השוק

בנק הפועלים מזהיר: הכלכלה עומדת לפני חודשים מאתגרים

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים מעריך שהכלכלה הישראלית והבורסה עומדות לפני כמה חודשים מאתגרים; "גם אם הריבית לא תעלה מחר, בנק ישראל יפתח פתחי לעוד העלאת ריבית"
ניצן כהן |  1
ויקטור בהר (צילום ענבל מרמרי, shutterstock, Magma Images)
ויקטור בהר, מנהל המחלק הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים כותב היום ללקוחות הבנק כי "גורמי הסיכון לתקופה הקרובה גדלו, ואנו עומדים בפני מספר חודשים מאתגרים הן לכלכלה והן לשווקים. ההערכה שלנו היא שגם אם הריבית לא תעלה (סבירות גבוהה), בנק ישראל ינהג בדומה לפד האמריקני, ויפתח פתח לעוד העלאת ריבית, זאת בתלות בנתונים שיגיעו.
"אינדיקטורים לצריכה הפרטית מצביעים ברובם על מגמת האטה, נתוני המגמה מראים יציבות ברכישות בכרטיסי אשראי לצד ירידה בפדיון של רשתות השיווק. לאור התמתנות הצריכה, מיעוט עסקאות גדולות של מכירת חברות טכנולוגיה, ירידה בעסקאות בנדל"ן, ורווחיות נמוכה יותר של חברות, אנו מעריכים שהיקף הגירעון יוסיף לגדול מדי חודש, ויגיע לכ- 2% מהתוצר עד סוף השנה".

הכלכלה הישראלית נמצאת באחד השבועות המשמעותיים שלה. בהר כותב כי "הממשלה מתכוונת להעביר ביום שני בקריאה ראשונה את החוק לביטול עילת הסבירות. מדובר אמנם רק בקריאה ראשונה, אך ביום שלישי מתוכננות כנגד צעד זה הפגנות והשבתות נרחבות. קשה לכמת עד כמה הסביבה הזו פוגעת בכלכלה, כל שכן בתקופה בה תנאי הרקע הגלובליים פחות תומכים, הריביות גבוהות וחלה ירידה חדה בגיוסי ההון של חברות הטכנולוגיה.
"מכל מקום, מסתמן שהצטברו הרבה גורמי סיכון לתקופה הקרובה, ואנו עומדים בפני מספר חודשים מאתגרים הן לכלכלה והן לשווקים.
"מחר בנק ישראל יפרסם את החלטת הריבית, ובניגוד להחלטות בשנה וחצי האחרונות, הפעם הכול פתוח. מחד גיסא, הנתונים מצביעים על חולשה, מדד המחירים האחרון הפתיע כלפי מטה, הציפיות לאינפלציה מעוגנות ביעד והריבית הריאלית גבוהה מספיק. מנגד, הבנקים המרכזיים בעולם הפכו ניציים יותר, והנתון המדאיג ביותר הוא אולי קצב עליית השכר, שאינו מתיישב כרגע עם יעד האינפלציה.
"השוק בישראל מגלם העלאה של הריבית לרמה של 5%, אם כי לאו דווקא בהחלטה הקרובה. ההערכה שלנו היא שגם אם הריבית לא תעלה (סבירות גבוהה), בנק ישראל ינהג בדומה לפד האמריקני, ויפתח פתח לעוד העלאת ריבית, זאת בתלות בנתונים שיגיעו. השווקים מגלמים עתה ירידת ריבית הדרגתית החל מאמצע שנת 2024 עד לרמה של 4.0% בסוף 2024. תוואי עליית הריבית עלה בשבוע האחרון לאור ההתפתחויות בעולם, ואולי גם בהשפעת הפיחות בשער השקל".
באשר לאינפלציה, כותב בהר כי "ביום שישי צפוי להתפרסם מדד המחירים לחודש יוני (תחזית לעלייה של 0.3%). הציפיות לאינפלציה עלו בשבוע האחרון לרמה של כ- 2.9% לשנה ו- 2.7% לשנתיים. עליית הציפיות הושפעה מפיחות בשער השקל ואולי גם מפרסום נתוני השכר".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    על דאגה ,יאיר ( בבורד של העיתון ) יציל אותנו ..חחחחח (ל"ת)
    שרה 07/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור