השוק
אילון מאסק מתרסק בארה"ב - המכירות של טסלה בשפל
המגמה השלילית של טסלה באירופה ובסין מגיעה גם לארה"ב - עם צניחה בנתח השוק לשפל של 8 שנים. האם היא תצליח להתאושש, או שמאסק כבר זנח את תחום הרכב החשמלי לחלוטין?
טסלה של אילון מאסק, שבמשך שנים שלטה כמעט ללא עוררין בשוק הרכב החשמלי בארצות הברית, רשמה באוגוסט את אחד הנתונים החלשים בתולדותיה: נתח השוק שלה ירד ל-38% בלבד - שפל של שמונה שנים, כך לפי נתוני חברת המחקר קוֹקס אוטומוטיב שפורסמו ברויטרס. מדובר בירידה חדה במיוחד ביחס לעבר, אז החזיקה טסלה ביותר מ-80% מהשוק.
הנתון הזה מגיע בעיצומה של תקופה רגישה במיוחד עבור כל תעשיית הרכב החשמלי: החודש תפוג הזכאות להטבת מס של 7,500 דולר לרוכשי רכבים חשמליים בארה"ב, והאנליסטים מעריכים כי שוק הרכב החשמלי כולו עלול להיחתך בחצי, מה שיוסיף לחץ גם על טסלה וגם על שחקניות אחרות בענף.
למרות שתעשיית הרכב החשמלי ממשיכה להתרחב, בטסלה עדיין לא השיקו דגם חדש מאז השקת ה-Cybertruck ב-2023, שלא זכה להצלחה של ממש. דגם ה-Model Y עבר לאחרונה רענון, אך השינויים לא הרשימו את הצרכנים. בשוק שבו יצרניות כמו הונדה, טויוטה, יונדאי וקיה מציעות מבצעי ענק עם אפס מקדמה ואפס ריבית, טסלה נשארת מאחור.
בחודש יולי ירדה טסלה מ-48.7% נתח שוק ל-42%, באוגוסט ירדה ל-38%, ובינתיים שחקניות כמו פולקסווגן הצליחו לרשום זינוק של 450% במכירות בארה"ב. "כשטסלה לא מציעה דגמים חדשים, נתח השוק שלה נחתך", אמרה סטפני סטריטי, ראש תחום תובנות התעשייה בקוקס.
אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, כבר רמז בעבר שהוא רואה את עתיד החברה הרבה מעבר לרכבים. לטענתו, 80% מהכנסות טסלה בעתיד יגיעו מפרויקט Optimus, רובוטים אנושיים שיפותחו ויימכרו בעתיד. החזון הזה כלול גם בחבילת התגמול הענקית שמציע דירקטוריון טסלה למאסק: תגמול שיכול להגיע עד לטריליון דולר, אם יוביל את החברה לשווי שוק של 8.5 טריליון דולר בתוך עשור.
התוכנית הזו כוללת יעד שאפתני במיוחד: מסירה של מיליון רובוטים דמויי אדם, הפעלה מסחרית של מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), וקצב מכירות של 20 מיליון רכבים בשנה. כל אלה אמורים לקרות בזמן שטסלה מתמודדת עם ירידות במכירות, עזיבת בכירים כמו מנהל תחום הרובוטיקה מילאן קובאץ', ותחרות גוברת מצד שחקניות כמו Waymo (גוגל), יוניטרי הסינית, ואפילו חברות בוסטוניות כמו Agility Robotics.
אחד הגורמים שהעיבו על מכירות טסלה בשנה החולפת היה הקשר של מאסק לנשיא דונלד טראמפ. מאסק, שהצטרף השנה לממשל טראמפ בניסיון לקצץ ולהקטין את מוסדות הממשל האמריקאי, נפרד ממנו באקורד צורם, אך הנזק התדמיתי כבר נגרם. בקרב קהלים ליברליים יותר, טסלה הפכה לפחות פופולרית, בעוד מתחרות עם מותגים "ניטרליים" נהנות מצמיחה.
לפי האנליסט קרל בראואר, סיום הטבת המס ב-30 בספטמבר יביא לצניחה חדה במכירות רכבים חשמליים, ואף עלול להחזיר את נתח השוק שלהם מתחת ל-4%, לעומת 9.1% כיום. גם פרופ' שפירו מאוניברסיטת ברקלי העריך ירידה של 27%, אך התחזית של בראואר נראית כרגע מציאותית יותר.
ירידת נתח השוק של טסלה, יחד עם הסרת ההטבות והעיכובים בפיתוחים החדשים, עלולה לפגוע ברווחי החברה כבר מהרבעון הקרוב. אך עבור חלק מהמשקיעים זו דווקא עשויה להיות הזדמנות כניסה.
אם מאמינים כי תחום הרכב החשמלי ימשיך להתפתח, ושטסלה תדע לחזור למעמדה, ייתכן שמחיר המניה הנמוך יחסית מהווה דווקא נקודת כניסה מעניינת. עם זאת, מכפיל הרווח העתידי של טסלה עומד כיום על כ-145, גבוה במיוחד בהשוואה לממוצע בשוק.
עוד ב-
כך או כך, ברור שטסלה תצטרך להוכיח שהיא יכולה להחזיק מעמד ולהוביל גם בעידן שבו המתחרות משתלטות על השוק, והממשלה האמריקאית מפסיקה לפרגן.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(2):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
2.מי קונה מניה כזו? בלון ענק, המשקיעים הכי רדודים שיש (ל"ת)ארנון 09/2025/08הגב לתגובה זו1 0סגור
-
1.נסחרת במכפיל 200!! (ל"ת)רם 09/2025/08הגב לתגובה זו1 0סגור



