נדל"ן ותשתיות
נמל אילת בדרך לסגירה בעקבות חובות ענק? זה מה שעומד לקרות
הצעה למתווה שימנע את סגירת נמל אילת: אוניות המובילות רכבים מהמזרח יחוייבו לפרוק בנמל אילת – יגיעו ארצה דרך תעלת סואץ כשעלות המעבר בתעלה תתחלק בין נמל אילת, היבואנים והמדינה. המתווה המוצע יאפשר גם להפחית את התורים והעומסים בנמלים באשדוד ובחיפה
לאחר שפורסם שנמל אילת עומד להיסגר בשבוע הבא בגלל חובות כבדים כתוצאה מהמשבר מול החות'ים, הנהלת הנמל פונה היום לשר הכלכלה ניר ברקת עם הצעה לפתרון המשבר. פתרון המשלב הסכמות בין יבואני הרכב מהמזרח, הנהלת אילת והממשלה. על פי מתווה שגובש בנמל אילת, משרד הכלכלה יוציא צו המחייב את יבואני הרכב לייבא רכבים מהמזרח דרך נמל אילת לתקופה קצובה, כפי שהיה עד שנת 2016.
האוניות שיביאו רכבים מהמזרח יעקפו את האיום החות'י ויגיעו לאילת דרך תעלת סואץ. עלות המעבר בתעלה תתחלק בין היבואנים, נמל אילת והמדינה. בנמל אילת אומרים כי אסור למדינה לאפשר לחות'ים הישג בינלאומי בדמות סגירת נמל ימי אסטרטגי בישראל. הישג שאף אחד מהאוייבים לא הצליח להשיג מעולם. בנוסף, המתווה המוצע, שיחזיר את פריקת הרכבים מהמזרח לנמל אילת, יפחית את התורים הארוכים והעומסים שיש בנמלים באשדוד ובחיפה כתוצאה מכך שהחלו לפרוק אוניות רכבים מהמזרח..
נמל אילת הינו השער הדרומי של מדינת ישראל להודו, למזרח אפריקה, למזרח הרחוק ולאוסטרליה. ככזה, הנמל הוכרז ע"י ממשלות ישראל כנכס אסטרטגי לאומי שיש לשמר את היקפי הפעילות דרכו. מעבר לכך, הנמל מהווה עוגן כלכלי משמעותי לעיר אילת ולתושביה.
באוקטובר 2023 חטף ארגון הטרור החות'י אוניה של חברת הספנות NYK, חברה שאוניותיה פקדו את נמל אילת באופן קבוע. במקביל הטילו מצור על המעבר במיצרי "באב אל מאנדב" המהווה כניסה לים סוף, במטרה לסגור את פעילות נמל אילת. החות'ים הצליחו לממש את כוונתם בצורה יוצאת דופן ומאז ישנה ירידה של כ-90% בפעילות הנמל. כל הפעולות שנקטו ארה"ב וישראל לפתרון המצב נחלו, עד כה, כישלון.
נכון להיום, ומתוך ראיה לאומית, הנמל פועל למתן שירות לחיל הים, אולם בשל חובות גדולים לחנ"י ולעיריית אילת, הוחלט כי הנמל יסגר בשבוע הבא. זאת לאחר שגם סיוע מינימלי של כ-15 מיליון ₪ שהממשלה הבטיחה לנמל, טרם התקבלה עד היום.
לאור זאת, ועל מנת שלא לסגור את הנמל הדרומי, הנהלת הנמל פונה לשר הכלכלה במטרה למצוא פתרון לאומי, אסטרטגי, שיאפשר לנמל רציפות תפקודית: הנהלת הנמל קוראת לשר ברקת להוציא צו יבוא שיחייב את יבואני הרכב מהמזרח לבצע את יבוא הרכבים דרך נמל אילת, כפי שהיה עד שנת 2016. על פי הנהלת נמל אילת מדובר בהוראת שעה לתקופת חירום שתהיה קצובה בזמן. יצויין כי יבואני הרכב העדיפו לעבוד עם נמל אילת גם לאחר שהוסר הצו הקודם בשנת 2016 בשל המחירים הנמוכים אותם הציע, רמת השירות, המהירות ובשל תנאי מזג האוויר הנוחים שאפשרו לאחסן מכוניות באילת, ללא פגעי לחות. אולם כאמור הדבר פסק בשל המצור החות'י.
במקביל הנהלת הנמל מציעה מתווה ולפיו על מנת לעקוף את המצור החות'י על ישראל, האוניות שיגיעו מהמזרח יעברו דרך תעלת סואץ, ולא דרך מיצר באב אל מאנדב הנשלט ע"י החות'ים. עלות מעבר אוניה בתעלה עומד על כ-800,000 דולר. על פי המתווה, העלות תתחלק בין הנהלת נמל אילת והיבואנים שישלמו כ-200,000 דולר כל אחד, ובין המדינה שתשלם כ-400,000 דולר. היות ומדובר בכ-3-4 אוניות בחודש, העלות על שמירת הרציפות התפקודית של הנמל האסטרטגי בדרום, והסרת המצור הימי על ישראל, תעלה למדינה כ-1.5 מיליון דולר לחודש, בלבד. בכך תתאפשר חזרת כלל העובדים לנמל אילת וימשך השירות אותו מעניק הנמל לחיל הים.
עוד ב-
גדעון גולבר, מנכ"ל נמל אילת: "הפתרון הזמני יאפשר את המשך פעילותו של נמל אילת, ולא פחות חשוב מכך הוא יראה לחות'ים, ולכל מי שמסתכל מסביב, כי לא ניתן לנצח את מדינת ישראל ולא ניתן לסגור לה פעילות נמלית אסטרטגית. פריקה מחודשת של אוניות בנמל אילת תהיה תמונת הניצחון מול ארגון הטרור".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



