חות בתחבורה הציבורית ייעלמו? החגיגה של הפקחים נגמרת

במהלך 2023 חולקו 238,146 דו"חות לנוסעים בתחבורה הציבורית שהגיעו לסכום של יותר מ- 24 מיליון שקלים, 83% מהדוחות שחולקו לנוסעי התחב"צ היו של חברת 'אגד', 92% מגובה הקנסות נכנסות לכיס של חברות האוטובוסים ורק 8% חוזר למדינה, יו"ר הוועדה ח"כ פינדרוס: "לא יהיו סמכויות לפקחים כשהם מתוגמלים על כמות הדו"חות"
מערכת ice |  2
תחבורה ציבורית (צילום shutterstock)
הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בראשות ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) התכנסה היום (שני), לישיבת מעקב בנושא סמכויות והתנהלות פקחים בתחבורה ציבורית. לפי נתוני משרד התחבורה, במהלך שנת 2023 חולקו 238,146 דו"חות לנוסעים בתחבורה הציבורית שהגיעו לסכום כולל של 24,045,306 שקלים.
אגד היא החברה שחילקה הכי הרבה דו"חות לנוסעים עם נתון של 197,599 דו"חות בשנת 2023, שמהווה כ- 83% מכלל הדו"חות שחולקו בכל שנת 2023. סכום הקנסות הכספיים שחברת אגד חילקה בשנה זאת עומד על 19,941,170 שקלים. חברת דן נמצאת במקום השני ברשימה במספר הדו"חות שחולקו בשנת 2023 עם 7,865 דו"חות שהגיעו לסכום כולל של 779,705 שקלים.

לפי משרד התחבורה, בסה"כ מועסקים 977 פקחים ע"י חברות התחבורה הציבורית. מתוכם, 862 בהעסקה פרטית ועוד 115 במימון המדינה. במשרד התחבורה טוענים כי הבקרים מועסקים על ידי חברות התחבורה הציבורית והמשרד לא מעורב בתנאי ובהסכמי העסקת הפקחים.
ח"כ יצחק פינדרוס, יו"ר הוועדה המיוחדת לפניות הציבור אמר: "לא יהיו סמכויות לפקחים בתחבורה הציבורית במצב שהם מתוגמלים על כמות הדו"חות שהם מחלקים. הדיון על סמכויות הפקחים יגיע לוועדת הכלכלה. צריך לבחון אפשרות שמשרד התחבורה יהיה המפעיל הראשי של הפקחים בתחבורה הציבורית והוא זה שיהיה אחראי על תהליך ההכשרה שלהם ועל העמידה ביעדים. במקביל צריך לבחון לעומק את הסמכות הניתנת כיום לפקחים והאם יש צורך להרחיב אותה".
עמיחי לוי, מנהל אגף רישוי ותפעול תחב"צ, משרד התחבורה: "המפעילים שולטים בשכר של הפקחים. החברה שמפעילה את התחבורה הציבורית מקבלת 92% משווי הקנס ו- 8% הנותרים חוזרים למשרד התחבורה". איריס דוראון, ארגון 15 דקות: "מרבית כספי הציבור על הקנסות הולכים לכיס של החברות המפעילות ולא מגיעים חזרה לציבור".
עו"ד עופר לוי, הלשכה המשפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים: "מספר נוסעים גדול – מגדיל את ההכנסות של המפעילים, בזמן שכמויות גדולות של קנסות מורידות את חווית הנסיעה ומקטינות את כמות הנוסעים. המפעילים לא יוצאים נשכרים מאכיפת החוק באמצעות פקחים. אנחנו נמצאים בתהליך לגיבוש והפצה של נוהל חדש לגביי חלוקת קנסות שאמור להתחיל בתחילת חודש אפריל. יש הבדל משמעותי בסמכויות של הפקחים באוטובוסים לבין הפקחים ברכבת הקלה. לבקר של הרכבת הקלה יש סמכויות נרחבות יותר מאשר למקביל שלו שעובד באוטובוס".
גל הרשקוביץ', יועץ ביקורת וגבייה בחברת 'אגד': "כמות הדו"חות שמחולקים ע"י הפקחים של חברת 'אגד' משקפים 2.8 דוחות לפקח בכל יום. הפקח מחלק דוחות רק ל- 1.5% מכמות הנוסעים שהוא בודק. הפקחים שלנו בודקים כ- 800 אלף נוסעים בחודש, מתוכם מחולקים 15 אלף קנסות ומתקבלות כ- 200 תלונות בלבד על התנהלות הפקחים. אם ההתנהלות של הפקחים באוטובוסים הייתה לא ראויה באופן גורף, היינו מקבלים מבול של תלונות. כל מבקר של חברת אגד עובר הכשרה ע"י חברה חיצונית באמצעות מספר רב של סימולציות. העלות שאגד מוציאה על הכשרת הפקחים והמימון שלהם עולה על ההכנסות שהם מספקים לחברה".
לפי הנתונים של חברת 'כפיר' שמפעילה את הרכבת הקלה בירושלים: מאז התחלת ההפעלה של החברה באפריל 2021 , סך הכספים שנגבו בגין קנסות מהווה רק כ- 43% מעלות הפעלת מערך הפקחים והגבייה, כך שעלות מערך הפיקוח והגבייה גבוהה במיליוני שקלים מסך הכספים שנגבו. לפי הנתונים של חברת 'תבל מטרו בע"מ' - מפעילת הקו האדום: ההוצאה החודשית הממוצעת בגין מערך הפיקוח היא כחצי מיליון ש"ח לחודש. מנגד, גובה הקנסות שנכנסים לחברה עומד על כ- 75,000 ש"ח לחודש.
עו"ד אפרת פילזר ביזמן, המועצה לשלום הילד: "קיבלנו במהלך הקיץ פניות רבות על יחס מזלזל ומבזה של פקחים כלפי בני נוער. במסגרת פרסום הנוהל החדש לפקחים בתחבורה הציבורית צריכה להיות התייחסות ממוקדת למגע עם בני נוער. אנחנו מבקשים לתת הערות לנוהל המתגבש עוד לפני שהוא מועבר לפקחי התחבורה הציבורית".
יוסי אוזן, יו"ר ועד הפקחים בחברת 'סופרבוס': "עובדים אצלנו היום המון פקחים מסקטורים שונים בחברה הישראלית, אך הם לא זוכים להכשרה והדרכה מספקת. הפקחים באוטובוסים נחשפים לאלימות כלפיהם בזמן שהן רק רוצים למלא את עבודתם נאמנה. אם לא נקבל את המעטפת המקצועית הראויה לא נוכל לעשות את העבודה שלנו. מעמד הפקח בישראל צריך להתרומם. לפני שאנחנו פקחים אנחנו נותני שירות".
יו"ר הוועדה ח"כ פינדרוס סיכם את הדיון: "הנוסעים בתחבורה הציבורית מרגישים שאין לפקחים תודעת שירות מתאימה. צריך לבחון לעומק אפשרות של פיקוח בתחבורה הציבורית ע"י גוף שלישי שהוא לא החברה המפעילה. מבקש ממשרד התחבורה לבדוק את איכות ההכשרה של הפקחים בחברות האוטובוסים השונות ולבצע האחדה בין כולן. לפני שמשרד התחבורה מפרסם את הנוהל שלו לפקחים הוא מתבקש לפרסם אותו להערות לציבור".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    רב קר
    רבקה 03/2024/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מה לגבי רב קו מאד יעיל קל ונוח וגם למבוגרים ברכבות ואוטובוסים גם המילוי כספי ברב קו נוח מכפיל עצמו.וגם נוח לתלמידים בארץ. שינו דגש .לטובת האזרח קלות ונוח.
    סגור
  • 1.
    פקחים (ל"ת)
    נוסע בתחב"צ 03/2024/26
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור