פרויקטים

עיצוב פנים אסטרטגי: יעל הראל המציאה את עצמה מחדש בגיל 40

יעל הראל החליטה לזנוח משרה יציבה כיועצת אסטרטגית, ולהפוך את האהבה לעיצוב פנים לקריירה. היום כשהיא מובילה שורה של פרויקטים, כבר אפשר לקבוע שההחלטה מוכיחה את עצמה בשטח: "ככל שהאתגר גדול יותר, כך גדל גם הריגוש"

בשיתוף יעל הראל | 
מעצבת הפנים יעל הראל (צילום יפעת גולן)
לפני קצת יותר מ-3 שנים, ורגע לפני גיל 40, החליטה יעל הראל על שינוי כיוון מקצועי. היא עזבה משרה מסודרת ומכניסה כיועצת אסטרטגית, ויצאה לדרך חדשה, כמעצבת פנים. "התחום הזה תמיד בער בי, החלטתי שזה הזמן לקחת את האהבה לעיצוב צעד קדימה", משחזרת הראל בראיון ל-.ice "לא פשוט להתחיל מלמטה, ללמוד את המקצוע מאפס. ידעתי שאני לוקחת סיכון והולכת לקראת תקופה במהלכה ההוצאות יעלו על ההכנסות, אבל הייתי שלמה עם ההחלטה. הרגשתי שובע בתפקיד, ושאני פשוט חייבת להתנסות במשהו אחר. עשיתי את הבחירה שלי ומיד נרשמתי ללימודים".
לאחרי סיום לימודי עיצוב פנים בסטודיו 6b (בהצטיינות), הגיע גם פרויקט הביכורים, שדרש מהראל לצלול למים העמוקים. "קולגה שלי מחברת הייעוץ שידכה אותי לחברים שלה. הם בדיוק עברו מירושלים לדירת פנטהאוז בת 5 חדרים בפתח תקווה וחיפשו מעצבת", היא מספרת. "זה היה פרויקט בנפח גבוה, במיוחד כהתנסות מעשית ראשונה – אבל מבחינתי ככל שהאתגר גדול יותר, כך גדל גם הריגוש".
"בעלי הדירה, הם בני זוג בשנות ה-60 לחייהם, שביקשו לעבור לגור בסמיכות לילדים ולנכדים", ממשיכה הראל. "האתגר מבחינתי היה לייצר עבורם בדירה שטחי אחסון ואירוח, ולעצב פינת משפחה, אותה ניתן יהיה להפוך במקרה הצורך לחדר שינה. את המבואה שבכניסה לדירה הסבנו לפינת משפחה, שהופכת בקלות לחדר שינה ביתי ונעים לדור הצעיר. לאורך המסדרון תוכננו ארונות אחסון בנגרות, ובמרפסת שולבו פינות ישיבה המאפשרות אירוח מזמין. היות ומדובר בדירה מיושנת, החלפנו גם את תשתיות החשמל והאינסטלציה, הריצוף, המטבח וחדרי הרחצה. זה היה פרויקט שדרש עבודה רבה כמעט בכל פרמטר – ובשיתוף פעולה הדוק, עוצבה הדירה לשביעות רצונם של בני הזוג".
הצלחת הפרויקט רק הגבירה את התאבון, כשהיום מובילה יעל הראל כמעצבת פנים, שורה של פרויקטים ברחבי הארץ. "יש 2 דברים שהקלו מאוד על ההשתלבות שלי במקצוע החדש", מציינת הראל. "הראשון, נוגע לייעוץ ואימון עסקי, שסייע לי לבנות עסק עצמאי על כלל מרכיביו. השני, נוגע להחלטה לעבוד בתחילת הדרך אצל מעצבת פנים ותיקה. כך צברתי ניסיון, והגעתי בשלה ומשופשפת יותר לפרויקטים הבאים שלי".

הדירה המעוצבת בפתח תקווה. "לחבר מגוון רחב של חלקים לתמונה אחת שלמה ואיכותית" (באדיבות יעל הראל)
בין עיצוב לאסטרטגיה
הראל (43), נשואה לארז, ואמא לנועם, נויה ואיתי, מתגוררת בנס ציונה. היא בעלת תואר ראשון בתעשייה וניהול, ותואר שני במינהל עסקים. גם בכובעה הנוכחי, היא מזהה לא מעט קווי דמיון לתפקידה הקודם כיועצת אסטרטגית, עניין שמשתקף גם באופן שבו בחרה למתג את עצמה – מעצבת פנים אסטרטגית.
"אסטרטגיה היא מרכיב קריטי בכל תחום, בטח כשמגבשים קונספט לתכנון ועיצוב פנים של חללים", מבהירה הראל. "כשאני ניגשת לפרויקט, אני מתייחסת אליו כמו לפאזל: היעד הוא לחבר מגוון רחב של חלקים לתמונה אחת שלמה ואיכותית. חשוב להסתכל בד בבד גם על המכלול, וגם על הפרטים שמרכיבים אותו".
את תהליך העבודה, מחלקת הראל ל-4 שלבים מרכזיים. "ראשית, נדרש לאפיין הפרויקט בהתאם לצורך של הלקוחות", היא מפרטת. "אני מבקשת לשמוע גם על החלומות שלהם בנוגע לדירה החדשה, על ההרגלים והתחביבים. לצד פגישות אישיות, אני מציגה גם שאלון מפורט. הרציונל: ככל שיש ברשותי יותר מידע, קל לי יותר להתאים את תכנון הפרויקט לרצון הלקוחות. חשוב לא פחות, ללמוד לעומק את הנכס עצמו, להבין גם את הסיפור שלו".
בשלב הבא, ועל סמך התחקיר שערכה, מייצרת הראל מספר סקיצות המוצגות בפני הלקוחות, תוך התייחסות ליתרונות והחסרונות של כל אחת, ובדגש על הסוגייה התקציבית. "כבר בנקודת הפתיחה חשוב לקבוע מסגרת תקציבית מוגדרת, בלי זה אסור להתקדם", מדגישה הראל. "אחרי שהוחלט על תקציב ברור ונבחרה תוכנית אחת מבין החלופות, ניתן לעבור לשלב השלישי – במסגרתו יורדים ברזולוציות, מדייקים את הפרויקט, מפיקים את התוכניות המפורטות לביצוע, ובוחרים ספקים וחומרי גמר".
הצעד הרביעי והאחרון, הוא תרגום החזון לרמה הפרקטית: המעבר לשלב הביצוע. "דיאלוג רגיש, שקוף ופתוח הוא המפתח לפרויקט מוצלח", מצהירה הראל. "אני מלווה את הלקוחות לכל אורך התהליך, עד לשלב הסטיילינג להתאמה עיצובית מושלמת ומדויקת".


דירה שעיצבה יעל הראל בנס ציונה. "דיאלוג רגיש, שקוף ופתוח הוא המפתח לפרויקט מוצלח" (צילומים אבי קבלו)
על השראה וחלומות
שוק התעסוקה המשתנה בישראל והמעבר לעבודה היברידית, מחייב גם את הראל כמעצבת פנים, להתאמות לכללי המשחק חדשים: "ביותר ויותר דירות כיום יש דרישה לפינת עבודה ייעודית, לחללים פתוחים ומאווררים – זה מצריך פתרונות יצירתיים ושימוש מושכל בחללים השונים של הבית".
דוגמה מייצגת מהווה פרויקט שעיצבה הראל בדירה בנס ציונה. כחלק מהתהליך היא התבקשה לייצר פינת עבודה לאב המשפחה, שעד אז עבד בממ"ד, וזאת כדי שהממ"ד יהפוך לחדר ילדים. בנוסף, היה למשפחה חשוב שדירה במתכונתה החדשה, תכלול גם חלל ציבורי גדול שיאפשר אירוח כמות גדולה של אנשים.
"נדרש כאן ארגון מחדש של הדירה ושל החללים", מתארת הראל. "בחדר השינה של ההורים, הסבתי חדר ארונות גדול לפינת עבודה קומפקטית ומבודדת, שמאפשרת לבעל לעבוד בנוחות ומבלי להרעיש. למטבח שינינו צורה, לקחנו את הארונות לאזור אחורי ופתחנו עוד חלל. זה היה פרויקט מורכב, שהביא לשדרוג משמעותי באיכות המגורים".
כאשר הראל נשאלת על המקורות ההשראה שלה, יש לה תשובה סדורה. "כל מה שמסביבי הוא מקור השראה. מה שאני רואה בבית, בטבע, ברשתות החברתיות – פותח את הראש ומייצר עוד כיווני חשיבה. אני שואבת השראה גם מקולגות ומלקוחות. עיצוב פנים הוא תחום דינמי ומתפתח, עניין שבא לידי במגוון היבטים: ממעבר לשימוש בחומרים ברי-קיימא ואימוץ תקנים ירוקים, ועד הטמעת בינה מלאכותית. זה מחייב אותנו, המעצבים, לשדרג את ארגז הכלים המקצועי שלנו תוך כדי תנועה. מי שלא יחיה את התחום ברמה היום-יומית ולא יהיה ער למגמות ולטרנדים, לא יהיה רלוונטי".
במבט קדימה, מקפידה הראל להישאר עם הרגליים על הקרקע: "החלום הגדול? להמשיך בעשייה אינטנסיבית. אני רוצה להוביל פרויקטים מאתגרים ומורכבים, ולהתרחב גם לנדל"ן מסחרי, כלומר לעיצוב של משרדים ומתחמי עסקים והיי-טק. היום, בפרספקטיבה של קצת יותר משלוש שנים, אני יכולה לומר באופן ברור שההחלטה שלקחתי בהחלט מוכיחה את עצמה. עיצוב פנים זו המתנה שלי".  
(בשיתוף יעל הראל)