השוק

עסקת ענק בדיסקונט: יעמיד מימון של כמיליארד שקל למטרופולין

דיסקונט יממן למטרופולין את הקמת אשכול קווי השרון; מטרופולין תרכוש באמצעות ההלוואה מדיסקונט 500 אוטובוסים, מהם 173 אוטובוסים חשמליים; בנק דיסקונט פיתח התמחות בשנים האחרונות בכל הנוגע למימון תחבורה ציבורית
ניצן כהן |  4
אורי לוין מנכ"ל דיסקונט לשעבר (צילום Magma Images, shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
עסקת ענק של בנק דיסקונט. הבנק יממן לחברת הסעת ההמונים מטרופולין את הקמת אשכול קווי התחבורה הציבוריצ - השרון. במסגרת העסקה יממן דיסקונט לחברה רכישת 500 אוטובוסים מהם 173 אוטובוסים חשמליים.
מטרופולין היא חברה-בת של בון תור שבשליטת קרן ג'נריישן קפיטל. בדצמבר 2022 זכתה מטרופולין במכרז להפעלת אשכול זה, אשר יכלול כ-21 מיליון ק"מ שירות לשנה בהתאם למפת הבסיס. מדובר בתוספת של למעלה מ-40% ביחס לק"מ שירות לשנה במתכונת בה מופעל האשכול כיום על ידי מטרופולין. צפי ההכנסות מהפעלת האשכול צפוי לעמוד על למעלה מ-570 מיליון שקל בממוצע לשנה, לתקופת הפעלה של 10 שנים נוספות, עם אופציה של המדינה להארכה של שנה אחת נוספת.
 
בהתאם להסכם המימון, יעמיד ויארגן בנק דיסקונט למטרופולין (בחיתום מלא) מסגרות אשראי לטווח ארוך בהיקף כולל של כ-840 מיליון שקל, לתקופה של 10 שנים לצורך הקמת האשכול ובין היתר להצטיידות של 500 אוטובוסים, מתוכם 173 אוטובוסים חשמליים.
מסגרות האשראי תשמשנה את מטרופולין, בין היתר, למימון עלות הקמת האשכול, כאשר יתרת עלות ההקמה תועמד ממקורותיה העצמיים של מטרופולין ו/או בון תור. בנוסף, יעמיד הבנק מסגרות אשראי לטווח קצר בסך של כ-90 מיליון שקל, בין היתר, לטובת העמדת ערבויות, תשלומי מע"מ והון חוזר.
מימון זה מצטרף למספר אשכולות תחבורה ציבורית נוספים שדיסקונט מימן בשנים האחרונות הכוללים את אשכולות המטרונית בחיפה- סופרבוס, הנגב המערבי- חברת גלים, ראש העין  – פ"ת  ואשדוד עירוני של חברת אפיקים, אשכולות  התחבורה ציבורית של חברת קווים אשכול צפון הנגב של חברת דן בדרום.
הילה ערן-זיק, ראש החטיבה העסקית בדיסקונט: "אנו גאים להוביל עסקה משמעותית זו, המצטרפת לעסקאות נוספות בתחום התחבורה והתשתיות שמומנו ע"י הבנק בשנים האחרונות. אנו רואים בתחום התחבורה והתשתיות כאחד מענפי המשק המשמעותיים ביותר לצמיחה כלכלית וחברתית בישראל, לצד תועלות נוספות בהן הפחתת זיהום האוויר וסביבה ירוקה יותר. עסקה זו מהווה נדבך נוסף בחיזוק והעמקת קשרי העבודה של דיסקונט עם חברת בון-תור וקבוצת ג'נריישן ואנו מודים להם על הבחירה בנו".
להערכת מטרופולין, זכייתה מחדש בהפעלת אשכול השרון במתכונתו המורחבת, יחד עם שלושת הזיכיונות הנוספים שבבעלותה, אשכולות נגב ושרון-חולון המופעלים על ידה כיום ואשכול אונו אלעד שהפעלתו תחל (פעימה ראשונה) במחצית שנת 2023, תמצב אותה כמפעילה השנייה בגודלה בישראל במונחי ק"מ ומאריכה באופן ניכר את מח"מ ההתקשרויות שלה בהפעלת אשכולות התחבורה הציבורית; בנוסף, הפעלת ארבעת האשכולות כאמור, אשר שלושה מהם ממוקמים בסמיכות אחד לשני, תאפשר למטרופולין להמשיך ולנצל יתרונות לגודל.
יאיר קציר, מנכ"ל מטרופולין: "אנו גאים להשלים את עסקת מימון אשכול השרון המחודש עם דיסקונט. עסקה זו, אשר הושלמה בקצב מהיר ובתנאים מיטביים, בולטת לטובה עוד יותר על רקע אי הוודאות השוררת בשווקים. אנו רואים בעסקת המימון הזו הבעת אמון נוספת של המערכת הבנקאית בפעילותה של מטרופולין. המכרז הנוכחי כולל הרחבה משמעותית של היקף פעילות האשכול השרון, המופעל גם כיום על ידי מטרופולין, ובכך הוא מאפשר לה להמשיך ולהגדיל את היקף תזרימי המזומנים ומאריך את תקופתם, זאת בהלימה מלאה לאסטרטגיה ארוכת הטווח שלנו.
"מיקומו של אשכול זה במרכז הארץ, בסמיכות לאשכולות אונו אלעד ושח"מ, תאפשר למטרופולין ליהנות מסינרגיות משמעותיות ולנצל יתרונות לגודל. אנו צופים כי שוק התחבורה בישראל ימשיך לצמוח ולהתפתח בהיקפים משמעותיים גם בעתיד ומטרופולין בוחנת כל העת הזדמנויות לפיתוח פעילותה על בסיס צמיחה זו".
מטעם דיסקונט הובילו את העסקה: הילה ערן-זיק, נטליה הגנדורף  ויוסי כהן מהחטיבה העסקית בדיסקונט; טל רביד, נעם קליינר ויוליוס רודיק מהחטיבה המשפטית בדיסקונט;  גל פיינגולד ונטלי אלאלוף ממשרד עורכי הדין מיתר.
מטעם מטרופולין הובילו את העסקה: יאיר קציר, מנכ"ל החברה; סמנכ"ל הכספים דוד מור; יועצים פיננסים אילן אמיר ודובי פרלא מגיזה; ועו"ד שי מרגלית, שותף במשרד ארנון.
ג'נריישן קפיטל הינה קרן ההשקעות הסחירה הראשונה והגדולה בישראל בתחום התשתיות והאנרגיה. הקרן מנהלת פורטפוליו נכסים בהיקף מצטבר של כ-3.2 מיליארד ש"ח בתחומים הבאים: ייצור חשמל, אנרגיה מתחדשת, תחבורה, חלוקת גז טבעי, לוגיסטיקה, מים, שפכים ואיכות סביבה. בראש ג'נריישן קפיטל עומדים יוסף זינגר, המכהן כיו"ר פעיל, וארז בלשה, כמנכ"ל, אשר ייסדו את  הקרן, שניהם בעלי ניסיון ריאלי מוכח בניהול עסקים בתחום התשתיות והאנרגיה.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    בנק דיסקונט
    חיה טוב 03/2023/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בושה וכלימה,היום כל ילדיי מעבירים את חשבונם לבנק אחר,ואני שחשבתי להצטרף לדיסקונט נסוגה כמובן !
    סגור
  • 3.
    בנק דיסקונט אנו נוביל לקריסתך אנשי הימין האמתי
    שמעיה 03/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שהמנכ"ל בחר צד הם הפכו לאוייבים +
    סגור
  • 2.
    מעולה
    גהה בה8 03/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכבוד להם
    סגור
  • 1.
    זו עסקה מסוכנת?...לעקוב אחרי בנק דיסקונט (ל"ת)
    123 03/2023/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור