נבחרת אייס

חוק החניונים הסתיר את הבושה: אלו ארבע הסיבות לזינוק במחיר

הגברת לזימי וחבריה בקואליציה נחלצו כדי לפתור לבעלי החניונים את הבעיה. באמצעות החוק החדש של חיוב לפי דקה, הם סיפקו להם הכרח לעדכן מחירים באופן מתואם. לזימי וחבריה בקואליציה לא עשו זאת בכוונה, אך כידוע, הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות
ירון זליכה, חוק החניונים (צילום shutterstock)
חוק החניונים החדש שגיבשה ח"כ נעמה לזימי בתמיכת הקואליציה שחרר לחצים אדירים לעלייה דרמטית במחירי החניונים והביא לזעם ציבורי רב. לזימי ספגה חלק מהאש הגם שהיא והחוק שיזמה היו רק הניצוץ לחומרי בערה רבים שאספו במשך השנים ממשלות ישראל.
למעשה, החוק אך הדגים עד כמה שינויים חקיקה או שינויי מיסים המתעלמים מהגורמים הבסיסיים שמביאים לעליות מחירים יכולים אך לעשות נזק גם כאשר הם עצמם צודקים. חוסר ההבנה הבסיסי של הפוליטיקאים כמו גם חוסר רצונם לפתור את בעיות השורש ממחישים שוב ושוב עד כמה המדינה שלנו מנוהלת על ידי אנשים לא רציניים.
מה הם איפה אותם חומרי בעירה רבים שאספו ממשלות ישראל בכלל וממשלת ישראל הנוכחית בפרט שהתרכזו מתחת לשוק החניונים?
ראשית, העלייה המשמעותית במחירי החניה כחול לבן שאישרה הממשלה לרשויות המקומיות. לא זו בלבד אלא שהעיריות ללא בושה מילאו את כל העיר בכחול לבן והגבילו את האזורים שיכולים התושבים לחנות ללא תשלום. החניה בעיר הפכה משירות מוניציפאלי למכשיר גביית מיסים. כאילו לא די לנו בעליות מחירי הארנונה שעלו בשנה החולפת ואף באופן רטרואקטיבי. התוצאה הייתה שהמחיר התחליפי של חניה בכחול לבן עלה וסיפק אמתלה לחניונים ליישר קו ולנצל את ההזדמנות.
שנית, הממשלה לבושתה לא מפסיקה להעלות את מחירי התחבורה הציבורית. עשתה זאת מירי רגב בכהונתה כשרת התחבורה הנוכחית ועשתה זאת גם מירב מיכאלי בכהונתה כשרת התחבורה של ממשלת השינוי כביכול. עליית מחירי התחבורה הציבורית מייקרת אף היא את מחירו של שירות תחליפי ולכן מספק אמתלה נוספת לעליית מחירי החניונים.
שלישית, העלייה הבלתי פוסקת במחירי הדיור (הגם שנחלשה זמנית בשנה האחרונה) מעמידה תשואה אלטרנטיבית לקרקע החניונים ומייצרת, בדומה לעליית המחירים של המוצרים והשירותים התחליפיים (היינו חניה בכחול לבלן ותחבורה ציבורית), עליית בתשואה האלטרנטיבית להפעלת חניון. זו במהרה מתדלקת את הרצון להעלות את המחיר בחניונים.
רביעית, עליית המע"מ כמו גם העלייה במיסים אחרים והריבית שנותרה גבוהה (על שום חוסר המאמץ המכוון של הממשלה להילחם ביוקר המחיה וההפקרות שלה בכספים הקואליציוניים), ייקרו את התשומות של בעלי החניונים. 
ארבע הסיבות הללו התקיימו לאורך כל השנים האחרונות הגם שהם הצטברו זה על גבי זה. הדבר היחיד שעמד עדיין בפני בעלי החניונים להעלות מחירים באופן דרסטי, ולא להסתפק בזחילה בה נהגו עד כה, היה החשש שעליה חדה במחיר חניון אחד יגרום למעבר לקוחות לחניון אחר.  
והנה, נחלצה הגברת לזימי וחבריה בקואליציה כדי לפתור לבעלי החניונים את הבעיה. היא סיפקה להם באמצעות החוק החדש של חיוב לפי דקה הכרח לעדכן מחירים ולעשות זאת באופן מתואם. בספרות המקצועית אנו קוראים לאירוע כזה Tacit Collusion (תיאום בשתיקה). היינו, גורם חיצוני המאפשר תיאום בשתיקה בין בעלי החניונים כך שיפעלו יחד כאילו הם קרטל.
כמובן, שח"כ לזימי וחבריה בקואליציה לא עשו זאת בכוונה. אי אפשר להאשים את לזימי בכוונות רעות. אך כידוע הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות. חוסר ההבנה הבסיסי של הסיטואציה הכלכלית, חוסר הרצינות והנכונות ללמוד ולחקור, שירת את בעלי החניונים. הטמטום הממשלתי הוא חברם הטוב ביותר של מי שעושק אותנו ביוקר המחיה על בסיס יומי.
*הכותב הוא יו"ר המפלגה הכלכלית וראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה