השוק

בכיר בפד: העלאת ריבית של 1.5% עד לסוף השנה - סבירה

יו"ר שלוחת הפדרל ריזרב בסנט לואיס מעריך בסבירות גבוהה שתי העלאות ריבית של 0.75% עד לסוף השנה, אם כי עדיין מוקדם לקבוע זאת נחרצות; משמעות הדברים של הבכיר היא כי הריבית תהיה גבוהה ב-0.25% מהתחזית הקודמת של וול סטריט
ניצן כהן | 
מדד ה-S&P 500 בשיא שלילי (צילום shutterstock, edrod /freeimages)
לדברים של בכירי הפדרל ריזרב צריך להקשיב בריכוז מלא. באופן עקרוני הפדרל ריזרב (כמו בנקים מרכזיים אחרים בעולם) משדרים אמינות ויציבות כך שלמעשה בין נתון מקרו משמעותי אחד למשנהו הם משגרים אמריות לשווקים כדי שהשחקנים הרלוונטיים יוכלו להיערך בהתאם עד כדי שכשהריבית עולה בפועל, היא כבר מתומחרת לגמרי בשווקים. תהליך כזה משדר אמינות ויציבות וממתן תנודתיות בשווקים.
על איזה שווקים אנחנו מדברים. בראש ובראשונה אנחנו מדברים על שוק הכסף ואמנם קל לחשוב שאנחנו מדברים על ספקולנטים בוול סטריט אבל לא רק. אנחנו מדברים בעיקר, בשלב שאנחנו נמצאים בו, על עלויות המימון של הפירמות והיכולת שלהן לגייס הון כדי לממן את הפעילות השוטפת שלהם.
בשבוע שעבר פורסמו מדדי המחירים לצרכן והיצרן בארה"ב ושניהם שיקפו אינפלציה גבוהה מהתחזיות. כך למשל האינפלציה בחודש ספטמבר בארה"ב ירדה לקצב שנתי של 8.2% וזה גבוה מהתחזיות שצפו לקצב של 8.1%. בעולמות היצרנים אנחנו מדברים על אינפלציה של 8.5% לעומת התחזית הקודמת שהייתה לעליית מחירים של 8.4%.
מה אנחנו יכולים ללמוד על תנועת המקרו? שהמצב לא טוב. כרגע אנחנו מדברים על מחירי הנפט שיורדים וזה מצויין אבל הם יורדים בעיקר בשל שימוש הולך וגובר במאגרי החירום של ארה"ב וכאן אנחנו נמצאים בקצה של מה שהתיר הבית הלבן לעשות בו שימוש.
כאן אנחנו נמצאים בנקודה בה החזית בין רוסיה לאוקראינה מתחממת ולא נראית הקלה באופק, מה שימשיך לשבש את זרימת הסחורות מרוסיה ואוקראינה למערב. נתון נוסף שכדאי לקחת בחשבון הוא החורף המתקרב ואיתו צריכת האנרגיה שאמורה לעלות וזה אומר עלייה משמעותית במחירי החשמל שיכולה להגיע עד כדי השבתת מפעלים לתקופת החורף והכבדה משמעותית על משקי הבית.
ג'יימס בולארד יו"ר שלוחת הפדרל ריזרב בסנט לואיס הוא בכיר  הפד הראשון שמתבטא בנושאי מקרו אחרי פרסום נתוני האינפלציה והוא אומר כעת כי הבנק המרכזי יצטרך להעלות את הריבית ב-.0.75% עד לסוף השנה. כלומר, העלאת ריבית אחת בנובמבר ושנייה בדצמבר.
הנתחת העבודה הזו של בולארד היא גבוהה מהתימחור כרגע בשווקים, תימחור שהחציון שלו עומד על העלאת ריבית של 1.25% עד לסוף השנה. צריך לזכור כי כרגע מתומחר סיכון של קצת יותר מ-5% להעלאת ריבית של 1% בנובמבר וזו כבר העלאת ריבית גבוהה, הרבה יותר גבוהה מכפי שצופים בוול סטריט.
בולארד אמר עוד כי עוד מוקדם להעריך מה תהיה הריבית עד לסוף השנה ואף צריך יהיה להקדים העלאות ריבית שתוכננו לתחילת 2023 לסוף 2022, אבל מהלך כזה באוויר והמסר צריך להיקלט כמה שיותר מהר אצל כולם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה