שיווק ופרסום
פשרה: פייסבוק תתרום 9 מיליון ש' לעמותות ישראליות - בגין הפרת חוק הספאם
תביעה ייצוגית טענה כי פייסבוק הפרה את הוראות החוק כששלחה מסרונים ודוא"ל ו"הזמינה" גולשים לצפות בתמונות של חבריהם, כאשר למעשה מדובר היה בהצעה להירשם כחבר
בית המשפט המחוזי אישר הסכם פשרה במסגרת תובענה ייצוגית שהוגשה נגד פייסבוק, בטענה כי הפרה את הוראות "חוק הספאם". החברה למעשה שלחה מסרונים והודעות דוא"ל בהם "הזמינה" אנשים לצפות בתמונות של חבריהם בפייסבוק כשלמעשה דובר בהצעה להירשם כחבר ברשת החברתית.
במסגרת הפשרה הוסכם בין היתר על הסדרה עתידית של הנושא וכן הוסכם כי פייסבוק תתרום 9 מיליון שקל לגופים ישראליים ללא מטרות רווח. השופט יצחק ענבר כי מדובר בהסכם ראוי, סביר והוגן בהתחשב בעניינם של כל חברי הקבוצה וכי יש לקבל גם את סכומי הגמול ושכר הטרחה שישולמו למבקשים ובאי כוחם, בסך של 2.5 מיליון שקל.
המבקשים הגישו בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד חברת פייסבוק העולמית ופייסבוק אירלנד, האחראית על פעילות הרשת החברתית בישראל. בבקשה נטען כי פייסבוק שולחת מסרונים והודעות דוא"ל המהוות הזמנה להצטרף לרשת החברתית, וככאלה הן עולות בגדר "דבר פרסומת" ששליחתו אסורה ללא הסכמת הנמען מראש כאמור בסעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים). כך, למשל, המבקשת 1 קיבלה לטלפון הנייד שלה מסרון בנוסח: "לחץ/י כדי לראות את התמונות של galia בפייסבוק", כשלצד זאת הופיע קישור וכיתוב "השב/השיבי 'stop' כדי להפסיק לקבל הודעות טקסט מפייסבוק". לטענת המבקשים, פייסבוק הגיעה אל פרטי הקשר של הנמענים באמצעות מחשביהם של משתמשי הרשת או מכשירי טלפון סלולרי שלהם בהם הותקנה אפליקציית פייסבוק, וזאת ללא רשות או הסכמה.
כן טענו המבקשים כי פייסבוק יצרה כלפי מקבלי ההזמנות מצג שווא לפיו מי שלוחץ על הקישור שצורף להן יזכה לצפות בתמונות של האדם שממנו כביכול נשלחו ההזמנות, וזאת אף שלחיצה על הקישור לא הובילה ישירות לצפייה בתמונות כי אם לדף שמציע לאותו אדם להירשם לפייסבוק או לקשר את מספר הטלפון או כתובת הדוא"ל שלו לחשבון פייסבוק קיים. בנוסף טענו המבקשים כי פייסבוק הטעתה את הנמענים לסבור כי ההזמנות נשלחו על ידי האדם ששמו מופיע בגוף ההזמנה, וכי אין מדובר בדבר פרסומת.
לאחר הליך גישור הגיעו הצדדים להסכם פשרה במסגרתו התחייבה פייסבוק להמשיך לאפשר למשתמשים לערוך את רשימת אנשי הקשר מתוך האפליקציה לטלפונים ניידים, לרבות מחיקה או הוספה של אנשי קשר או מחיקת הרשימה כליל, וכי בתוך 60 ימים יהיה פתרון הנדסי למשתמשי הרשת בישראל שבאמצעותו יוכלו לבחור באופן פרטני למי מבין רשימת אנשי הקשר שלהם ברצונם לשלוח את ההזמנות. כן התחייבה פייסבוק כי למשתמש השולח את ההזמנה באמצעות דוא"ל תישמר אפשרות להוסיף מלל חופשי להזמנה וכי נוסח ההזמנות שיישלחו לאנשי קשר בישראל ישונה כך שיובהר כי מדובר בהזמנה להצטרף כחבר של המשתמש ברשת החברתית. עוד הוסכם כי פייסבוק תשלם פיצוי לטובת הציבור בסך 9 מיליון שקל על דרך של תרומה לגופים ישראליים הפועלים שלא למטרות רווח. תרומה זו תועבר מעבר להיקף התרומות הרגיל של החברה ורק לגופים שלהם היא אינה נוהגת לתרום במהלך העסקים הרגיל.
השופט ענבר אישר את הסכם הפשרה בין הצדדים וקבע כי נוכח הקושי המובנה לאתר את חברי הקבוצה ולבחון למי מהם נגרם נזק בעקבות ההתנהלות המתוארת, אין צורך למנות בודק. עוד נקבע כי מדובר בהסכם ראוי, סביר והוגן בהתחשב בעניינם של כל חברי הקבוצה, וכי סיום ההליך בפשרה הוא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת בנסיבות העניין.
השופט הוסיף כי סכומי הגמול ושכר הטרחה שישולמו למבקשים ובאי כוחם הם סבירים וניתן לאשרם, הן נוכח ההסדרה העתידית שהביאה הגשת התביעה והן נוכח סכום הפיצוי שתשלם פייסבוק. לפיכך, על פי המוסכם תשלם פייסבוק שכר טרחה של 2.3 מיליון שקל בתוספת מע"מ וגמול למבקשים בסך של 169 אלף שקל, וכן 48 אלף שקל בגין תרגום כתבי בית דין ושכר המגשר.
* לכתבות נוספות באתר תקדין - לחצו כאן
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(2):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
2.פשרה? פייסבוק תשלם לעמותות ספאמריות בעצמן (ל"ת)קובי 05/2016/11הגב לתגובה זו0 0סגור
-
1.אני רוצה פיצוי אליי אישית מזה הדבר הזה? (ל"ת)ארי 05/2016/10הגב לתגובה זו0 0סגור