מדדים ומחקרים

מעבר החצייה כלל לא בטוח: הדו"ח המלא נחשף

מנתוני אור ירוק עולה כי 82% מכלל הולכי הרגל שנפגעו כאשר חצו את הכביש בשנת 2022, נפגעו במעבר החצייה
מערכת ice | 
מעבר חצייה מסוכן (צילום אור ירוק)
82% מכלל הולכי הרגל שנפגעו כאשר חצו את הכביש בשנת 2022, נפגעו במעבר החצייה – המקום אשר אמור להיות הבטוח ביותר לחציית כביש, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס.
מהנתונים עולה כי 1,666 בני אדם נפגעו בעת שחצו את הכביש במעבר החצייה בשנת 2022, מתוכם 27 נהרגו ו-225 נפצעו קשה. מרבית ההרוגים במעבר חצייה בשנת 2022 מצאו את מותם בתחום העירוני – 20 מתוך 27 הרוגים.
כתשעת אלפים בני אדם נפגעו בעת שחצו את הכביש במעבר החצייה בחמש השנים האחרונות, ממוצע של כ-1,800 נפגעים מדי שנה (2022-2018).
העיר שבתחומיה נפגעו הכי הרבה הולכי רגל בעת שחצו את הכביש במעבר חצייה בשנת 2022 היא תל אביב־יפו -174 הולכי רגל. ירושלים  היא העיר השנייה במספר הולכי הרגל הנפגעים במעבר החצייה בשנה שעברה - 167 הולכי רגל. העיר שנמצאת במקום השלישי היא חיפה בה נפגעו 110 הולכי רגל בעת שחצו את הכביש במעבר חצייה. העיר הרביעית במספר הנפגעים היא פתח תקווה, בה נפגעו מאה הולכי רגל ונתניה סוגרת את החמישייה המפוקפקת עם 79 הולכי רגל פצועים.
עו"ד יניב יעקב  מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מסוכן לחצות כביש בישראל. אנחנו מחנכים את הילדים שלנו לחצות רק במעבר חצייה אך המעבר הפך למסוכן ותחושת הבטיחות בו משלה את הולכי הרגל. בשנים האחרונות חלה עלייה בהיפגעותם של הולכי הרגל במעבר החצייה. זירת ההיפגעות מאוד ברורה ולכן משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בשיתוף עם הרשויות המקומיות חייבים להתקין אמצעים שירסנו וימתנו את התנועה ואת מהירות הנסיעה בקרבת מעברי חצייה. אמצעים כמו פסי האטה בסמוך למקומות הומים בהולכי רגל, מניעת חניית כלי רכב בסמוך למעברי חצייה בכדי לאפשר שדה ראייה מלא והתאמת תנאי הדרך בדגש על הגנה של אוכלוסיות בסיכון מוגבר כמו ילדים ואזרחים ותיקים יכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. מדובר באמצעים זולים ופשוטים בעלי אפקטיביות גבוהה ומוכחת. רוב הולכי הרגל ההרוגים הם ילדים ואזרחים וותיקים ולכן ליד בתי אבות ומרכזי יום לקשיש יש להתאים את התשתית כך שתיתן עדיפות לאזרחים הוותיקים ותאפשר להם חציית כביש בטוחה, כך גם ליד בתי ספר וגנים ציבוריים. הגיע הזמן לתת עדיפות להולכי הרגל, לצמצם את היפגעותם הגבוהה בתאונות דרכים ולהציל חיים".
הכי הרבה נפגעים בתל־אביב, עלייה בנפגעים בירושלים – נתוני הערים הגדולות:
  • בתל אביב־יפו נפגעו 1,002 הולכי רגל במעבר חצייה בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מתוכם 18 בני אדם נהרגו. העיר תל אביב־יפו נמצאת במקום הראשון והגרוע במדד הערים בהן נפגעו הכי הרבה הולכי רגל בעת חצו את הכביש במעבר חצייה בשנת 2022 עם 174 נפגעים.
  • בירושלים נפגעו 889 הולכי רגל במעבר חצייה בחמש השנים האחרונות     (2022-2018), מתוכם תשעה בני אדם נהרגו ו-141 נפצעו קשה.  בשנת 2022 נפגעו במעבר חצייה בעיר 167 הולכי רגל בעת שחצו את הכביש במעבר חצייה. זוהי עלייה חדה של 43 פצועים יותר מאשר בשנת 2021.
  • בחיפה נפגעו 560 הולכי רגל במעבר חצייה בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מתוכם תשעה בני אדם נהרגו ו-64 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו במעבר חצייה בעיר 110 הולכי רגל בעת שחצו את הכביש במעבר חצייה. זוהי עלייה של חמישה פצועים לעומת שנת 2021.
  • בפתח תקווה נפגעו 475 הולכי רגל במעבר חצייה בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מתוכם שלושה בני אדם נהרגו ו-41 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו במעבר חציהי בעיר 100 הולכי רגל לעומת 80 הולכי רגל שנפגעו במעברי חצייה בשנת 2021, מדובר על עלייה חדה בנפגעים בת 25%.
  • בנתניה נפגעו 373 הולכי רגל במעבר חצייה בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מתוכם שבעה בני אדם נהרגו ו-44 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו במעבר חצייה בעיר 79 הולכי רגל בעת שחצו את הכביש במעבר חצייה. זוהי עלייה של שבעה פצועים לעומת שנת 2021.
  • באשדוד נפגעו 361 הולכי רגל במעבר חצייה בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מתוכם שבעה בני אדם נהרגו ו-33 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו במעבר חצייה בעיר 72 הולכי רגל בעת שחצו את הכביש במעבר חצייה, מתוכם ארבעה נהרגו. זוהי עלייה של שמונה פצועים לעומת שנת 2021.
  • בחולון נפגעו 326 הולכי רגל במעבר חצייה בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מתוכם שלושה בני אדם נהרגו ו-23 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו במעבר חצייה בעיר 65 הולכי רגל בעת שחצו את הכביש במעבר חצייה.
  • בבת ים נפגעו 314 הולכי רגל במעבר חצייה בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מתוכם 27 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו במעבר חצייה בעיר 47 הולכי רגל בעת שחצו את הכביש במעבר חצייה.
  • ברמת גן נפגעו 273 הולכי רגל במעבר חצייה בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מתוכם שישה נהרגו ו-25 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו במעבר חצייה בעיר 45 הולכי רגל בעת שחצו את הכביש במעבר חצייה, מתוכם שניים נהרגו.
  • באשקלון נפגעו 184 הולכי רגל במעבר חצייה בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מתוכם שלושה נהרגו ו-21 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו במעבר חצייה בעיר 41 הולכי רגל בעת שחצו את הכביש במעבר חצייה, שישה הרוגים יותר מאשר בשנת 2021.
  • בבני ברק נפגעו 246 הולכי רגל במעבר חצייה בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מתוכם אחד נהרג ו-23 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו במעבר חצייה בעיר 39 הולכי רגל בעת שחצו את הכביש במעבר חצייה.
  • בחדרה נפגעו 198 הולכי רגל במעבר חצייה בחמש השנים האחרונות (2022-2018), מתוכם שלושה נהרגו ו-31 נפצעו קשה. בשנת 2022 נפגעו במעבר חצייה בעיר 37 הולכי רגל בעת שחצו את הכביש במעבר חצייה, מתוכם אחד נהרג. על פי דו"ח ל עמותת אור ירוק, 108 הולכי רגל נהרגו בתאונות דרכים בכבישי ישראל בשנת 2022 -30% מכלל הרוגי תאונות הדרכים באותה שנה – אחד מכל שלושה הרוגים.
הולכי הרגל הם אוכלוסייה פגיעה מאחר ומערכת התחבורה בישראל, כמו במדינות רבות אחרות, תוכננה ברובה מנקודת מבטו של המשתמש ברכב, ללא התחשבות ממשית בצרכים של ההולכים ברגל. ללא אמצעי הגנה פיזיים, בכל מפגש עם כלי רכב יפגע הולך הרגל.
ישראל היא מהמדינות שבהן שיעור הולכי הרגל מכלל ההרוגים גבוה מאוד בהשוואה לממוצע במדינות אחרות, נתון הדורש התייחסות ממוקדת ופתרון לבעיה. במציאות של עומסי תנועה ומרכזי ערים פקוקים, להליכה ברגל יש יתרון משמעותי, בהיבט הבריאותי וגם בהיבט של איכות הסביבה, במקביל לצמצום עומסי התנועה.
לפי המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC), אחת הדרכים המרכזיות להפחית את תאונות הדרכים היא הורדת מהירות הנסיעה בערים ל-30 קילומטרים לשעה באזורים עירוניים ויש לא מעט ערים שעשו זאת כמו פריז ובריסל. מחקר שנערך בשוויץ הראה כי הורדת המהירות המותרת בעיר ל-30 קילומטרים לשעה הפחיתה את שיעור תאונות הדרכים ב-38%.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה