השוק

רעידת אדמה בשוק הרכב: "המכירות ייחתכו בחצי"

החודש תסתיים הטבת המס שהוצעה לרוכשי רכבים חשמליים בארה"ב - וההשפעה צפויה להיות דרמטית. מי החברות שצפויות להיפגע והאם כדי לברוח מהן או דווקא לנצל את ההזדמנות ולהשקיע במניות?
רוי שיינמן | 
BYD (צילום shutterstock)
שוק הרכב החשמלי בארה"ב עומד בפני טלטלה קשה, כשהחודש צפוי להסתיים הפטור ממס שהעניק תמריץ של עד 7,500 דולר לרוכשי רכבים חשמליים. לפי האנליסטים בשוק, ובראשם קרל בראואר מ-iSeeCars, סיום ההטבה עלול לחתוך את המכירות בחצי ולהחזיר את נתח השוק של רכבים חשמליים בארה"ב לרמה של פחות מ-4%.
כיום, נתח השוק של רכבים חשמליים עומד על כ-9.1%, לאחר שזינק באוגוסט עקב בהלה של רוכשים להספיק לרכוש רכבים לפני פקיעת ההטבה. מדובר על יותר מ-130 אלף מכוניות חשמליות שנמכרו באותו חודש בלבד, נתון שצפוי לרדת באופן חד כבר מהרבעון הבא.
בראואר, שהיה בעבר עורך ראשי של Edmunds ובכיר ב-KBB ו-Autotrader, מעריך שמיד לאחר סיום ההטבה ב-30 בספטמבר, שוק הרכב החשמלי ייכנס למדרון תלול. לדבריו, "כבר ברבעון הרביעי נראה ירידה חדה, ייתכן שנתח השוק יצלול מתחת ל-4%, ויתייצב שוב רק לקראת 2026".
בעוד פרופ' ג'וזף שפירו מאוניברסיטת ברקלי העריך בעבר שסיום ההטבה יביא לירידה של 27% במכירות, התחזית של בראואר הרבה יותר פסימית, וכנראה גם ריאלית בטווח הקצר.
עבור המשקיעים, מדובר באיתות אזהרה. חברות כמו טסלה, ג'נרל מוטורס ופורד עשויות לספוג ירידה חדה במכירות כבר ברבעון הבא, מה שייפגע ישירות בשורת ההכנסות שלהן. מנגד, מי שסבור שמדובר בתגובה מוגזמת של השוק, עשוי לראות בכך הזדמנות לרכוש את המניות בירידות.
GM, למשל, רשמה שיא מכירות רכבים חשמליים באוגוסט עם למעלה מ-21 אלף מסירות תחת מותגי שברולט, קאדילק ו-GMC. סגן נשיא GM בצפון אמריקה, דאנקן אלדרד, כבר הזהיר שמכירות הרכב החשמלי צפויות לרדת ברבעון הקרוב, אך הוסיף ש-GM עדיין שואפת להגדיל את נתח השוק שלה בתחום.
על מנת לשמור על קצב המכירות, החברות האמריקאיות בוחנות צעדים כמו הורדת מחירים. כך למשל, GM הורידה בעבר את מחיר הדגם החשמלי בולט בכ-7,500 דולר כאשר ההטבה הממשלתית הסתיימה, מהלך שייתכן ונראה שוב.
גם לוסיד, יצרנית הרכבים החשמליים, כבר הכריזה כי תעניק הנחה בגובה ההטבה, 7,500 דולר, גם לאחר סיומה, כדי להמשיך לעודד מכירות.
אמנם ההטבה הפדרלית חלה רק על רכבים שיוצרו בצפון אמריקה, אך הייתה פרצה משמעותית: רכבים חשמליים שיובאו מחו"ל והוצעו בליסינג יכלו גם הם ליהנות מההטבה, מה שנתן יתרון ליצרניות כמו יונדאי, ב.מ.וו וקיה. ההטבה הזו תיעלם גם היא, וצפויה לפגוע בכלל השוק, ולא רק ביצרניות האמריקאיות.
סיום הטבת המס הוא רק חלק אחד מהבעיה. לפי בראואר, הממשל הפדרלי צפוי להפסיק גם את התמריצים לייצור רכבים חשמליים בארה"ב, ולבטל את הענישה שהוטלה בעבר על יצרניות שבנו יותר מדי רכבים מונעי דלק ונדרשו לקנות קרדיטים מחברות כמו טסלה.
"היצרנים לא יקבלו תמריץ לבנות רכבים חשמליים, וגם לא ייענשו אם לא יעשו זאת. כלומר - אין מקל, ואין גזר", מסביר בראואר.
למשקיעים יש סיבה לחשוב פעמיים: סיום ההטבה צפוי לפגוע בטווח הקצר בביצועים של החברות הבולטות בתחום - טסלה, GM, פורד ואפילו לוסיד. אך ייתכן גם שהירידות הצפויות במחירי המניות ייצרו הזדמנות כניסה לחברות שמאמינות ביכולת שלהן לשרוד את התקופה, לחתוך במחירים ולהמשיך לגייס לקוחות, במיוחד אם מאמינים שהרכבים החשמליים כאן כדי להישאר ושההטבות יחזרו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה