השוק

דוחפים אנשים לפשע, והמושבות הישראליות בקפריסין ויוון | טור שישי

ההחלטה של שר האוצר למנוע תקציבים מהרשויות המקומיות הערביות דוחפת ציבור נורמטיבי לזרועות ההלוואות "בשוק האפור" ומכאן הדרך לפשיעה קצרה מאוד; שימו לב למושבות שמוקמות על ידי ישראלים ביוון וקפריסין והדולר מזנק ב-1% בשבוע אחד | טור שישי
ניצן כהן |  16
בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
הכלל המרכזי בכלכלה הוא ודאות. כשאין ודאות אי אפשר לעשות עסקים, את זה יגיד לכם כל סטודנט לשנה א' בחוגים הרלוונטיים. ממשלת הכאוס על סוכניה ושלוחייה עושה הכל כדי שהוודאות תהיה מכאן והלאה כשברור לכל. עד שלא ייעצר המשפט של הבוס, לא יהיה כאן שקט.
כשמנסים לדבר על לוחות זמנים או לפחות להכניס את הדברים לסד זמנים מבינים דבר אחד: רצוי שהמשפט ייעצר לפני העדות של הבוס, כי אז הוא יאלץ להתמודד עם כל מה שהיה במשפט עד עכשיו ולמסור את גרסתו. וזו גרסה במונחים של בית משפט. לא ספינים, לא טריקים ולא שטיקים. אלא לענות על שאלות חדות ונוקבות ואז או אז, הכאוס שקיבלנו בימי עדותו של המיטיב ארנון מילצ'ן יהיה כאין וכאפס למה שהיה כאן באותם הימים.

באחד הראיונות שקיים השבוע רם בן ברק, אחד האנשים היותר רציניים בפוליטיקה הישראלית, מי שכיהן כמשנה לראש המוסד בימים בהם הראש לא היה עסוק בחנופה, הוא הצביע על ההידרדרות של ישראל במונחים של כאוס. בעלי זרוע יורים אחד בשני ברחובות, הפשיעה בחברה הערבית חזרה לממדים המפלצתיים של טרום התוכנית האגרסיבית של ממשלת השינוי. גורמים משיחיים שמשום מה קוראים להם "נוער הגבעות" משתוללים בכפרים ערביים ואלה מצידם לוקחים את החוק לידיים (בהיעדר כזה) ומשיבים באלימות וכן הלאה.
אז בואו נחזור רגע לכלכלה. כשאנחנו מדברים על עלייה בפרמיית הסיכון של ישראל אנחנו נוהגים לדבר על פגיעה בדמוקרטיה. כלומר, ללא בית משפט שירסן את השלטון בין אם זה השלטון המרכזי ובין אם זה השלטון המקומי. אבל אנחנו מדברים כבר על השלב השני. בו גורמי האכיפה אינם מסוגלים להשתלט על הכאוס ברחובות וככה אי אפשר לעשות עסקים.
על איזה כאוס אנחנו מדברים? ולמה מה שאנחנו רואים הוא מתאבן לקראת המנה העיקרית, או כמו שאומר מי שאומר: "בר הסלטים רק נפתח".
כששר האוצר עוצר את מענקי האיזון לרשויות המקומיות הערביות הוא יוצר מצב מסוכן מאוד. עכשיו נעזוב לרגע את ההידרדרות של הישובים הערבים במונחי תשתיות כבישים, ביוב, מים, חשמל או כל מה שישוב במדינה מפותחת צריך שיהיה לו. אנחנו מדברים על זה שאנשים לא יקבלו משכורות וזה אומר לדחוף אנשים נורמטיביים להלוואות בשוק האפור, כי הם צריכים להמשיך לממן את החיים שלהם.
כלל ידוע הוא שאם אתה שולח אדם נורמטיבי לחיקו החמים (והאלים) של השוק האפור, אתה דוחק אותו לחיים אקסצנטריים, כלומר אתה דוחק אותו לנקודה בה בעוד כמה חודשים לא יהיה לו כסף להחזיר את ההלוואה שלקח בשוק האפור ואז הוא יאלץ לפנות לדרכים עקלקלות כדי להימנע מפגיעה פיזית בו והנה לא רק שלא צמצמנו את הכאוס בחברה הערבית אלא העצמנו את הגורמים העברייניים שם.
כמה רחוקה הדרך מהנקודה הזו עד לעלייה דרמטית בשיעורי הסחיטה של עסקים נורמטיביים? כמה רחוק היום מעלייה במקרי השוד? האלימות וכן הלאה? הנקודה הזו קרובה, אפילו קרובה מאוד. עכשיו תשאלו את עצמכם, איזה משקיע זר או מקומי ירצה לפתוח עסק במקומות כאלה? איזה משקיע זר יגיד לעצמו: טוב זה בצפון, או בדרום, אז לא נורא נפתח את העסק במרכז? כמה מהר האלימות הזו תצא מגבולות אזורים מוכי פשע ותגיע למקומות שנכון להיום, עוד המשטרה מצליחה לעצור את זה? תתפלאו: זה קורה מהר מאוד.
לאנשי עסקים יש מיומנויות לא רעות בכלל כדי להבין מתי רמת הסיכון שלהם מגיעה לנקודה בלתי אפשרית. ולא תאמינו אבל אין איש עסקים מסדר גודל בינוני ומעלה שלא מממש השקעות כרגע בישראל. כדי שיעשה עסקאות חדשות או שהוא דורש תשואות גבוהות מאוד (שישקפו את הסיכון שלו) או שהוא מוציא כסף מישראל. ותעיפו מבט על המושבות שמוקמות בימים אלה של ישראלים ביוון או בקפריסין ותבינו מהר מאוד לאן יוצא הכסף.
בנק ישראל פרסם השבוע את דו"ח היציבות הפיננסית למחצית הראשונה של השנה. באופן עקרוני הכל היה בדו"ח הזה מוכר. המערכת הבנקאית יציבה ושמרנית, חברות הביטוח יציבות והכל טוב. האמנם? בנק ישראל ייחד פרק מיוחדת למחקר שלו על העלייה של הדולר שכולה מיוחסת לעלייה בפרמיית הסיכון של ישראל.
אז בואו נראה מה קרה השבוע לדולר. ביום שני הוא שיקף סוג של "אופטימיות" ונסחר באזור של 3.68 שקל ואיך הוא גמר את השבוע? עמוק ב-3.72 שקל. כלומר, עלה ב-4 אגורות בשבוע אחד. אז אם אנחנו רוצים לדעת מה חושבים המשקיעים על מה שקרה השבוע בכלכלה, תסתכלו על הדולר ולו לשבוע אחד. ושיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(16):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    הכאוס זה אתם.
    אביב אטלס 08/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגבר האלים שמסביר למוכה: את גרמת לי. פשוט חלאות בולשביקיות. לא נורא.העליה תהיה גבוהה יותר
    סגור
  • 11.
    כסף לרשויות הערביות
    חיים 08/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרשויות הערביות ברובן הן חמולתיות. הכסף שמגיע אליהן מחולק רק לקרובים ולרחוקים בחמולה בתרגילים מתרגילים שונים. החמולות האחרות מביטות בעיניים כלות בכסף הזורם לחמולה שכעת שולטת. הקנאה ומרירות הלב הן המקור הראשי להרג ולרצח במגזר. זה לא ייסתיים. כל רצח מעלה את טור הנרצחים בטור מעריכי, ולכן לא רק שזה לא ייפסק אלא ייגבר. הכספים לא צריכים להגיע לידי אף אחד אלא להיות מוצאים בידי הרשויות ישירות לפרוייקטים. גם זה לא חף מבעיות אך נראה לי שימתן את מקרי הרצח
    סגור
  • 10.
    הכל מהלכים של כסף
    חיים 08/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כסף יוצא ומחכה להיכנס לעשות קופה הכל בלוף מלחיצים את האנשים שיברחו בשביל שאחרים ייגזרו קופונים
    סגור
  • 9.
    נו באמת
    נחום 08/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האיש ירד מנכסיו מנסה למקור את עצמו כפי הנראה דרכו כע.סלע
    סגור
  • 8.
    הכותב לא מבין בנושא. ותעמולן בשקל
    יוסי 08/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכותב מגיע עם אג'נדה ברורה ולכן דעתו מוטה . בסה"כ עוד תעמולן אנטי מי שאינו פריוילג'. בוחר ימין וכו'. לכן אין ערך למה שהוא כותב. ברגע שכתב "ממשלת הכאוס" היה מיותר להמשיך ולקרא.
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    בעצם אתה בעד פרוטקשן
    ותד 08/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כי מועצה או עירייה שמקבלת תקציבים לפי קריטריונים ומבזבזת אותם על כל מיני הטבות למקורבים אין סיבה לתת להם טגורה שחוקה כי גם הכסף הזה יגיע למח שלא צריך להגיע,
    סגור
  • 6.
    ערבים מחבלים
    חי 08/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא ןתתלמחבלים כסף רק בפיקוח !
    סגור
  • 5.
    ממשלת ישראל נגד מדינת ישראל (ל"ת)
    חיים 08/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    איזו תבהלה... ממש כתבה בהזמנת האופוזיציה.
    גילי 08/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בדיחה.
    סגור
  • 3.
    בלה בלה הלה
    Mirie 08/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ועוד הלה הלה הלה. חמוצים.
    סגור
  • 2.
    הכספים שהולכים לאירגוני פשיעה ופרוטקשן?
    ניר 08/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי ילך לשוק האפור?? למה להמציא שטויות?
    סגור
  • 1.
    הפוך, הפוך מעקי האיזון נשדדים בקשית על ידי ארגוני פשיעה (ל"ת)
    החמולה מקבלת ג'ובים 08/2023/11
    הגב לתגובה זו
    12 3
    סגור
  • מעירייה לאירגוני פשיעה לעמותות לטרור לרוצחים (ל"ת)
    ילדי המהפכה 08/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לפחות היית משנה את הניסוח מדף המסרים (ל"ת)
    דור 08/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • כל הכתבה שקר
    שקר 08/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכתבה שקר אחד גדול רק כדי להוציא דיבה את הממשלה שהכתב לא בצד שלה והכותרת מראה את זה הכי חזק
    סגור
  • אתה איש של סמוטריץ'?
    חיים 08/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ובקש עבה ע"י החברה החרדית
    סגור