השוק

האם ענקית ההייטק הרוסית עוברת לישראל?

"גוגל הרוסית" מתכוונת למכור את חלק משירותיה במדינת מוצאה לחברה אחרת, בניסיון להימנע מהשלכות המלחמה בין רוסיה ואוקראינה. האם היא מנסה להעביר את הפעילות לתל אביב?
יאיר מור | 
חברות מחרימות את רוסיה (צילום פלאש 90/ הדס פרוש)
חברת ההייטק הגדולה ברוסיה, יאנדקס, הודיעה אחר הצהריים על צעד דרמטי, שמלמד ככל הנראה על ניסיון לברוח מהמדינה המוחרמת.
לפי ההודעה, החברה מתכוונת למכור שניים מהשירותים שלה – News, המציג עדכוני חדשות, ו-Zen, המרכז תכנים חדשותיים ובידוריים – ל-VK, החברה המפעילה את הרשת החברתית VKontakte, הנחשבת ל"פייסבוק הרוסית". קורא החדשות נחשב לפי סקרים למקור החדשות העיקרי עבור 41% מתושבי רוסיה, והוא מציג אך ורק חדשות מאתרים שאושרו על ידי הקרמלין ומציגים את העמדה שלו. מסיבה זו נחשבת החברה עצמה לזרוע תעמולה של ממשל פוטין, ובחודש שעבר הוטלו סנקציות על סגן המנכ"ל שלה באירופה.
החברות לא מסרו פרטים נוספים, אך יאנקס ציינה כי "בעוד שהצדדים הגיעו להסכמה עקרונית על מכירה, הם ממשיכים לדון ופרטים הטכניים והכספיים, שיוכרזו בבוא הזמן". היא הוסיפה כי העסקה תדרוש גם את אישור הרגולטור הרוסי הממונה על מניעת מונופולים.
העסקה נראית כניסיון של יאנדקס להימנע מהשלכות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, ואולי אף לצאת מרוסיה לחלוטין. מזה כעשור החברה רשומה בהולנד, בעיקר לצרכי מס, למרות שרוב פעילותה ממוקדת ברוסיה. בין היתר היא מספקת שם את מנוע החיפוש הרוסי הפופולארי ביותר אחרי גוגל, דפדפנים למחשבים וסמארטפונים, שירות מייל, שירות מפות, שירות מוזיקה, שירות תרגום וכמובן את שירות המוניות Yango, הזמין גם בישראל, ושירות-הבת Yango Deli המספק משלוחים מהסופר.
לפני תחילת המתיחות בין רוסיה לאוקראינה בנובמבר שעבר היה שווי השוק של יאנדקס כ-30 מיליארד דולר – אך ככל שהחריף המשבר בין המדינות היא צנחה, עד שבסוף פברואר, מייד לאחר הפלישה הרוסית, עצרה את המסחר במניה שלה לאחר ששווי השוק ירד לפחות מ-7 מיליארד דולר.
לחברה עשרות משרדים, רובם ברוסיה אך חלקם בבלרוס, סין, הולנד, גרמניה, שווייץ, ארה"ב, טורקיה וישראל. לפי הדו"ח שהציגה אתמול היא הפסידה ברבעון הראשון 8.1 מיליארד רובל, שהם כ-110 מיליון דולר, כאשר החברה ציינה ש-5.9 מיליארד רובל היא נאלצה לשלם לעובדים בשל המצב – או, במלים אחרות, כדי לסייע להם לעבור למדינות שאינן מוחרמות, כמו ישראל, שבה היא מחזיקה משרד בתל אביב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה