שיווק ופרסום

מאה ביזמות, אפס בניהול: על אירועי השבעה באוקטובר

ה-7 באוקטובר והימים שאחריהם הנם סמל ומופת ליזמות הישראלית אולם לא הייתה שום מערכת שהופעלה ותפקדה. פרופ' ניראון חשאי דיקן בי"ס אריסון למנהל עסקים ורונן ניר, שותף בקרן PSG וחבר דירקטוריון מכון אהרון , אונ' רייכמן מסכמים חודש וחצי של לחימה
מערכת ice |  6
ניראון חשאי (צילום גלעד קוולרצ׳יק)
אירועי השביעי באוקטובר 2023 והימים שאחריהם היו ועדיין הינם סמל ומופת ליזמות הישראלית. אנחנו שומעים עוד ועוד סיפורי גבורה הרואיים של מפקדים וחיילים שארגנו קבוצות לחימה קטנות, אלתרו כלי נשק, ביצעו פעולות חילוץ בלתי אפשריות, ונלחמו בנחיתות מספרית מול מחבלים. כך למשל סיפורו הבלתי יאומן של האלוף במיל נעם תיבון שהגיע ממרכז הארץ בדרך לא דרך לחלץ בקיבוץ נחל עוז את בנו ונכדיו.
גם ההתארגנות האזרחית הכמעט ספונטנית שקרתה לאחר אירועי אותו יום, היא לא פחות ממדהימה – בכל מקום נפתחים חמ"לים לסיוע לנפגעי השביעי באוקטובר ולמפונים אחרים מהדרום והצפון, חמ"לי סיוע למילואימניקים, נפתחים חמ"לי הסברה מאולתרים ומוקמות קבוצות שדוחפות הפצה ויראלית של פוסטים שתומכים בישראל ברשתות החברתיות. מרשים במיוחד הסיפור של אחים לנשק ומחאת ההיי טק שהקימו חמ"ל סיוע באקספו בגני התערוכה, לצד חמ"ל לזיהוי ואיתור חטופים באמצעים דיגיטליים ואחרים ובו טובי מדעני הנתונים בארץ ולצד חמ"ל לאיתור נעדרים.
כל אלו מסמלים לא רק את ישראל היפה במובן הציוני והחברתי, הם גם במידה רבה בבואה מדויקת של ישראל כאומת הסטארט-אפ. כמו בסטארט-אפ בו יזם או קבוצה קטנה של יזמים מנסים להקים חברה שמייצרת מוצר או שרות לא קיים תוך שהיא מתחרה בשווקים תחרותיים, כאשר ברור שסיכויי ההצלחה מאוד נמוכים, כך גם בשביעי באוקטובר 2023 ולאחריו אינדיבידואלים חברו לקבוצות שעושות דברים שלא נעשו בעבר כנגד כל סיכוי סביר. אם צריך לתת ציון ליזמות של אותם אינדיבידואלים וקבוצות, אין ספק שמגיע להם 100!
אבל יש משהו מאוד מהותי שלא ראינו בשביעי באוקטובר 2023 וגם לא בימים שאחריו. ראשית, לא הייתה שם מערכת שהופעלה ותפקדה במצב החרום שנוצר.
בדומה, נראה שכל המערכות האזרחיות שאמורות להיכנס לפעולה במוד חרום, בראש ובראשונה של הממשלה, אך גם אלו של הרשויות המקומיות אינן מורגשות. אנחנו לא רואים מערכות מסודרת שיודעות לטפל במפונים, לענות לצרכי משפחות החטופים , לנהל מערך הסברה לאומי אפקטיבי, לתמוך לוגיסטית במילואימנקים, לדאוג במהירות להסדרים כספיים למי שנפגע מהמצב.
כך למשל, במקום שתהיה מערכת ממשלתית שמוצאת פתרונות דיור חלופיים, אחים לנשק חברו לחברת נדל"ן למצוא דירות זמניות למפונים ולדאוג שיהיה בהם כל הציוד הנדרש. למרות שקיימת במשרד הביטחון רשות לחרום לאומי (רח"ל) היא כמעט ולא מורגשת. גם הניסיונות המועטים שנעשו התמקדו בהקמת מערכות אד הוקיות שלא ברורים תחומי סמכותם, המבנה הארגוני שלהם ללא כל שגרות ניהול מסדרות. אם צריך לתת ציון לניהול המערכתי של אירועי השביעי באוקטובר ונגזרותיו, הוא כנראה היה אפס או קרוב לאפס.
מאיפה נובע הדיסוננס הזה בין היכולות היזמיות שללא ספק טבועות בישראליים להעדר יכולות ניהוליות ומערכתיות. האם זה נובע ממוסדות שלטון חלשים? האם זה משהו תרבותי? האם אותם הדברים שעושים אותנו יזמים נהדרים היודעים לאלתר ולמצוא פתרונות לכל בעיה וקיצורי דרך, מונעים מאיתנו לדעת להתנהל במסודר לפי תוכניות סדורות מראש שמופעלות בשעת אמת?
ליזמות, חדשנית ומעוררת השראה ככל שתהיה, יש מגבלות. כמו שסטארט אפ צריך לאמץ נהלים, שגרות ניהול ומבנים ארגוניים מסודרים אם הוא רוצה להפוך לחברה גדולה ורצינית, מדינה לא יכולה להתנהל כנגד אירועי אסון ואיומי טרור ללא מערכות ניהוליות  מסודרות, מערכים מאורגנים ושגרות ניהול מובנות. משך שנים רבות השיח בישראל מעלה על נס את היצירתיות והגמישות המחשבתית אבל מציף גם את בעיות ה – SCALE והניהול. ארועי ה – 7 באוקטובר והשבועות שלאחריו הציפו ביתר שאת את הסוגיה שיכולות הניהול הנמוכות הפכו לסכנה כמעט קיומית.
השנים הקרובות בהן נצטרך לבנות מחדש את התשתית הציבורית והבטחונית ולבצע התאמות משמעויותיות בהתנהלות העסקית יחייבו יכולות ניתוח של מערכות מורכבות, יכולת ניתוח מצב מאקרו והתאמת תכניות עבודה למציאות הזו, השענות גדולה על מנהלי ביניים חזקים ועל שיתופי פעולה עם גורמי צד שלישי ויכולת תקשור לציבור, לללקוחות, לעובדים ולשוק העבודה. יכולות הניהול שיידרשו כדי לעמוד במשימות אלה הינן בכמה רמות מעל מה שאנחנו רואים היום.

