השוק

כמה כסף הפסיד בנק ישראל מהשקעת יתרות המט"ח באוגוסט?

בנק ישראל שמנהל את יתרות המט"ח של ישראל משקיע אותם בשווקים ובעיקר בוול סטריט; בחודש אוגוסט הפסיד הבנק לא מעט כסף בגלל הירידות בשווקים כשמנגד הממשלה הכניסה לישראל 334 מיליון דולר
ניצן כהן |  8
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני, יונתן זינדל)
בנק ישראל הפסיד בחודש אוגוסט מניהול השקעת יתרות המט"ח של ישראל יותר מ-2 מיליארד דולר. מנגד הביאה הממשלה לישראל 334 מיליון דולר לשימושים שונים. בסופו של יום יתרות המט"ח של ישראל הסתכמו באוגוסט ב-202.8 מיליארד דולר שמהווים כמעט 39% תוצר.
עכשיו נסביר מעט את הדברים. כאמור, יתרות המט"ח של ישראל גבוהות דיו (לפחות לשיטת בנק ישראל) והן מסתכמות ב-202.8 מיליארד דולר. היתרות האלה נצברו במשך השנים ובעיקר בתקופתו של סטנלי פישר ששינה את הגישה בבנק המרכזי ורכש לא מעט דולרים כשהשקל היה חזק מידי.

לבנק ישראל יש מספר דרכים לשמור על הכסף הזה. אחת האפשרויות היא להחזיק את הכסף ב"כספות" במרתפי הבנק וכן הלאה אולם הדרך השניה שמועדפת על ידי הנגיד פרופ' אמיר ירון היא באמצעות השקעה של חלק מהכסף מחוץ לישראל כך שהכסף הזה יניב תשואות או לפחות לא יישחק.
בבנק ישראל הוקמה לא מכבר מחלקת השקעות מפותחת והיא זו שמנהלת את ההשקעות האלה, בשונה משיטה של להוציא כסף לבתי השקעות פרטיים שינהלו את הכסף וככה הבנק המרכזי לא מתעסק בניהול השקעות.
ניהול השקעות של יתרות המט"ח של ישראל הוא מורכב מאוד. מדובר בהרבה מאוד כסף שצריך לשקף פחות או יותר את סל המטבעות והצרכים של הכלכלה הישראלית בתקופות שונות. הכסף צריך להיות נזיל דיו כדי שבעתות מצוקה הבנק המרכזי יוכל לממש השקעות בנקל ולהחזיר את הכסף לישראל וכן הלאה.
כשמשקללים את הנתונים הרי שלא דין ניהול השקעות על ידי בנק מרכזי שמנהל יתרות מט"ח של מדינה לניהול השקעות בשוק החופשי שמטרתו להשיא תשואות. כך או אחרת, ניהול ההשקעות הזה הניב לבנק ישראל הפסדים של יותר מ-2 מיליארד דולר בחודש אוגוסט.
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    נגיד בנק
    רבק 09/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה היחידי שגרם לאינפלציה כדי להגיע שה הממשלה לא מתפקדת רק שרון גל ערוץ 14 תפס את למה שקרה
    סגור
  • 6.
    בנק ישראל
    חיים.א. 09/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמה הרויח בנק ישראל...כתבה מטעה... כמה ברשותו יתרות יתרות מטח..מילארדים.
    סגור
  • 5.
    בנק ישראל מיותר
    אלירן בנק ישראל 09/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנק ישראל מיותר לחלוטין בזבוז כספים פנימי ענק מתערב יותר מידי לא נותן לחיות מקטין את האשראי נותן הוראות לבנקים לסגור את הברזים כך שהוא דואג לעשירים ולבנקים אתם במעמד הביניים תגידו שלום יפה לנפילה כואבת מאוד וריביות בשמיים
    סגור
  • 4.
    כמו שקונים דולרים שהשקל מתחזק צריך למכור דולרים כשהשקל
    r 09/2023/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גם אם נקנה בשער גבוהה יותר. להעלות ריבית מההקשר של פיחות השקל במקום למכור דולרים זו פגיעה ישירה לעין ארוך יותר מלהפסיד במכירת הדולרים. ועפ הכתבה בבנק ישראל מומחים בלהפסיד אז זה לא ישנה את השיטה
    סגור
  • 3.
    לראות דולר ב 4.5. רווח מטורף לבנק
    בנק ישראל מת 09/2023/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הבנתם ???
    סגור
  • 2.
    הנגיד מדבר פוליטיקאי ולא עושה את עבודתו
    אילן בר 09/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם הוא היה מפסיד כסף לבנק הוא היה עף כמו טיל ככה זה אוכלי חינם
    סגור
  • 1.
    הפיחות בשקל מניב רווחים עצומים לבנק ישראל. קנה בזול. (ל"ת)
    מוכר דולרים ביוקר 09/2023/08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • ממש לא, סטנלי פישר קנה בשערים גבוהים, מופסדים מיליארדים
    אחד שיודע 09/2023/08
    הגב לתגובה זו
    1 1
    פישר קנה בשערים, מעל 4 שקלים.. עכשיו טיפה מצמצמים את, ההפסדים.. אחד ההשקעות הגרועות של נגיד בנק ישראל, ששם את הכספים במטבע אחד, במקום בסל מטבעות (לאחר מכן עשו פיזור, במטבעות נוספים.. ) מעניין שסטהלי פישר נחשב לכזה מוצלח, ועוד יותר מעניין שהוא הגיע לאחר מכן לעבוד בארה'ב...
    סגור