השוק
רן עוז בראיון אחרון בישראכרט: "עוד שנה-שנתיים היינו משלימים את התכנית"
מנכ"ל ישראכרט היוצא בראיון אחרון ל-ice בתפקיד: על התהליכים שהובילו את ישראכרט לחברה שמרוויחה 100 מיליון שקל ברבעון, על המגזר שזינק תוך 4 שנים פי 10 בהכנסות וגם - איך ייראה המשק אחרי סיום המלחמה?
רן עוז מסיים את תפקידו כמנכ"ל ישראכרט בתקופה מעניינת במיוחד עבור החברה. בנטרול הוצאות חד פעמיות, ישראכרט הציגה צמיחה של כ-23% ברווח הנקי ברבעון השלישי והגיעה לתשואה להון של כמעט 13%. תיק האשראי חצה את 11 מיליארד שקל עם גידול של 17% בשנה, והחברה ממשיכה להרחיב את פעילותה הן במגזר הצרכני והן בעסקי.
מעבר למספרים, עוז משאיר אחריו חברה שעברה טרנספורמציה דיגיטלית רחבה ופרצה את המסגרת המסורתית שלה. תחת הנהגתו, המכירות הדיגיטליות צמחו פי 10 ב-4 שנים, וישראכרט הפכה מחברת כרטיסי אשראי קלאסית לספקית פתרונות פיננסיים מקיפה לבתי עסק - עם חשבון תשלום, ניהול תזרים, קופה ומעטפת מימון שלמה.
עכשיו, כשהוא מעביר את השרביט לאיתמר פורמן, שמונה למנכ"ל החדש על ידי בעלת השליטה החדשה קבוצת דלק, עוז חושף בראיון עם ice במה הוא הכי גאה, לאן הוא רואה את החברה הולכת תחת הבעלים החדשים, ומה הפוטנציאל שעדיין מחכה לממש.
איך אתה מסכם את הרבעון?
"מה שאנחנו רואים ברבעונים האחרונים זו התוצאה של עבודה של שנים, לא של רבעון ספציפי.
"מה שאנחנו רואים ברבעונים האחרונים זו התוצאה של עבודה של שנים, לא של רבעון ספציפי.
אם אני מסתכל אחורה, הגדרנו אסטרטגיה ותהליך שהחברה צריכה לעבור ומימשנו הכל בתוך תקופה של קורונה, הפיכה משטרית, מלחמה ארוכה ומעל שנתיים של תהליכי מכירת השליטה.
במקביל בשנתיים האחרונות אנחנו משפרים את איכות התיק ויורדים בהוצאות להפסדי אשראי. זה מה שאפשר לנו לעלות ברווחיות. אילולא המשקל העודף של פסיקת המע"מ, הרבעון הזה כבר היה קרוב ל-100 מיליון רווח ו-14% תשואה להון".
לאן דלק רוצים לקחת את החברה?
"גם לדלק וגם לאיתמר יש כוונות ותכניות משלהם. הם יבנו תכנית אסטרטגית והם יכוונו גבוה. לחברה יש את בסיס הלקוחות הרחב ביותר בתעשייה, גם מול הבנקים, והיא יכולה להמשיך ולהציע עוד מוצרים ועוד יכולות".
"גם לדלק וגם לאיתמר יש כוונות ותכניות משלהם. הם יבנו תכנית אסטרטגית והם יכוונו גבוה. לחברה יש את בסיס הלקוחות הרחב ביותר בתעשייה, גם מול הבנקים, והיא יכולה להמשיך ולהציע עוד מוצרים ועוד יכולות".
כמה משמעותי יכול להיות ההיתר לניהול פקדונות?
"כמובן שזה יכול להיות עוד מנוע חזק, אנחנו נמצאים על זה בשיחות מול הגורמים הרלוונטיים. ישראכרט תוכל להנות מכך במיוחד בגלל בסיס הלקוחות הרחב שלה - הבעיה הגדולה של הבנקים הדיגיטליים למשל היא שאין להם לקוחות, לגייס לקוח חדש עולה המון כסף ומשאבים, כך שלישראכרט יש נקודת פתיחה טובה".
"כמובן שזה יכול להיות עוד מנוע חזק, אנחנו נמצאים על זה בשיחות מול הגורמים הרלוונטיים. ישראכרט תוכל להנות מכך במיוחד בגלל בסיס הלקוחות הרחב שלה - הבעיה הגדולה של הבנקים הדיגיטליים למשל היא שאין להם לקוחות, לגייס לקוח חדש עולה המון כסף ומשאבים, כך שלישראכרט יש נקודת פתיחה טובה".
איפה יש יותר פוטנציאל - באשראי עסקי או צרכני?
"כשאנחנו מדברים על המגזר העסקי אנחנו מדברים יותר על עסקים קטנים, שם יש לנו יתרון משמעותי על שאר השחקנים. אנחנו היום היחידים שמציעים הלוואה דיגיטלית מקצה לקצה. אנחנו יודעים לנטר יותר טוב את כל מה שקורה בבית העסק. הסגמנט הצרכני הוא שוק גדול יותר, אז גם שם יש פוטנציאל".
"כשאנחנו מדברים על המגזר העסקי אנחנו מדברים יותר על עסקים קטנים, שם יש לנו יתרון משמעותי על שאר השחקנים. אנחנו היום היחידים שמציעים הלוואה דיגיטלית מקצה לקצה. אנחנו יודעים לנטר יותר טוב את כל מה שקורה בבית העסק. הסגמנט הצרכני הוא שוק גדול יותר, אז גם שם יש פוטנציאל".
בשוק מצפים להורדות ריבית - איך זה ישפיע על ישראכרט?
"הורדת ריבית מורידה את ההכנסות מצד אחד אבל משפרת את המצב של הלווים ומאפשרת לנו למכור יותר אשראי מצד שני. בסופו של יום, אם תנאי המאקרו יאפשרו, אני חושב שנראה המשך שיפור בתוצאות".
"הורדת ריבית מורידה את ההכנסות מצד אחד אבל משפרת את המצב של הלווים ומאפשרת לנו למכור יותר אשראי מצד שני. בסופו של יום, אם תנאי המאקרו יאפשרו, אני חושב שנראה המשך שיפור בתוצאות".
במה אתה הכי גאה כשאתה מסתכל אחורה על תקופתך כמנכ"ל?
"בעיקר על שני מהלכים שלדעתי הכי מייצגים את השינוי בחברה - בנקודת הכניסה שלי החלק של הדיגיטל בעסק היה בין נמוך לזניח. השקענו בתהליכים חדשים: חיתום, מודלים מתקדמים, שיפור של חווית המשתמש, ורואים את התוצאות - המכירות בדיגיטל צמחו יותר מפי 10 ב-4 שנים והפכו למרכיב המרכזי במכירות. זה שינה לגמרי את איך שהחברה מנהלת את העסקים.
"בעיקר על שני מהלכים שלדעתי הכי מייצגים את השינוי בחברה - בנקודת הכניסה שלי החלק של הדיגיטל בעסק היה בין נמוך לזניח. השקענו בתהליכים חדשים: חיתום, מודלים מתקדמים, שיפור של חווית המשתמש, ורואים את התוצאות - המכירות בדיגיטל צמחו יותר מפי 10 ב-4 שנים והפכו למרכיב המרכזי במכירות. זה שינה לגמרי את איך שהחברה מנהלת את העסקים.
הדבר השני הוא כל העבודה סביב ההשקה של חשבון התשלום. זה עזר לנו לפרוץ את המסגרת של היותנו רק חברת כרטיסי אשראי שסולקת ומנפיקה כרטיסים, ולהציע לבתי העסק מעטפת פיננסית שלמה: קבלת תשלומים, ניהול תזרים, קופה, חשבוניות, פתרונות מימון - הכל תחת מעטפת אחת. זה מראה את הרוח היזמית, החדשנות, הביצוע, היישום וגם יכולות ההטמעה של החברה".
הצלחת לממש את התכנית האסטרטגית שלך במלואה?
"בשביל לממש את כל מה שרצינו כנראה שהיו חסרות עוד שנה-שנתיים, אבל החברה עלתה על המסלול, צמחה יפה ואני חושב שכל מה שנותר זה להמשיך בקו הזה כדי לממש הכל".
"בשביל לממש את כל מה שרצינו כנראה שהיו חסרות עוד שנה-שנתיים, אבל החברה עלתה על המסלול, צמחה יפה ואני חושב שכל מה שנותר זה להמשיך בקו הזה כדי לממש הכל".
כאחד הבכירים במשק, אחרי סיום המלחמה שנמשכה שנתיים: לאן המשק בישראל הולך?
"זו שאלה מורכבת, אם אני מסתכל על מה שקרה ב-9 החודשים הראשונים של 2025 אני רואה שההוצאות של הצרכנים עלו בקצב יפה. חלק גדול מזה נובע מהתייקרויות ועליות מחירים. זה המשיך אחרי הפסקת האש באותו קצב. יש מרכיב לא קטן של התייקרויות ועלייה ברמת ההוצאות.
"זו שאלה מורכבת, אם אני מסתכל על מה שקרה ב-9 החודשים הראשונים של 2025 אני רואה שההוצאות של הצרכנים עלו בקצב יפה. חלק גדול מזה נובע מהתייקרויות ועליות מחירים. זה המשיך אחרי הפסקת האש באותו קצב. יש מרכיב לא קטן של התייקרויות ועלייה ברמת ההוצאות.
עוד ב-
המשק צריך לחזור לשגרה חדשה, לכן יש הרבה משקל להאם זה ילווה וינוהל נכון מבחינת בצד המאקרו. הפוטנציאל ליציאה חיובית קיים והוא אמיתי, רק צריך ללוות את התהליך הזה בצורה נכונה".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



