השוק

כלכלנים נגד האוצר: "תוכנית מחוררת, תביא לגל עכור של פיטורים"

חוקר בכיר תוקף את יוזמת סמוטריץ' למשק הישראלי על רקע מלחמת חרבות ברזל. לדבריו, צעדי המשרד מתעלמים מהמצוקות שיוצרת המערכה, ובראשן 150 אלף מובטלים חדשים: "עסקים סובלים נזקים לטווח ארוך ונותרים ללא מענה ודאי מה יעלה בגורלם"
מערכת ice | 
קיצוץ בתקציב המדינה בעקבות כניסה קרקעית לעזה (צילום ויקיפדיה, פלאש 90/ עטיה מוחמד, shutterstock)
אמש (חמישי) פורסמה תוכנית משרד האוצר להתמודדות עם המשבר הכלכלי שצפוי להיגרם בעקבות מלחמת חרבות ברזל. אלא שהתוכנית סופגת ביקורת מצד כלכלן בכיר שמכנה אותה "תוכנית מחוררת" ומתייחס לפערים הרבים שקיימים בה.
ד"ר מיקי פלד, חוקר בכיר בקרן ברל כצנלסון טוען כי התנהלותו הנוכחית של האוצר עלולה להביא לגל עכור של פיטורים חמור יותר מבתקופת הקורונה. 
"תכנית סמוטריץ' מתעלמת מהמצוקות שיצרה המלחמה", מוסיף פלד. "150 אלף מובטלים שמחפשים עבודה נותרו ללא מענה ועלולים לאבד את זכאותם לדמי אבטלה רק כי הם לא מצליחים למצוא עכשיו עבודה. כמות עצומה של עובדות ועובדים עתידה לצאת לחל"ת כפוי מבלי לדעת איך והאם יוכלו לחזור לעבוד ומתי יקבלו שכר, ונותרו ללא יכולת לשלם חשבונות".
"עסקים שההכנסות שלהם נפגעו בצורה אנושה יקבלו פיצוי מזערי על הוצאות השכר שלהם ועלולים אפילו לפטר עוד עובדות ועובדים". אם לא די בכך, "עסק שהכנסתו נפגעה בשיעור של 80% יקבל פיצוי רק עבור כמחצית מהוצאות השכר, וגם זה עד 300 אלף שקל שבוודאי לא יספיקו לעסקים עם יותר מעשרים עובדים".

סמוטריץ' מציג את תוכנית הקבינט החברתי כלכלי לקראת המלחמה (צילום: מירי שמעונוביץ/ לע"מ)
"עסקים בטווח של 7-40 ק"מ מהרצועה סובלים נזקים לטווח ארוך ונותרים גם עכשיו ללא מענה ודאי מה יעלה בגורלם". לדברי פלד, החורים בתכנית האוצר עלולים להוביל לגל עכור של פיטורים ופגיעה בעובדות ובעובדים ש"לא חשבנו שנראה אחרי תקופת סגרי הקורונה". פלד קורא למדינה "להתעשת, להכניס את היד לכיס ולהבין כי גם בראייה כלכלית זה הזמן להאיץ את גלגלי המשק ולהבטיח ודאות לעסקים ולעובדות והעובדים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה