בארץ

"המסתננים - לצפון ת"א": השיחות מישיבת הממשלה נחשפות

בניסיון להרגיע את הרוחות, השר לביטחון לאומי ביקר בזירת המהומות ונתקל בתגובות נסערות. בישיבה של צוות השרים שהקים רה"מ נתניהו, התרעם שר המשפטים: "בואו נאתגר את החלטת בג"צ, הם מנותקים". פרקליט המדינה איסמן: "גם אם היה אפשר לגרש, אין מי שיקלוט אותם"
מערכת ice |  1
מהומות מהגרי העבודה מאריתראה (צילום פלאש 90/ איתי רון)
על אף שחלפו כמעט יומיים מאז המהומות הקשות שהתקיימו בהפגנת מהגרי העבודה מאריתראה שמחו בדרום תל אביב, הרוחות באזור הטעון טרם שככו. אתמול (ראשון) נערך דיון בישיבת הממשלה, לאחר שהשר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר ביקר לצד בכירי המשטרה בזירת המהומות. במהלך ביקורו של השר במקום פרצה סערה כאשר עוברי אורח קראו לעברו בכינויי גנאי: "הביתה, בן גביר", "כישלון, איפה העוצמה ואיפה היהודית?".
"אני מרוצה מזה שוועדת השרים קיבלה את הבקשה שלי, ואנחנו הולכים כרגע למסלול מנהלי גם עם הפורעים שנעצרו וגם עם הפורעים שעוד ייעצרו", אמר השר בשעה שביקר במקום. "אני סומך על מפכ"ל המשטרה שאמר בצורה מפורשת שיהיו עוד מעצרים". בהתייחסו למעמדם של מהגרי העבודה הצהיר השר בן גביר: "הם לא צריכים להיות כאן, זה לא המקום שלהם... אנחנו התרענו על המציאות הזאת במשך שנים רבות, אני שמח שיש לנו הזדמנות לתקן ובאמת לשנות את כל המציאות הזאת. המסלול המנהלי... יכניס אותם לבית מעצר, למתקן שהייה, עד שיגורשו".

בעקבות ההתפרעויות שנערכו ביום שבת בעקבות מלחמת האזרחים באריתראה, בין תומכי המשטר בראשו עומד הרודן איסאייס אפוורקי לבין מתנגדיו, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי יקים צוות שרים מיוחד שישקול גירוש מסתננים שהיו מעורבים בהתפרעויות. בהודעה שפרסמה לשכתו לאחר המהומות נכתב: "בעקבות ההתפרעויות החמורות, החליט ראש הממשלה לכנס צוות שרים מיוחד לבחון נקיטת אמצעים נגד המסתננים הלא-חוקיים שהשתתפו בהפרות הסדר, לרבות צעדי גירוש".
צוות זה התכנס לראשונה אתמול. על פי הדיווח בחדשות 12, השר בן גביר שנכח בישיבה הציע במהלך הדיון להעביר את המסתננים לצפון תל אביב. שר המשפטים יריב לוין צידד בדבריו: "בואו נעביר חוק כזה, הרי אם זה היה ליד בתים של אנשים ספציפיים – הם לא היו נותנים לזה להתרחש... ומה עם גירוש? בואו נאתגר את החלטת בג"צ, הם מנותקים ממה שקורה, גרים במקומות שלהם ופחות אכפת להם". פרקליט המדינה עמית איסמן הדף את דברי השרים: "גם אם היה אפשר לגרש, אין מי שיקלוט אותם – ובטח אם יהיו נגדם הליכים פליליים, אז לא ירצו אותם".

"איפה העוצמה ואיפה היהודית?. קריאות נזעמות נגד השר לביטחון לאומי בביקורו בדרום תל אביב (צילום: פלאש 90/ רוני עופר)
מפקד מרחב איילון: "האירוע יצא מכלל שליטה"
176 אנשים נפצעו במהלך המהומות ביום שבת האחרון, ביניהם 49 שוטרים. כולם פונו לבתי החולים באזור ובראשם איכילוב. אחד השוטרים שנפצע קשה סובל מחבלה בראשו. מסתננים שהתפרעו חבטו בשוטרים באמצעות קרשים והשליכו עליהם אבנים. בתי עסק במקום נפגעו והאזור התמלא ברסיסי זכוכית. לראשונה מאז אירועי האינתיפאדה השנייה באוקטובר 2000, שוטרים שנכחו במקום הגיבו באמצעות ירי חי על מנת להשיב את הסדר על כנו.
בתוך כך, השר לביטחון לאומי שהביע את עמדתו בעבר בהזדמנויות שונות בנוגע למעצרים המנהליים, התייחס במהלך הביקור בדרום תל אביב לשימוש במעצרים המנהליים במסגרת הטיפול בפרשה. "התנגדתי למעצרים מנהליים של אזרחי ישראל שמקשקשים גרפיטי על הכביש או פוגעים ברכוש", הצהיר בן גביר, "אני בוודאי בעד מעצרים מנהליים של מי שמנסה לרצוח שוטרים. הם לא שוהים חוקיים, הם לא צריכים להיות כאן. הכי מקומם שחלקם תומכי משטר, אז מה הן עושים כאן? גם אלה שהם לא תומכי משטר, לא צריכים להיות כאן".
מפקד מרחב איילון במשטרה תת-ניצב חיים בובליל דחה את הטענות לפיהן רשויות האכיפה לא נערכו כראוי למהומות. "המשטרה פנתה למפגינים וביקשה מהם לקיים מחאה חוקית", הסביר בובליל. "עצם זה ששלושים שוטרים נפצעו מפיזור הפרות הסדר מראה כמה היינו נחושים. אנחנו מדינה דמוקרטית. בשלב מסוים האירוע יצא מכלל שליטה. המשטרה ידעה על האירוע ונעשו בדיקות שבוע מראש".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בן גביר ולוין עוכרי ישראל לא ההיתי נותן להם לנהל קיוסק (ל"ת)
    sh fcr 09/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור