תקשורת ומדיה

ברוגז ברוגז לעולם: האם משרד החינוך מעניש את כתב ynet?

תקלה באתר משרד החינוך חשפה נתוני זכאות לבגרות לעיני כל. אדיר ינקו מ-ynet גילה זאת, פרסם את הנתונים ומאז "זוכה" לסנקציות. דוברות המשרד: לא מנהלים בפומבי יחסנו עם כתבים
אלכסנדר כץ |  1
כיתה (צילום רשת עמל)
פרסום ראשון של ynet במוצ"ש על רשימת הישובים המובילים בזכאות לתעודת בגרות, הכעיס כנראה גורמים במשרד החינוך, ונראה כי היחסים בין הצדדים אינם כתמול-שלשום. מדי שנה מפרסם המשרד את נתוני הזכאות לבגרות – בחתכים שונים לפי ערים ויישובים, רשימת בתי ספר המובילים ועוד. "אירועי הזכאות לבגרות" מתחילים עם מסיבת העיתונאים המסורתית שמכנס שר החינוך בה הוא מציג את הנתונים הכללים, ובהמשך, כשבוע-שבועיים לאחר מכן, מועברים לכלי התקשורת נתונים מפורטים יותר, שזוכים לחשיפה גדולה בכלי התקשורת השונים. 
ביום חמישי האחרון התקיימה מסיבת עיתונאים בהובלתו של שר החינוך החדש הרב רפי פרץ. מיד בסיומה פורסמו בכלי התקשורת אייטמים שכללו את הנתונים שנמסרו על ידי השר ודוברי המשרד. כדי לקבל נתונים גלויים נוספים על שנים קודמות למשל, כתבי החינוך – וגם גולשים רגילים - יכולים לעשות שימוש באתר "שקיפות בחינוך". אלא שככל הנראה בשל תקלה במערכת האתר, פורסמו בו נתונים מפורטים הרבה יותר של שנת הלימודים 2017-2018 (תשע"ח), זמן רב לפני שאמורים היו להתפרסם (במקביל לנתונים שמועברים באמברגו לכלי התקשורת כשבוע-שבועיים לאחר מסיבת העיתונאים).
לאייס נודע כי כתב החינוך של ynet אדיר ינקו הבחין בכך, והחל להכין ידיעה נרחבת בנושא. לאחר פניות לגורמים במשרד החינוך כדי לאמת את הנתונים, נפל בשישי בערב אתר "שקיפות בחינוך" ובהמשך הוחזר לפעולה - אולם ללא נתוני הבגרויות של תשע"ח. במערכת ynet ייעדו את הפרסום למוצ"ש, אלא שב-24 השעות שקדמו לפרסום, לאייס נודע כי נעשו ניסיונות למנוע את הפרסום מצד דוברות המשרד. 
בעקבות הפרסום במוצ"ש ב-19:00, גם מערכות התקשורת האחרון עשו פולו-אפים כבר בערב, כגון האתרים ישראל היום, רשת 13 וכאן, בוואלה בבוקר יום ראשון, כמו גם בעיתונים מעריב, ידיעות אחרונות וישראל היום. אחד מכתבי החינוך הסביר לאייס כי נתונים אלה הם "בוננזה של כל כתב חינוך. פרסום כזה הוא ממש פיגוע מבחינתם של משרד החינוך".


האייטם הראשוני ב-ynet
באייטם ב-ynet אף צוין כי "בעקבות תקלה הופיעו הנתונים הללו למשך כמעט 24 שעות באתר 'שקיפות בחינוך' של משרד החינוך – אף שהיו אמורים להתפרסם באופן רשמי רק בעתיד. שינויים זניחים במיקומי הרשויות עשויים להתרחש במידה שהמשרד יבצע עיבודים סטטיסטיים נוספים בטרם הפרסום הרשמי. הדירוג והנתונים שלפניכם מתייחסים לרשויות שבהן לומדים יותר מ-300 תלמידים בכיתות י-י"ב, והם כוללים בתי ספר של החינוך המיוחד".
ואכן, לאחר הפרסום ב-ynet, נראה היה שבמשרד החינוך החליטו לנתק מגע מהאתר מבית ידיעות. בין היתר בוטלו לכתב פגישות שתואמו מראש עם בכירים במשרד; ונתונים שהפיץ המשרד בראשון בבוקר עם אמברגו ל-18:00 בערב על דירוג התיכונים המצטיינים, לא הועברו לכתב החינוך של ynet עד לשעת פקיעת האמברגו עצמו - אולם הגיעו אליו בדרך אחרת ולכן פורסמו בזמן.
בדוברות משרד החינוך אמרו לאייס כי את היחסים עם הכתבים הם אינם מנהלים פומבית בתקשורת, אלא ישירות מול הכתבים עצמם. אדיר ינקו לא הגיב לפרטים למרות פניות חוזרות ונשנות.  
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אותי משרד התקשורת מחרים בלי בושה
    אבי וייס 07/2019/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נגד החוק, התקש"יר, תקנון האתיקה של דוברים במשרדי הממשלה וכיו"ב טרם פרסמתם זאת. דוגמה כאן: http://bit.ly/30z44uN
    סגור