דעות

ביטול עילת הסבירות הוא הכשרת עילת השחיתות

אני בעד שינוי ורפורמה במערכת המשפט ואולי אפתיע שאומר שאני יכולה להסכים עם סעיפים מסוימים בחקיקה אבל הטיימינג שלה, הדרך שבה היא מקודמת והשחקנים שמקדמים אותה ונגועים עד צוואר באינטרסים אישיים הופכים את האירוע להפיכה דיקטטורית על מלא
ח"כ יוליה מלינובסקי |  11
יוליה מלינובסקי (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי)
מדינת ישראל נמצאת באחת התקופות הקשות שחוותה מיום הקמתה. הפיצול והקרע הנוראי בעם מעוררים בי דאגה ואם לומר את האמת גורמים לי נדודי שינה בלילה.
איך הגענו למצב הזה ומי אשם בכך, זו השאלה שנשאלת שוב ושוב. חברי הקואליציה טוענים שהמחאה ברחובות והשיבושים שעוצרים את שגרת יומם של ישראלים רבים אחראים לכאוס הזה, אך הממשלה צריכה לשאול את עצמה אם הם היו אומרים "סטופ" בוא נגנוז את כל החקיקה שמשסעת את העם ונחשוב איך עושים רפורמה אמיתית במערכת המשפט שמסייעת באמת ובתמים לאזרח הקטן שממלאת את התקנים החסרים, שפותרת בעיות בירוקרטיה, האם המחאה הייתה נעצרת? סביר להניח שכן כי לאנשים יש חיים, יש עבודה, ילדים ובית. כעת, אין להם ברירה, הדרך היחידה שלהם לעצור את הקטר הזה שנוסע באדום היא לצאת לרחובות ולמחות כי זוהי רכבת שמונעת משובל ההרס שהיא מותירה אחריה, בכלכלה, בביטחון האישי וכמובן שבמרקם החברתי.
השבוע עברה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת החוק לביטול עילת הסבירות. שלא תטעו לרגע מדובר בביטולה ולא בצמצום. ביטול עילת הסבירות הוא הכשרתה של עילת השחיתות מפני שהוא נותן כוח בלתי מוגבל לדרג הנבחר, דהיינו הממשלה כי הרי ברור שבשיטת הממשל שלנו הרשות המחוקקת תקיים את החלטות הרשות המבצעת וכך למעשה אין כיום איזונים ובלמים בין שלוש רשויות אלא בין שניים- המבצעת והשופטת.
הכוח שהממשלה תקבל בעקבות ביטול עילת הסבירות יבטל את הבלם השיפוטי שהיה קיים למשל בהחלטות על מינויים. לאחר שהחקיקה האמורה תעבור יפתח הפתח למינוי מקורבים, חברי מרכז ויסמנים גם אם אין להם את היכולות, המקצועיות או שהם בעלי עבר פלילי. כבר היום זה קיים, לאחר החקיקה זה יהיה חוקי.
 
מובילי ההפיכה משתמשים בהרצאה שנתן השופט סולברג ותומללה למאמר בכתב העת "השילוח" כגושפנקא שנותנת תמיכה לביטול עילת הסבירות במינויים של שרים אבל יש כאן הטעיה ופרשנות של סולברג. ההתבססות של הקואליציה לקוחה מהפסקה: "ביקורת שיפוטית המבוססת על עילת הסבירות אינה הולמת ביקורת שיפוטית על החלטות המשקפות הכרעה ערכית מקצועית של דרג נבחר".
הפרשנות שלהם מתעלמת מהמילים: "ערכית ומקצועית". לצורך ההמחשה לו סולברג היה בחבר השופטים בבג"צ דרעי האם הוא היה טוען שהסבירות שיו"ר ש"ס יכהן כשר לאחר עסקת הטיעון שסגר היא ערכית? קשה לי להאמין.
 
בנוסף למינויים, מתחם הסבירות אמור גם בהחלטות ממשלה וחקיקה. לא תמיד הפוליטיקאים אוהבים זאת אך זו בדיוק הדמוקרטיה שמתבססת על איזונים ובלמים. גם אני כחברת כנסת מטעם מפלגת ישראל ביתנו לא אהבתי את החלטת בג"צ שהשתמש בעילת הסבירות בנושא המעונות אבל קיבלתי אותה כי זה בדיוק התפקיד של השופטים.
עילת הסבירות הופעלה במקרים נוספים כמו במיגון כיתות בשדרות ואפילו במקרה שעל האנדרטה לזכר החללים באסון המטוסים נכתב בתחילה שהם נפלו בתאונת המסוקים ולאחר עתירת המשפחות לבג"צ, השופטים קבעו שזה לא סביר והכתובת שונתה- לנפלו באסון המסוקים.
אני מוכרחה להבהיר שאני בעד שינוי ורפורמה במערכת המשפט ואולי אפתיע שאומר שאני יכולה להסכים עם סעיפים מסוימים בחקיקה אבל הטיימינג שלה, הדרך שבה היא מקודמת והשחקנים שמקדמים אותה ונגועים עד צוואר באינטרסים אישיים הופכים את האירוע להפיכה דיקטטורית על מלא.
 
הממשלה לא ממציאה משהו חדש, בהיסטוריה הכל כבר נכתב. במשטרים אחרים הכוונה בתחילה לא הייתה כוונת זדון, דיברו שם על שלטון לעם, התחילו בקטן ולאט לאט הגבירו. גם אצלנו הממשלה מביאה את החקיקה בחלקים אבל זה בדיוק כמו בדומינו ברגע שאתה מפיל אבן אחת כבר אין דרך חזרה.
הכותבת: יוליה מלינובסקי, חברת הכנסת מטעם מפלגת ישראל ביתנו, חברת ועדת חוקה, חוק ומשפט, לשעבר חברת מועצת העיר חולון. בכנסת העשרים וארבע הייתה יו"ר ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    מפלגת ישראל ביתנו מטיפה נגד שחיתות בדיחה חחח פשוט הזיה (ל"ת)
    ליצן 07/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    יוליה מבינה בשחיתות השלטונית
    מורה ותיק 07/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    החברים שלה במפלגה נחקרו על שחיתות, חלקם נשפטו וחלקם הורשעו בדין והגיעו לכלא. היא מכירה את הנושא היטב ושווה להקשיב לה
    סגור
  • 8.
    כדאי שתראה באיזו מפלגה היא, ומי עומד בראש. (ל"ת)
    כמי 07/2023/18
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 7.
    כלבה רוסיתה תחזרי למקום ממנו באת
    דני 07/2023/18
    הגב לתגובה זו
    2 1
    את מהמפלגה הכי מושחתת ויש לך פרצוף לגבר על שחיתות?
    סגור
  • 6.
    כמה שטויות ניתן לכתוב במאמר אחד (ל"ת)
    איתן 888 07/2023/18
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • טען עוד
  • 5.
    לא כולם טיפשים כמוך
    meni 07/2023/17
    הגב לתגובה זו
    4 1
    יוליה יושבת במפלגה המושחתת ביותר בכנסת ומתבכיינת על שחיתות יאלהה תחזרי לרוסיה יש שם הרבה חזירים שיהיה להם גם חזירונת מושחתת
    סגור
  • 4.
    יוליה
    רפאלו 07/2023/16
    הגב לתגובה זו
    5 1
    מאיפה אספתם את היוליוה הזאת? סיביר, אלמאטה, מאיפה? טיפוס דוחה.
    סגור
  • 3.
    מפלגה שכמעט כל נציגיה בכלא בגין שחיתות ציבורית שוחד
    רני 07/2023/16
    הגב לתגובה זו
    6 0
    מרמה..גנבת כספי ציבור..במאות מיליוני ש"ח..מדברת על שחיתות..מטיפה מוסר. " ישראל בתינו כולנו גנבים "
    סגור
  • הכלא ביתנו השם שהכי מתאים למפלגת הגנבים. (ל"ת)
    מרקו 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    בחירות
    קלדרון 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    6 1
    אולי שחכת את נימצאת במיפלגה אכי מושחתת
    סגור
  • 1.
    אנטישמית דוחה ! (ל"ת)
    אסף 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    5 2
    סגור