מדינת ישראל חייבת לבנות את התשתיות לכך, כבר עכשיו. זה נכון כמעט לכל היבט של אירועי השביעי באוקטובר – למערכת הביטחונית, המערכת הממשלתית, הרשויות המקומיות ושאר הארגונים הרלבנטיים. יותר מזה, אנחנו צריכים לא רק תכניות מפורטות לזמן חרום, כאלו שנתרגל אותן שוב ושוב כדי שגם נשתמש בהן בעת הצורך.
אנחנו צריכים חינוך איכותי לניהול, כזה כמו שיש לאמריקאים, לגרמנים, ליפנים בהן העבודה "לפי הספר" היא נוהג מוטמע ולא משהו שמתייחסים אליו בזלזול, אם לא בזים לו. כל זה צריך להתחיל כבר בגן ובבתי הספר, ובטח צריך לקבל דגש משמעותי יותר בבתי הספר למנהל עסקים באוניברסיטאות והמכללות.
נכון, זה מנוגד לאינסטינקטים ולתרבות שלנו כישראלים – אנחנו באמת מאמינים שנדע להסתדר בזמן צרה, אבל ללא תרבות ניהולית מערכתית מסודרת המחיר שנשלם על חוסר יכולת למנוע ולהתמודד עם אירועי אסון מורכבים יהיה יקר, יקר מדי.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    לא זה ולא זה
    אזרחי 11/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 1
    "כך למשל סיפורו הבלתי יאומן של האלוף במיל נעם תיבון שהגיע ממרכז הארץ בדרך לא דרך לחלץ בקיבוץ נחל עוז את בנו ונכדי". תוך ניצול חברים ומעמד לקידום אינטרסים אישיים. השאלה האם האלוף תיבון היה רץ ככה לחלץ חרדים שנתקעו בשבת בשריפה בבני ברק? כותב נכבד אם מדובר במדינה אתה מתרשם מתשומות עתירות יח"צ ולא המתפוקות הכוללות הנדרשות מהם, שאותם אי אפשר ליצור מערך יוזמות שכל אחת עומדת בפני עצמה ולעיתים אף פוגעת ביוזמה אחרת. אין מדובר בעסק ולכן רווחים אינם מהות, המהות היא תוספת ערכים. במקרה הזה יש ראייה שהיא מעבר ליזמות קצרת טווח, ובזה קבוצות האזרחים חטאו (מעניין למה) והמדינה כשלה (מעניין למה) ודי לחכימא ברמיזה. לא מומלץ ללמוד מזה לא על יזמנות ולא על ניהול. רק על ברדק ואמוציות.
    סגור
  • 4.
    Houston, we (Israel) have a problem (ל"ת)
    Jake 11/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • Jerusalem we have a problem.... (ל"ת)
    ינאי 11/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    יש כאן שילוב של דברים
    יוחאי 11/2023/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זה גם דבר תרבותי - ישראלים טובים בלאלתר וליזום ומשתעממים מ"לנהל", אבל גם הרעבה של השירות הציבורי והעובדה שבצבא נשארים בעיקר הבינוניים....
    סגור
  • 2.
    מעניין
    זהבה 11/2023/26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    נכון מאוד
    סגור
  • 1.
    לגמרי….
    ירון 11/2023/25
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מה שהממשלה לא מסוגלת לעשות עשו אנשים טובים
    סגור