יהדות

מקל הוא נשק קטלני, אז איך הפך לסמל של יעקב אבינו המייצג את הרחמים?

מקל יכול להיות קטלני, יעידו על כך מחבלי חמאס שהותקפו על ידי מסתערב מסיירת מטכ"ל. לכן זהו פלא שדווקא המקל הופך לסמלו המובהק של יעקב אבינו, האב המייצג את מידת הרחמים. הרב יואב בייטש על פרשת השבוע ויצא
הרב יואל בייטש | 
צילום shutterstock
הקשיש הערבי שניצב ליד רכב הטרנספוטר, בתוככי חאן יונס, נשען על מקל, והיה נראה חסר אונים מול אנשי החמאס שסבבו אותו ונוסע נוסף, צעיר יותר, ששוחח עימם בלהט. כשהחליטו לבסוף הטרוריסטים לקחת איתם את הצעיר לחקירה והכניסו אותו לרכבם, קרה משהו שאיש לא ציפה לו.
בתנועה מהירה וקטלנית שיתק הקשיש במקלו שני מחבלים חמושים שעמדו לצידו, ומשך בעוצמה את ידידו הצעיר ממלתעות החאמס בחזרה אל הטרנספורטר שלהם. הקשיש שהפליא להכות את האויב במקלו, לא היה אלא סא"ל ד' מסיירת מטכ"ל, אחיו של עמנואל מורנו הי"ד, הוא עצמו נפצע קשה באותה פעולה, והלוחם אותו חילץ מרכב החמאס, סא"ל מוחמד חדיר ז"ל, נהרג כנראה מירי כוחותינו
מקל יכול להיות קטלני, לא סתם כתוב בזוהר כי מקל הוא סמל הדינים, לכן זהו פלא שדווקא המקל הופך לסמלו המובהק של יעקב אבינו, האב המייצג את מידת הרחמים. כִּי בְמַקְלִי עָבַרְתִּי אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה יציין יעקב בעתיד, ועם אותו המקל המקל הוא גם ישתמש כדי להפרות את צאן לבן בצורה שתגרום לרכושו לצמוח בהתאם להסכם עם חותנו הארמי וַיִּקַּח לוֹ יַעֲקֹב מַקַּל לִבְנֶה לַח וְלוּז וְעַרְמוֹן וַיְפַצֵּל בָּהֵן פְּצָלוֹת לְבָנוֹת מַחְשֹׂף הַלָּבָן אֲשֶׁר עַל הַמַּקְלוֹת.
יעקב מנסה ללמד אותנו כי כוח הדינים הוא עצום, לכן מוטב לגייס אותו לפעולות חיוביות מאשר לוותר על השימוש בו. אבל כיצד עושים זאת? חסידים ניסו פעם לנתח את סוד הצלחתו של ידידם, חסיד נודע שהיה לאגדה ביראת השמים שלו, רבי ניסן נעמנוב שמו.
עד מהרה הם הגיעו למסקנה כי למעשה הוא נולד עם טבע אישי קשה מנשוא, אך כל ימיו הוא עמל להפנות את הקושי הזה כלפי עצמו, בכך שלא הרשה לעצמו להתפנק אלא לדרוש מעצמו עוד ועוד, וכך העפיל בסולם עובדי ה' לדרגות גבוהות במיוחד, כל זאת בעוד לאחרים הוא הותיר את האכפתיות והאהבה שהיו באישיותו. לכך רומז יעקב אבינו באומרו ״במקלי עברתי את הירדן״, המקל אותו אני מפנה כלפי עצמי, הוא המלווה אותי בדרכי ועומד לימיני בדרך העולה בית א-ל.
בשטח אויב מקל הוא נשק קטלני, אך בשטח אוהב הוא מקל על היכולת לנהל חיים מלאי הרמוניה, והופך להיות ו׳ החיבור בין אדם לחברו, ובין היהודי לבוראו.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה