השוק

המספרים מתחילים לזרום: זו העלות של המלחמה עד כה

ניתוח ראשוני שנעשה על ידי הגורמים הכלכליים הרשמיים מדבר על עלות שבוע מלחמה של כ-5 מיליארד שקל כשעלות זו היא הערכה ראשונית בלבד וכוללת את עלות ימי המילואים והשבתת הכלכלה הישראלית
ניצן כהן |  3
הערכות כלכליות לעלות המלחמה (צילום פלאש 90/ עטיה מוחמד, הדר יואביאן)
בשלב זה של הדברים קשה לקבל הערכות כלכליות לעלות המלחמה אבל ניתוחים ראשונים נעשים על ידי שורה של גורמים הן באוצר, הן בבנק ישראל ועוד גופים פרטיים או גופים חצי פרטיים. המספרים שעולים בחישובים האלה הם גבוהים אבל מכלל הגורמים שמבצעים את ההערכות האלה, גורם אחד הוא האמין ביותר והמקצועי ביותר ושם עולים מספרים שמגיעים בהערכה ראשונית לכ-5 מיליארד שקל.
הגורם הכלכלי הרשמי ששוחח עם ice סייג את המספרים ואמר כי מדובר בהערכה בלבד ולא מספר סופי מאחר והמספרים האלה לוקחים בחשבון את עלויות ימי המילואים, רכישות מידיות של הצבא ואובדן ימי עבודה וכן הלאה. העלויות האלה לא לוקחות בחשבון עלויות שיקום ופיצוי ואלה מבוססים על הערכות שמתבססות על ידע שנצבר ממערכות קודמות שהיו שונות מאוד מהמערכה הנוכחית.

בשלב הזה, אומר הגורם הרשמי הבכיר, אין מצוקה תקציבית ולמרות שבוצעו קיצוצים שונים ומשונים והעברות תקציביות שפגעו משמעותית ביכולת של מערכים אזרחיים לתפקד בצורה מיטבית בשעת חירום הרי שכרגע המערכים האלה מתפקדים והמסקנות שיוסקו במעלה הדרך יחייבו הן תשלום ופיצוי לעובדים (הגורם נקב כדוגמה במערכים הרפואיים ושכר שצריך לשלם לרופאים ואחיות וצוות סיעודי וכן הלאה) והן להצטיידות מחודשת במלאים וכן הלאה.
האוצר עשה פיילוט בסוף השבוע האחרון וגייס 2 מיליארד שקל מהמשקיעים המוסדיים והם נענו באופן מלא וזה אומר, לפחות בשלב הזה של הדברים, שלא צפויה בעיה של גיוס כסף גם אם תשלום הריביות יהיה גבוה, נתון שגם אותו כרגע לא לקחנו בחשבון. סיוע כספי של האמריקאים לצבא וכן הלאה יקל מאוד על עלויות הגיוס ויכולת הגיוס של ישראל אבל כל זה נמצא בשלבים מוקדמים מאוד, אמר הבכיר.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    הכנופיה מחלקת כספי ציבור לחראדים משתמטים (ל"ת)
    שאלוהים יעזור 10/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    היה יותר זול להחזיק בעוקף 3 גדודים באופו קבוע
    עוד גאון 10/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אלף איש נרצחו
    סגור
  • 1.
    תקציב המדינה
    אלכס 10/2023/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אחרי שחילקו את השלל( הקופה הציבורית). למתנגדי השרות צבאי. עכשיו מספרים שיש להם כסף ל 360000 מגוייסים. הביטוח לאומי תקציבו מתוח. אחרי הפיצויים של המליאדים לנפגעי המלחמה . מדינת ישראל תצטרך לשלם באגחים רביות גבוהות לגיוס . הנגיד וקופת המט"ח לא תעזור הרבה . הנפילה הכלכלית לפנינו.
    סגור