השוק

נגיד בנק ישראל: "בהתנהלות קיצונית של הדולר - נפעל בכל הכלים"

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון אומר בראיון ל-ice שכרגע ההתחזקות של הדולר מגולמת בציפיות האינפלציה ומכאן בריבית אבל בהתנהגות מאוד קיצונית, הוא אומר, או בכשלי שוק "נשתמש בכל הכלים"
ניצן כהן | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הותיר היום את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.75%. ריבית כזו, הוא אומר, היא ריבית מרסנת ברמה הזו של האינפלציה אבל במידה וזו תעלה, גם הריבית תעלה יחד איתה. "האינפלציה פוגעת קודם כל וכי קשה בחלשים ולכן צריך לטפל בה.
"צריך להבין" אומר ירון בראיון ל-ice "שהריבית שנקטנו בה היא ריבית שלהערכתנו מרסנת מספיק וזה למרות הפיחות הנוסף שהיה מאז ההחלטה הקודמת. מאז גם היו לנו הפתעות לטובה מהמדד אבל קצב אינפלציה שנתי של 3.3%, אני מציע לא להסתנוור ממנו כי בחודש הבא אנחנו כבר עולים לקצב שנתי של 4% וזה אומר שהריבית הריאלית היא של יותר מ-1%".

זה אומר שנשק הריבית מיצה את עצמו?
"כרגע לא כל העלאות הריבית באו לידי ביטוי בכלכלה ואני חושב שבהינתן הנתונים שאנחנו מכירים, נגיע ליד יציבות המחירים כבר בשנה הבאה.
"עכשיו, יכולות להיות הפתעות לרעה שחלקן יכולות להיות קשורות לפיחותים נוספים אבל אז לא נהסס להעלות את הריבית במידת הצורה כי אנחנו מחויבים להחזיר את האינפלציה ליעד. ותזכור, אינפלציה פוגעת בשכבות החלשות ולכן אנחנו צריכים להחזיר את האינפלציה ליעד".
אנחנו מבינים שהדולר הוא מחולל האינפלציה כרגע. יכול להיות שאתם צריכים להתערב במסחר?
"מאז תחילת השנה אנחנו רואים נתק בקשר שהיה בין שער החליפין וההתפתחויות בשווקים בחו"ל. הנתק הזה הביא לפיחות עודף שלך יותר מ-10% והוא מתורגם לאינפלציה של1%. אז נכון למצב הנוכחי, הדולר ברמה הזו, פחות או יותר מתומחר בציפיות האינפלציה. אבל בתהליך הזה, עם אי הוודאות הגדולה, השוק מנסה לתמחר את פרמיית הסיכון ואנחנו צריכים לתת לשוק לתמחר את פרמיית הסיכון בלי מעורבות שלנו.
"נכון להיום לא היו כשלי שוק ולא הייתה בעיית נזילות וזה למרות התנודתיות הגבוהה. ולכן ככל שיהיו כשלי שוק או התנהגות מאוד קיצונית שלא תואמת בתחום הזה יש לנו את כל הכלים לפעול".
כשהדולר ירד לא היססתם להתערב בשוק, גם כממתני תנודות ולא כקובעי שער, המצב הזה לא דומה למצב היום, רק בכיוון ההפוך?
"כשהיינו בצד ההוא (של היחלשות חדה של הדולר מול השקל, נ"כ) היינו בתקופה שהיה יותר ברור מהי פרמיית הסיכון של ישראל ומה התנאים הכלכליים שמביאים את התהליכים האלה לידי ביטוי. היום ואנחנו רואים תנודתיות גדולה שנובעת מאי וודאות גדולה ולכן ההעדפה הברורה שלנו היא לתת לשוק לנהל את זה אבל בהתנהלות מאוד קיצונית, יש לנו את הכלים לטפל בזה".
יש לך תרחיש של מהי "התנהלות קיצונית" שתחייב שימוש בכלים האלה?
"אין לזה תשובה חד משמעית ואני גם לא רוצה להיכנס לשערי חליפין ספציפיים. אבל אני אגיד שהתנהלות קיצונית זו התנהלות שנמדדת בהתאם לביצועים של המשק ונקודות שבה יש נוצרת בעיית נזילות. אנחנו מנטרים את השווקים כל הזמן אבל אני רוצה שיהיה ברור, יש לנו העדפה ברורה בתקופה שבה חוסר הוודאות גדול, לתת לשוק לקבוע לעצמו את נקודת האיזון".
עוד כמה חודשים אתה מסיים קדנציה. יש כבר הערכה, לגבי ההמשך?
"אני מכהן כנגיד בנק ישראל קרוב ל-5 שנים וזה היה באחת התקופות הכי קשות. אני מדבר על קורונה ויציאה ממנה, מלחמה באירופה ושינויים חוקתיים וכל המשתמע מזה בחברה שלנו. אני מתכוון להקדיש את החגים לגבש את דעתי והחלטתי, לפחות מהצד שלי, על המשך הדרך וצריך לזכור שיש גם את הצד השני. אבל מה שלא יהיה. יש אתגרים כמו השינויים החוקתיים והמשמעות שלהם על הכלכלה והאינפלציה, ויוקר המחיה ורפורמות בתחום הפיננסים. המלאכה לא תמה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה