תיירות

בקרוב יהיה רק טייס אחד על המטוס - ויש סיבה לדאגה

למעלה מ-40 מדינות כולל גרמניה, בריטניה וניו זילנד, ביקשו מגוף האומות המאוחדות הקובע תקני תעופה (EASA), לעזור להפוך טיסות של טייס יחיד למציאות בטוחה. הטייסים והציבור הרחב מודאגים מהשינוי המתממש

מערכת ice |  5
טיסה (צילום unsplash)
חברות תעופה ורגולטורים לוחצים על כך שיהיה טייס אחד בלבד בתא הטייס של מטוסי נוסעים, במקום שניים. זה יוריד עלויות ויקל על הלחץ הנובע ממחסור בצוות, אבל הטלת אחריות כזו על אדם בודד היא מטרידה עבור חלקם. למעלה מ-40 מדינות כולל גרמניה, בריטניה וניו זילנד, ביקשו מגוף האומות המאוחדות הקובע תקני תעופה (EASA), לעזור להפוך טיסות של טייס יחיד למציאות בטוחה. EASA עבדה גם עם יצרני המטוסים, כדי לקבוע כיצד יפעלו טיסות סולו והכינה כללים לפקח עליהן. היא אף אמרה שטיסות כאלו יכולות להתחיל ב-2027.
התוכנית לא עוברת חלק בגרון אצל הטייסים וזו גם מכירה קשה לנוסעים. השינויים המתוכננים מציבים אתגרים רבים. עדיין לא ברור מה יקרה אם טייס בודד יתמוטט או יתחיל לטוס בצורה לא סדירה. אוטומציה, טכנולוגיה וסיוע מרחוק מהקרקע יצטרכו איכשהו להחליף את המומחיות, הבטיחות והמיידיות של טייס שני. "אנחנו עלולים להסיר את פיסת היתירות האנושית האחרונה מסיפון הטיסה", כתבה במייל ג'נט נורת'קוט, מנהלת התקשורת של EASA.
תנאי אחד למבצעי טייס יחיד הוא שהוא בטוח לפחות כמו עם שני אנשים, על פי בקשה של האיחוד האירופי לארגון התעופה האזרחית הבינלאומית, גוף התקנים התעופה של האו"ם.
"המחסומים הפסיכולוגיים כנראה קשים יותר מהחסמים הטכנולוגיים", אמר נשיא בואינג דרום מזרח אסיה, אלכסנדר פלדמן, בפסגת בלומברג בבנגקוק בשבוע שעבר. "הטכנולוגיה קיימת עבור טייסים בודדים, זה יותר קשוה למקום שבו הרגולטורים והציבור הרחב מרגישים בנוח".
צעד ראשון יהיה לאפשר טייס סולו כאשר מטוסים משייטים, בדרך כלל תקופה פחות עמוסה מהמראה ונחיתה. זה יאפשר לטייס השני לנוח בתא הנוסעים, במקום להישאר בתא הטייס כדי לעזור להטיס את המטוס. על ידי הפסקות לסירוגין באופן זה, צוות של שני אנשים יוכל לבצע מסלולים ארוכים יותר, ללא עזרה והוצאות על טייס נוסף. בסופו של דבר, הטיסה יכולה להיות אוטומטית לחלוטין עם פיקוח מינימלי של טייס בתא הטייס. המערכת יכולה לזהות אם הטייס מכל סיבה שהיא נכשל ואז להנחית את המטוס בעצמו בשדה תעופה שנבחר מראש, לפי EASA. בכל מקרה, טיסות כאלה לא צפויות לצאת לפועל לפני שנת 2030, על פי הסוכנות.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    להכשיר דייל להטיס בין הארוחות
    אריק 11/2022/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא תודה,לא עולה לטיסה עם טייס אחד.
    סגור
  • 4.
    לפני כמה ימים מת טייס בהמראה
    מתפלא 11/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולכן צריך שניים. אבל אם טייס אוטומטי עוד יותר אוטומטי, אולי לא יצטרכו טייס בכלל.
    סגור
  • 3.
    יש פרקים שלמים התעופה בחקירה למה לא טייס אחד (ל"ת)
    ארנון כץ 11/2022/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    נוסע טייס
    רבינוביץ 11/2022/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אחד הנוסעים בהגרלה יהיה אחראי על הבלמים וכך לא צריך כלל טייסים . אפשר בזום ללמד אותו .
    סגור
  • 1.
    נו באמת
    משיח בן דוד 11/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי רק עם טייס אוטומטי. יחסוך יותר כ,ף
    סגור