השוק

שוק הנדל״ן במשבר: ירידה חדה בהיקף המשכנתאות

בחודש ספטמבר נרשמה ירידה חדה בהיקף המשכנתאות שלקח הציבור הישראלי; אמנם מדובר בחודש עם מיעוט ימי עבודה אבל עדיין מדובר במגמה שהחלה עמוק בשנת 2023 ונמשכת עד לימי המלחמה
ניצן כהן | 
אתר בניה (צילום shutterstock)
עד כמה שוק הנדל״ן במשבר? כדי להבין את עומק המשבר צריך להסתכל היטב על ביצועי המשכנתאות. בחודש ספטמבר, עוד לפני המלחמה העמידה המערכת הבנקאית משכנתאות בהיקף כספי כולל של 5.5 מיליארד שקל וזאת לעומת 7 מיליארד שקל באוגוסט ו-6.4 מיליארד שקל ביולי.
עכשיו נכון שחודש ספטמבר היה חודש של חגים ומכאן היו בו מעט ימי עבודה אבל עדיין הציבור הישראלי התקשה לקחת/ לקבל משכנתאות וזה נתון שגורם לצד הביקוש להיעלם, לפחות בטווח הקצר.

נזכיר כי מה שגרם בראש ובראשונה לירידה בביצועי המשכנתאות הייתה הריבית הגבוהה ש״זרקה״ מהתהליך הזה לא מעט אנשים שלא עברו חיתום בבנק וכעת, עם תחילת המלחמה לא נראה שיש מישהו עם חשק לקנות דירות וזה אומר שגם אוקטובר הוא חודש חלש מאוד בשוק הנדל״ן.
יחד עם זאת, והניתוח הזה נכון לימי טרום המלחמה, קונצנזוס ההערכות מדבר על כך שהביקוש בשוק הנדל״ן הוא ביקוש כבוש וזה אומר שעם ירידת הריבית או כל תהליך שיכלול הורדת מחירי הנדל״ן וגמישות גדולה יותר של המערכת הבנקאית הרי שהביקוש הזה יתפרץ. אבל כל זה נכון לימי טרום מלחמה.
צריך להגיד את האמת. ההקשחה של תנאי החיתום במערכת הבנקאית היא חיובית בסך הכל והיא מונעת מאנשים עם יכולת כלכלית מוגבלת לקחת על עצמם התחייבויות לא פרופורציונליות ועל הדרך לערער את מצבם של הקבלנים (שהרי יהיה קשה מאוד לשלם להם), גם לערער את המצב של המערכת הבנקאית ומעל הכל, לערער את עוצמת. משקי הבית שנמצאים על הגבול של היכולת הכלכלית שלהם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה