השוק

כמה הפסיד בחודש ינואר בנק ישראל מניהול יתרות המט"ח?

בנק ישראל מנהל את יתרות המט"ח של המדינה באמצעות מחלקת השקעות מיוחדת שהקים בתוך הבנק; הקמת המחלקה הזו לוותה בביקורת משמעותית בשווקים, אולם זו מצליחה להתנהל במקצועיות, וזה נתון משמעותי להתפתחות הכלכלית של ישראל
ניצן כהן | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock)
יתרות המט"ח של ישראל גדלו בחודש ינואר ב-1.2 מיליארד דולר והסתכמו ברמה של 206.1 מיליארד דולר שהם כמעט 40% מהתוצר של ישראל.  כך עולה מנתוני בנק ישראל.
עוד עולה מהנתונים כי מה שהביא לעלייה ביתרות המט"ח הייתה העברה של יותר מ-2 מיליארד דולר של הממשלה לישראל אולם השקעות שביצע בנק ישראל הניבו לו הפסדים של 776 מיליון דולר.
נזכיר כי רמות אלה דולרים בבנק ישראל משמעותיות לניהול היציבות הכלכלית והנזילות של הכלכלה המקומית. בנק ישראל צבר כמות גדולה מאוד של דולרים במהלך השנים ומכאן שהיה צורך לנהל אותם באיזו צורה. בנק ישראל הקים מחלקת השקעות בתוך הבנק המרכזי והמחלקה הזו למעשה מנהלת את ההשקעות של יתרות המט"ח של ישראל.
הקמת מחלקת ההשקעות בתוך בנק ישראל זכתה לביקורת משמעותית בשווקים בשל העובדה שיש בעיתיות גדולה מאוד שבנק מרכזי מנהל השקעות בפועל ומכאן התבקש להוציא את הכסף לניהול חיצוני, קרי לבנקי השקעות ו/או למנהלי השקעות פרטיים. 
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, החליט שעצמאות בנק ישראל תישמר אם ניהול ההשקעות יתבצע בתוך הבנק המרכזי וכך ימנע חשיפה של הרכב התיק והחלטות השקעה שעלולות להביא לתגובה של המשקיעים הפרטיים ומאחר וזה היה השיקול המרכזי שלו, התבקש ההחלטה להותיר את ניהול יתרות המט"ח של הבנק בתוך בנק ישראל ואלה התוצאות שהניבה המחלקה הזו בחודש ינואר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה