השוק

פסגות: שני ימי המסחר האחרונים בארה"ב פגעו ביעילות מדיניות הפד

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות מעריך היום שהפדרל ריזרב לא יוכל לקבל החלטות שמשנות את המדיניות של ועל סמך נתונים אינפלציונים של חודש אחד; למרות שקריאת הכיוון כרגע היא בדרך של החזרת האינפלציה לשליטה - צריך לחכות לנתונים בפועל
ניצן כהן | 
אורי גרינפלד, פסגות (צילום רמי זרנגר, ויקיפדיה)
אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות פסגות אומר היום שלמרות הנתןונים המעודדים של האינפלציה בארה"ב הרי שקשה יהיה לקבל החלטות, בטח מהסוג שמשנה מדיניות, על סמך נתונים של חודש אחד. עוד אומר גרינפלד ששני ימי המסחר האחרונים פגעו ביעילות המדיניות של הפד.
"נתוני האינפלציה של חודש אוקטובר בארה"ב הפתיעו בחולשתם, מה שהוביל לזינוק מרשים בשוקי המניות והאג"ח בכל העולם. עם זאת, בטרם פותחים את השמפניות ומכריזים על שינוי מגמה בשווקים כדאי לשים לב שהנתונים, ובעיקר תגובת השווקים שמים את הפד בין הפטיש לסדן בכל הנוגע למדיניות העתידית שלו.

"ראשית" אומר גרינפלד "בפד לא יכולים לשנות כיוון רק על סמך נתוני אוקטובר שכן מדובר על נתון אחד ולאו דווקא על שינוי מגמה. נכון, קריאה של מפת האינפלציה בארה"ב מלמדת שזו תמשיך לרדת בחודשים הקרובים כאשר אפילו מחירי הדיור שמהווים כיום כשליש מסך האינפלציה רושמים בשטח ירידה שתבוא לידי ביטוי בנתונים תוך כחצי שנה.
"עם זאת, בפד רוצים להיות בטוחים שהלחצים האינפלציוניים לא יחזרו בטרם הם מאותתים על שינוי כיוון במדיניות הריבית ולכן הם לא יפעלו על סמך נתון אחד בלבד. אגב, עד להחלטת הריבית הבאה יתפרסמו בארה"ב מדד מחירים לצרכן נוסף, שני מדדי מחירים ליצרן, דו"ח התעסוקה של נובמבר ונתונים רבים נוספים שיעזרו לשפוך אור על התמונה ולתרום להבנה לגבי המגמה הכללית.
"שנית, כבר מספר חודשים שג'רום פאוול וחבריו עושים ככל שביכולתם על מנת להעביר למשקיעים מסר ברור: אנחנו מתכוונים להעלות את הריבית בחדות ולהותיר אותה גבוהה למשך זמן ארוך על מנת לעצור את האינפלציה אחת ולתמיד. מסרים אלו פגעו כמובן בשוקים הפיננסיים אך בכך גם השיגו את מטרתם שכן הירידות בשווקים הביאו להחמרה בתנאים הפיננסיים בארה"ב ובכך עזרו למעשה למדיניות הפד להשפיע על הכלכלה באופן יעיל.
"הראלי של שני ימי המסחר האחרונים עשו את הפעולה ההפוכה – התנאים הפיננסיים הוקלו והיעילות של מדיניות הפד נפגעה. לכן, על אף ההאטה באינפלציה, קשה לראות כיצד בפד משדרים מסרים מתונים יותר, מבלי לסתור לגמרי את כל המסר שלהם מהחודשים האחרונים".
באשר לכלכלת ישראל, אומר גרינפלד כי האינפלציה של אוקטובר גם כן וזו צפויה לעלות מרמה של 4.6% לרמה של 5%. על אף העליה הצפויה החודש, התמונה הכללית דומה לזו שבארה"ב אך בדיוק כפי שהיה בזמן העליה באינפלציה, גם בכיוון ההפוך העוצמות יהיו חלשות יותר.
"אם בארה"ב מחירי הרכבים מיד שניה זינקו ב-50%! בתקופה שבה היה מחסור ברכבים חדשים הרי שבישראל הזינוק היה מתון בהרבה. לכן, כעת כשמחירי הרכבים רושמים ירידה חדה סביר להניח שבישראל תירשם ירידה מתונה בלבד. בנוסף, ישנם שני גורמים ייחודיים למשק הישראלי שיקשו על האינפלציה לרדת במהירות. הראשון הוא שוק הדיור שסובל באופן תמידי ממחסור בדירות.
"העלאות הריבית הביאו ללא ספק, בדיוק כמו בארה"ב, לשינוי כיוון בשוק אבל בעוד שבארה"ב נוצר עודף היצע שיביא כנראה לירידה מתמשכת במחירי הדירות ובשכירות, בישראל ירידה כזו תהיה מתונה מאוד וקצרת טווח. הגורם השני הוא המשקל הגבוה של ענף הטכנולוגיה שסובל ממחסור תמידי בעובדים בשוק העבודה.
"המטרה של העלאות הריבית של בנק ישראל והפד היא לגרום להאטה במשק, לעלייה באבטלה ובסופו של דבר לעצירה של ספירלת השכר-אינפלציה שנובעת מהמחסור הנוכחי בעובדים בענפים שונים. מכיוון שבענף הטכנולוגיה המחסור בעובדים אינו פתיר, לבנק ישראל יהיה קשה יותר מאשר לפד להשפיע על קצב עליית השכר הכללי במשק ומכאן גם על הירידה באינפלציה.
"לכן, בעוד שסביר מאוד להניח שגם בישראל שיא האינפלציה קרוב מאוד וזו תחל לרדת תוך מספר חודשים, הירידה תהיה מתונה יותר ותקשה על בנק ישראל לשנות כיוון מבחינת המדיניות. סביר אפילו להניח שריבית בנק ישראל תוותר ברמה גבוהה למשך זמן ארוך יותר מאשר בארה"ב", הוא מסיים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה