משפט

עזריאלי נגד הממשלה: "מתווה הצמידים מפלה, פוגעני ובלתי סביר"

קבוצת עזריאלי במכתב התראה לבכירי הממשלה והיועץ המשפטי לממשלה בנוגע למתווה "הצמידים" בקניונים. לדברי הקבוצה: "הרעיון 'נולד' לסייע במניעת התפשטות התחלוטה ולקדם התחסנות, תכליות אלו לא יושגו בדרך המוצעת"

אביחי דלאל | 
דנה עזריאלי (צילום זיו קורן)
קבוצת עזריאלי שיגרה הבוקר (רביעי) פנייה דחופה בקשה למתווה "הצמידים" בקניונים לבכירי הממשלה: ראש הממשלה נפתלי בנט, שר המשפטים גדעון סער, שר הבריאות ניצן הורוביץ, שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי, שר האוצר אביגדור ליברמן והיועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט. לטענת הקבוצה, המתווה "מפלה, פוגעני, בלתי סביר ובלתי מידתי". 
כזכור, אמש ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ סיכמו כי החל משישי, הציבור יצטרך להציג תו ירוק גם במרכזים מסחריים סגורים שגודלם מעל 10 אלף מ"ר, ובהם קניונים. ילדים ומבוגרים שחוסנו בחיסון ראשון בלבד יהיו זכאים לתו ירוק זמני. לפי ההנחיות שייכנסו לתוקף אחרי אישור הממשלה, כל אדם המציג תו ירוק שיאושר דיגיטלית יקבל צמיד בצבע אחיד, והוא יאפשר תנועה חופשית ברחבי המתחם. פטור מתו ירוק יינתן רק לאלה שיבקשו שירותים חיוניים - ואת רשימת השירותים יגבשו גורמי המקצוע והיועץ המשפטי לממשלה.
בעזריאלי מסבירים במכתב שנשלח על ידי עו"ד זוהר לנדה, עו"ד ערן וינר ועו"ד ענת אבן-חן ממשרד ברנע ג'פה לנד ושות' כי: "המתווה המוצע יסיט את ציבור המבקרים בקניונים אל חנויות זהות שמיקומן מצוי במרכזי קניות אחרים, ושם ימשיכו המחוסנים והבלתי מחוסנים לבצע קניות יחד, ופעם נוספת לא הוגשמה אף תכלית מבני התכליות שביקשה הממשלה להשיג. יתרה מכך, הצפיפות הרבה שתיווצר בחנויות הממוקמות במרכזי קניות אחרים וכן הצפיפות שתיווצר בכניסה לקניונים 'הגדולים' לשם 'סימון' הבאים בשעריהם, תיצור מגמה הפוכה של התפשטות הנגיף".
 
לפי עזריאלי, המתווה המתגבש יוצר אפליה, "מסמן" אזרחים, ומפריד בין אוכלוסיות. בעזריאלי טוענים שלצד החשיבות לשמור על בריאות הציבור, יש לשמור גם על כלכלה בריאה ולכן יש להיזהר בקביעת הוראות "מפלות לרעה, ללא הצדקה, שאינן מגשימות את התכליות העומדות בבסיס ההחלטה, מוחלות באופן שרירותי ופוגעני, ומטילות נטל תפעולי בלתי סביר. נראה, כי ממשלת ישראל החליטה לערוך ניסוי חסר תקדים באמצעות סימון אזרחים. ולחייב גוף עסקי פרטי להיות שותף לאכיפתו של אותו ניסוי, אשר עזריאלי לא יכולה לבצעו הלכה למעשה, ואשר כורך בחובו השלכות אתיות וחברתיות קשות".
עזריאלי המשיכה במתקפה: "מתווה הצמידים בקניונים לוקה ולקוי בפגמים רבים, ומהווה, על פניו, מעשה בלתי חוקתי, מפלה לרעה, בלתי סביר, בלתי מידתי וללא כל יכולת אמיתית להגשים את תכלית מניעת התרחבות התחלואה בקרב האוכלוסייה או עידוד ההתחסנות. יתרה מכך, יישום המתווה עלול לגרום לפגיעה אנושה דווקא לבעלי העסקים ולבעלי הקניונים, אשר שומרים על החוק ומשתפים פעולה עם הוראות ממשלת ישראל. בנוסף, וכאמור, המתווה המתגבש גם אינו ישים ואינו מעשי".
טענה נוספת שעלתה נוגעת בהבדלים בין קניון קטן וקניון גדול. שכן המתווה נוגע לקניון של 10 אלף מ"ר לפחות. והדבר המפלה הוא שבקניונים קטנים יותר יצטופפו ללא הגבלה מתחסנים ולא מחוסנים. בקבוצה טענו כי המתווה גם לא ישים. 
את המכתב סיכמו: "עניינה של פנייה דחופה זו להקדים התראה למשגה, ולבקשכם לבטל את מתווה הצמידים בקניונים, להימנע מלקדמו, ולחלופין, לגבש מתווה חוקי, שוויוני ואחיד ביחס לכלל העסקים, יהא מיקומם אשר יהא. בנסיבות הדחופות של ענייננו, בהתחשב בנזק הרב שעלול להיגרם מהחלת מתווה הצמידים בקניונים, וכדי שעזריאלי תוכל לכלכל צעדיה ולבחון פנייה לערכאות המשפטיות בעניין הנדון, אתם מתבקשים להשיב למכתבנו בהקדם, ולא יאוחר מ-24 שעות ממועד שליחתו.בנוסף, וככל שקיים מידע או נתונים חדשים ומקצועיים, שגרמו לשינוי החד והקיצוני במדיניות הממשלה- נבקש לקבלם לידינו בדחיפות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה