השוק
טסלה ואילון מאסק מאכזבים - כמה רכבים נמכרו?
אילון מאסק בנה על השוק ההודי כזרז למכירות המדשדשות של החברה, אבל לפי הדיווחים - גם שם טסלה לא מצליחה למכור
חברת טסלה של אילון מאסק, שהשיקה את מכירותיה בהודו באמצע חודש יולי, קיוותה לחדירה מרשימה לאחד השווקים הגדולים בעולם. אך לפי הדיווחים, הנתונים הראשוניים רחוקים מלעמוד בציפיות: טסלה קיבלה עד כה הזמנות לכ-600 מכוניות בלבד - הרבה פחות ממה שהעריכו פנימית בחברה.
כעת, על פי אותו דיווח, טסלה מתכננת לשלוח השנה להודו בין 350 ל-500 רכבים בלבד, כשהמשלוח הראשון צפוי לצאת ממפעל החברה בשנגחאי בתחילת ספטמבר. מסירות הרכבים יתרכזו תחילה בארבע ערים בלבד - מומבאי, דלהי, פונה וגורגאון.
אחת הבעיות המרכזיות בחדירה של טסלה לשוק ההודי היא המחיר. מודל Y, שהושק בהודו ביולי, נמכר בכ-70 אלף דולר - פי 1.5 ממחירו בארצות הברית, שם הרכב נמכר בכ-45 אלף דולר בלבד.
הסיבה העיקרית לכך היא רמת המכסים הגבוהה על רכבים חשמליים מיובאים בהודו, סוגיה שטסלה מנסה לשנות כבר שנים בעבודה מול הממשלה ההודית, אך בינתיים ללא הצלחה.
ההחלטה של טסלה למכור רכבים מיובאים בהודו, למרות המחירים הגבוהים והקושי הלוגיסטי, נובעת בין היתר מעודף קיבולת במפעלים הגלובליים שלה ומהצורך לאתר שווקים חדשים. אלא שהודו היא שוק מורכב: למרות שיפור מסוים בתשתיות, תרבות הנהיגה במדינה עדיין בעייתית, ותחנות טעינה לרכבים חשמליים כמעט ואינן קיימות.
בתוך כך, טסלה מכוונת לפלח צר בשוק הרכב ההודי, שבו רכבים חשמליים מהווים רק כ-4% מהמכירות הכוללות. גם אם ההשקה נועדה בעיקר כדי לבדוק את השטח ולבסס דריסת רגל ראשונית, הנתונים הראשוניים מעידים על התחלה מדאיגה.
גם באירופה נרשמה ירידה חדה במסירות רכבים של החברה. לפי איגוד יצרני הרכב באירופה (ACEA), בחודש יולי נמסרו רק 8,837 מכוניות חדשות של טסלה, ירידה של כ-40% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והמשך ישיר למגמה שלילית שנמשכת כבר שבעה חודשים ברציפות.
במקביל, המתחרות, ובעיקר יצרניות הרכב הסיניות, מציגות ביצועים מרשימים. BYD, לדוגמה, רשמה עלייה שנתית של 225% במסירות באירופה, עם 13,503 רכבים חדשים שנמסרו ביולי בלבד.
מעבר לתחרות מצד הסינים, טסלה סובלת גם מהתדמית הציבורית שהשלילית של אילון מאסק, ומהעובדה שלא השיקה דגמים חדשים כבר זמן רב. המשקיעים ממתינים לדגם החשמלי הזול שהובטח למחצית השנייה של 2025, אך בינתיים אין בשורות. ברמה העסקית, החברה דיווחה על ירידה בהכנסות ממכירת רכבים ברבעון האחרון, ומאסק עצמו הודה כי החברה צפויה לעבור "כמה רבעונים קשים".
לצד הקשיים, טסלה משקיעה כעת יותר בפיתוח תחום הרובוטקסי האוטונומי, שמתוכנן להתרחב בארה"ב. מאסק אף רמז לאחרונה כי בעתיד החברה תתבסס פחות על מכירת רכבים ויותר על פיתוחים פורצי דרך כמו רובוטים אנושיים, דוגמת פרויקט Optimus.
עוד ב-
על אף החזון והפיתוחים הטכנולוגיים, הפעילות המרכזית של טסלה כיום ממשיכה להתבסס על מכירת רכבים - ושם, כאמור, המצב רחוק מלהיות מזהיר. בעולם שבו לקוחות רבים נמשכים לדגמים הסיניים הזולים יותר, טסלה תצטרך להוכיח שהיא מסוגלת להתאים את עצמה לתחרות, לא רק דרך הבטחות לעתיד, אלא עם תוצאות בשטח.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



